AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.300

Annons på Blocket. Skumma mejlsvar.

Sida 3 av 3
Mycket fördomar i tråden.

@Delorian, så du tycker alla som har skyddat nummer är oseriösa? jag hade skyddat nummer när jag jobbade på myndighet, inget konstigt med det.

Väljer du dölja skylten så får du aldrig bilen såld för du döljer nåt helt klart som du inte vill avslöja.

Som jag sa tidigare, sälj den genom handlare och ta kostnaden, det är ändå köparen som dikterar villkoren om du får sålt eller inte.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Vid ett tillfälle sålde jag en hyggligt attraktivt prisad bil. För att inte bli nedringd dolde jag reg.nr och hänvisade till mailsvar, men de hittade mig ändå, hade glömt att de kunde söka via namn/ort, som jag givetvis missat :) Fasen vad mycket otrovligt drägg de finns bland de s.k "handlarna".
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Att dölja sin mailadress på blocket är ju en helt underbar brandvägg. En spekulant skickar ett meddelande utan att se vart det tar vägen. Sen kan man i lugn och ro sortera svaren.

Lägger aldrig ut vare sig mail, adress eller nummer. Endast mitt förnamn.

Att dölja regnummer och påtala att det lämnas ut vid förfrågan är inget som jag skulle tycka va några konstigheter med.
Brukar också dölja min mail - men man får se till att kolla skräppostmeddelanden då de mail som kommer via Blocket ofta hamnar där, åtminstone via gmail:-)
Lämnar ut regnr. men skriver tillverkningsdatum, beskrivning av tidigare ägare, ursprungsland mm. så är det bara att dubbelkolla det vid ett senare tillfälle.

Lämnar man ut reg nr och kan knyta det till en person (som är mkt lätt i mitt fall) så får du jättelätt reda på om var man bor och vilka som bor på samma adress, vilka fastigheter man äger, företagsengagemang, telefonnummer, var man jobbar, inkomst och då har man inte ens googlat ordentligt. På de oskyldiga får man fram allt, dom som är fuffens döljer saker. Och det är dem som har oärliga intentioner som vill få fram det som inte angår dem. Det är bara att jag vill kunna välja lite grann vem som ska få del av allt detta. Blocket annonser syns i hela världen och indirekt publicerar man allt ovanstående när man ger ut registreringsnumret.

En tysk t.ex. skulle aldrig acceptera att så mycket information lämnas ut så lätt (anonymt), de har förstått värdet av i alla fall någon form av privacy. Att man har klarat sig tio, ja även hundra gånger är inget underlag för att säga nåt är säker. Råkar man ut för nåt så är det inte heller säker att man knyter det till rätt orsak, t. ex. en annons. Bilar stjäls på beställning det vet vi. Att skumma spekulanter kan söka upp bilen oanmälda vet vi också. Hur vet tjuven vilka bostäder är intressanta att ge sig på? Osv.

För mig gäller det att inte vara naiv och minska riskerna. Öppenhet är bra men man behöver inte ge bort allt direkt.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du vet om att det bara är att ringa transportstyrelsen anonymt om du vill ha ut adresser till bilar i ett visst område?

Vad tror du tjuven på riktigt gör, sitter och letar på en Blocketannons i taget eller hämtar ut en systematisk lista med adresser till allt han vill ha...

-------
//Lövet
Lövet; är det så enkelt? Jag har gjort så någon gång men då kostade det pengar, några tusen, beräknat utifrån antalet träffar.

Sen är det nog så enkelt som att kriminella sällan är begåvade, även om det såklart också förkommer.

Personligen är jag inte rädd för inbrott eller stöld, jag döljer reg-numret för att slippa telefonsamtal från jobbiga handlare, och det har fungerat till 110%. Seriösa mail får seriösa svar, oseriösa mail hamnar i papperskorgen.

Är man seriöst intresserad av en bil kan man ju faktiskt dra iväg ett mail...
Har aldrig reg-nummer i annonsen och har sålt alla bilar utan minsta problem eller skumma frågor. Och alla bilar har varit runt 400k eller mer begagnatpris.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jabbal: Det du pratar om är misstänker jag en större (tusentals) riktad adressinformation som används för direktreklam som man kan köpa som företag? De kostar pengar. Att bara anonymt ringa och kolla adresser till ett visst antal bilar via telefon är gratis. :(

Imolarot: Problemen som kan uppstå vid själva mötet (stökiga personer som beter sig illa och ska hot-pruta) är nog större i 40tkr klassen än 400tkr klassen. Jag har för egen del aldrig mött några sådana alls heller och då har bilarna varit från 25tkr till 250tkr.

-------
//Lövet
lanab
"@Delorian, så du tycker alla som har skyddat nummer är oseriösa? jag hade skyddat nummer när jag jobbade på myndighet, inget konstigt med det."

Skrev jag alla?

99% av alla som beter sig oseröst i mail eller telefon har nummer som inte syns eller är oreggade.
Det är hur du beter dig som är avgörande.

Sen överlag brukar jag inte svara på skyddade nummer då det nästan alltid är någon som jag inte vill prata med, är det viktigt så får de tag i mig ändå.

Andreas: det är illa, och finns för mig ingen orsak att underlätta ytterligare. Att man i Sverige inte är mån om sin integritet är bara att konstatera, att det anses vara mysko att man är lite mån om den är mest tråkigt.
Lövet; Nja, jag har varit med och gjort tre beställningar med resultatet 10, 100 respektive 400 (c:a) träffar och alla kostade pengar, typ 1000kr+en viss summa per träff.
Det är få som skulle handla bil i Tyskland här då. Sällan dom har skyltar på bilar som är till salu där. Det måste vara fifflare allihopa.
Tyskland är annorlunda än Sverige då skyltarna är privata, dvs de följer ägaren och inte bilen vid en försäljning. Därför ser du aldrig skyltar på bilar som står hos handlare.
Du. Jag känner till det. Borde vara så i Sverige också.
Vilka är fördelarna med tyskarnas system?
OT: Utan att ha några belägg för det borde det vara svårare att bli bilmålvakt, och därigenom för andra att låna andras bilar. Skyltarna går att flytta mellan flera fordon om det är samma ägare, åtminstone vet jag att detta funkar i Schweiz som har ett liknande system.

Annars ser jag mest nackdelar med all administration som det verkar ge. Systemet vi har upplevs iaf som enklare tycker jag där tex ett ägarbyte bara är ett klick via en app.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.