AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.297

Annons på Blocket. Skumma mejlsvar.

Sida 1 av 3
Jag har lagt ut en bil till salu på Blocket. Registreringsnumret syns inte men jag har satt ut mitt telefonnummer. Jag har fått några anonyma mejlsvar där man frågar om sådant som redan står i annonsen. Sen frågar man också om regnumret. Varför är regnumret så intressant?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag frågar alltid efter reg.nr när jag är intresserad av en bil, av den enkla anledningen att jag vill kolla upp den.

De som frågar om samma sak som står i annonsen är lite annorlunda, jag gissar att det är så kallade "bilhandlare" som använder samma text till alla de annonser de svarar på.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Reg.nr. är alltid intressant när man vill kolla upp lite mer om bilen via t ex. transportstyrelsens hemsida.

Så det är inget konstigt att du får en fråga om reg.nr. när du vill sälja en bil.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag blir alltid skeptisk till speciellt billiga bilar där man döljer regnummret, det är oftast uppenbart att man inte vill att köparen ska kunna se vem som är ägare eller se anmärkningar från besiktningen.
Vilket är otroligt slöseri med tid regnummret ser man ju ändå när man kommer.
Ibland struntar jag i att åka och tita på sådana bilar.
Jag har kollat Transportstyrelsens hemsida. Där finns inte mer relevant information om bilen än vad som framgår av annonsen. Om någon ringer och presenterar sig får han så klart reda på registreringsnumret.
Absolut må det vara så men du fick en förklaring till varför folk vill ha regnummer.
Självklart naturligt att vilja få veta reg.nr på ett smidigt sätt om man är intresserad. Däremot så vet jag själv att en del frågar om sånt som redan står i annonsen och de är i princip aldrig seriösa köpare. Är man seriöst intresserad så har man läst annonsen ordentligt.

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Regnummer är en förutsättning. Alla vill inte jiddra med en säljare på telefon för att få en så enkel uppgift.

Folk som inte klarar att läsa information i annonsen är sällan särskilt attraktiva att göra affär med dock...

-------
//Lövet
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
min första fråga är regnr. för en carfax. ser det okej ut går jag vidare.
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Ibland kan det ju vara så att man via regnr. också vill kolla att det som står i annonsen stämmer. Ägarantal vill jag ju gärna själv se att det stämmer med transportstyrelsen. Sen är det ganska ofta man läser att bilen säljs pga behov av kombi t.ex, men när man kollar upp ägare ser man att personen importerade bilen för två veckor sen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Säljes pga tjänstebil" skrivet av en person som knappt kan stava i annonsen är en klassiker. Det lär ju vara en vanlig tjänstebilsgrupp...

-------
//Lövet
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag föredrar absolut reg.nr, men samtidigt får jag allt större förståelse för de som utelämnar det i annonsen, blocket har verkligen ballat ur, speciellt om man säljer en billigare bil. Det är mer regel än undantag att man blir uppringd på alla möjliga och omöjliga tider, inte sällan utskälld eller hotad för att man inte vill gå med på en affär som ligger på 50% av utsatt pris. "Svensson" som inte är vana, måste ju sätta i halsen.
Jag brukar säga att bilen är såld om jag hör eller känner att det här kommer inte att fungera.
Dom flesta som säljer brukar ljuga, regnr säger allt om bilen då man kan spåra den från ursprungslandet, kontakta tidigare ägare i ursprungslandet, finns hur mycket som helst att få fram, kolla igenom BMWs databas etc etc...

Vill man inte lämna regnr och är orolig för det så bör man nog gå genom en handlare istället och ta kostnaderna för det.
Kanske redan är nämnt men regnr är också behjälpligt om man vill få ett mer exakt pris på både årskursen samt hos försäkringsbolaget. På vissa modeller, som tex Porsche, kan det faktiskt skilja tusenlappar i skatt och försäkring mellan bilarna beroende på bakgrund.
Edit: årskullen = årliga skatten (vad tog editfunktionen vägen?)
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Oseriöst att dölja regnr.
Ger ju signal om att man har nåt att dölja...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Lu
26
Ludde838
540iAM -01
540iT -01
320d -05
Förstår folk som döljer regnr, föredrar dock att det står i annonsen.
Folk som döljer regnr vill väl inte ha folk som dyker upp och kollar på bilen utan att ens ha ringt på annonsen.
Precis Ludde. Vissa av oss heter inte "Lars Andersson" utan har ett ganska unikt och så vet man vips precis allt om personen, inklusive var bilen kan tänkas finnas för 'avhämtning'.
Jag döljer alltid bilens reg-nummer i annonsen, oavsett om bilen är värd 20.000 eller 200.000, de få gånger jag annonserar.

Jag vill ha mail och inte telefon (orkar inte bråka med hobbyhandlare) men publicerar jag reg-numret kan man ge sig tusan på att det är någon som ringer och bråkar ändå. Varje gång jag annonserat något har jag råkat ut för idiotjävlar rent ut sagt, så nu är det bara mail och dolt regnummer som gäller. Tappar jag köpare på det? Antagligen, tyvärr. Självklart lämnar jag ut regnummret via mail utan problem, det skriver jag också i annonsen.

Men hellre det än att tolv kusiner dyker upp mitt på fredagskvällen helt oanmälda och ska titta på en bil.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har det verkligen hänt dig? Det är nämligen klar "råttan i pizzan" karaktär på de flesta historier om folk som kommit mitt i natten oanmälda. Det har alltid "hänt en bekant", man "har läst", minsann "hört av kollegor" osv.

Hur många exakt av er ovan har FAKTISKT fått problem på grund av att ni visat regnumret?

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.