AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.296

Annons på Blocket. Skumma mejlsvar.

Sida 2 av 3
Jag har sålt ett tiotal bilar privat via Blocket de senaste åren i prisklass 25kkr-400kkr och aldrig råkat ut för några hotfulla situationer eller släkter som kommer på oanmälda besök. Inte heller spekulanter som ringer mitt i natten och hotar. Trots att regnumret alltid varit synligt.

Däremot tycker jag det är lättare att sälja en bil för 200-400kkr än en äldre bil för 30kkr. På billigare bilar är det vanligare med folk som "skall ha bilen" men när affären närmar sig så saknar de pengar och drar sig ur utan att säga något.
Frågan är om regnummer i annonsen ens har någon betydelse här?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
^Det var lite detta som var min poäng. Jag har också sålt ett större antal bilar på Blocket sista 5 åren (skulle tro att det är uppåt 20st) och _aldrig_ haft några oanmälda besökare. Regskylt synlig varje gång. Överlag har jag haft inte ett enda större krångel när väl någon kommer och ska köpa bilen. En kille som gasade en smula hårt men annars brukar problemet vara att få spekulanterna att testa bilen överhuvudtaget (det vill man ju, de blir mer sugna då).

Det är väl mer prutförsök via mejl som man kan bli lite trött på men det är inget att engagera sig i. Jag kör enbart mejl men är mera av en komfortfaktor, skriver hellre samma mejl 10ggr än svarar samma sak i telefon 10ggr.

-------
//Lövet
Lu
26
Ludde838
540iAM -01
540iT -01
320d -05
Detta har hänt en nära vän till mig när han annonserade sin BMW 523i med trasig topplockspackning för 5000 kronor.

En pappa och son kom och kollade på bilen och de hade kört runt i staden/byn och letat efter bilen i 2 timmar. Sedan när de kollad på bilen så prutade dem hälften direkt, skulle ge 2500kr. Polaren sa nej, då sa dem att dem skulle ha betalt för bensinen 500kr och en jävla massa tjafsande.
Att tillägga, när de provkörde så körde dem bilen som svin.

Just därför blir man själv orolig och jag har förståelse för de som inte vill lägga ut regnr eller telefonnr.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tråkig historia. Dock inte en person som sökt upp en bil via regnumret vilket var det jag letade efter.
Lu
26
Ludde838
540iAM -01
540iT -01
320d -05
Du kan få hans Facebook så kan du fråga honom personligen.
Jag har personligen haft alla de typerna, oanmälda besökare, bråkstakar, hotfulla... Rubbet, och utan att det varit speciella bilar på något sätt. Är det för att jag bor i förorten? Mycket möjligt.

Men jag googlar alltid eventuella spekulanter, fånigt javisst, men jag orkar inte med alla jobbiga typer. Visst kan man lägga på när "kompisarna" ringer men det blir så lätt tjat, orkar inte.
Vad man bor spelar nog mindre roll - har för många år sedan bott i ett enklare områden med i princip enda BMWn (318 E36), den såldes iofs till "en bästa kompis" från Malmö men han prutade ett par tusenlappar på priset och köpte bilen utan tjafs.
Däremot tror jag att hur annonsen är skriven och utformad spelar stor roll vem som nappar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag tror det styrs mycket av vilka bilar man säljer. 3 år gamla dieselkombis lockar en annan målgrupp än 10 år gamla med V8. Den enda gång jag haft besök av någorlunda "jobbiga" personer är när jag sålt äldre BMW-sedaner med större bensinmotor. Den sista såldes till två bosniska lastbilschaufförer från Örebro och även om de inte var otrevliga i sig så hade i alla fall ett ganska "ruffigt" sätt som inte var särskilt kul. Däremot var prutet ok, de gnällde inte och betalade med banköverföring. En sådan typ av bil är inte så lättsåld så det var bara att suga i sig. (E60 540M)

-------
//Lövet
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag vill ha regnr för att översätta till chassinr (t ex via mekonomen eller biltemas websida) för att kunna plocka fram utrustningslista via BMWvin. Då kan man kolla om någon utr som var med från fabrik saknas vid försäljningen nu. Har den PDC från fabrik och slät bakre kofångare nu misstänker jag krockad akter och är inte längre intresserad.

Hade jag haft en dyr och ovanlig bil hade jag kanske funderat på den förhöjda stöldrisken med att ange regnr i annons men hade såklart lämnat det via telefon till seriösa spekulanter. Numera får man ju ut namn och adress till ungerför 3 senaste ägare via webben från transportstyrelsen

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Jag har defacto blivit mordhotad samt hotad att betala bensin och hyrbil åt 2 styck som kom och tittade på bil eftersom jag vägrade gå ner i pris. Fick ringa polis som var totalt ointresserad "suck " "kan ni inte lösa det själva?" Var svaret från ordningsmakten. Kommer aldrig mer att sätta ut vare sig regnummer eller telefonnummer. Inte kul när man är ensam med två personer som hotar en och börjar dra i ens kläder.
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Det är ju givetvis en tråkig historia men på vilket vis kommer regnr. in i bilden? Nån gång måste man ju ändå visa bilen och folk kan väl bete sig hur som helst oavsett hur första kontakten går till?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Exakt...

-------
//Lövet
Det är väl det att man inte vill att folk dyker upp oannonserat och betar på ens bakgård så att säga, man kan ju tycka.
Lika väl som att köparen vill se regnummer så kan man ibland tycka att man vill kunna få samtal från nummer som går att verifiera, dom jobbigaste personerna ringer alltid från oregisterat nummer.
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Fast frågan kvarstår. Ponera att jag ringer (eller mailar) till dig och ställer ett par frågor och sen säger att jag gärna vill komma och titta på bilen, hur gör du då? Om du ger ut adressen är du ju i samma sits som med regnr. Om du vill träffas någon annanstans visar du ju nummerskylten direkt. Man kan ju aldrig komma undan.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
delorian: Men dessa personer hade ju ringt och kommit och tittat på bilen. Fortfarande, vad har det med skylten i annonsen av eller på att göra?

-------
//Lövet
Det är att man kankse struntar i bilar som inte går att slå på mot regnummer och kollar vidare på något annat.
Men verkar det bra så gör man det ju i alla fall.
Skillnaden är ju att man, jag i detta fall, vill välja mina spekulanter. Visar man reg-numret går inte det, då ringer folk ändå, även om man i annonser hänvisar till mail.

På mailen är det ganska lätt att sortera ut vilka som är seriösa och vilka som är oseriösa. Det är förvisso lätt göra även på telefon, men jag upplever det jobbigare att säga "jag ogillar dig, du får inte se bilen" i telefon, än att skita i och svara på ett mail. En person som stället rätt frågor i mailen och är trevlig eller i vart fall normal är ofta det i verkligheten också.

Man märker också vilka hobbyhandlare som har färdigskrivna mail som de skickar på "alla" bilar, det brukar vara något om en försäkringsersättning som trillat ut, eller drömmen om en säker familjebil nu när den fattiga familjen växer.

Jag har också råkat ut för det där med aggressivitet i samband med att vi inte kunnat enas kring priset, "DU försöker lura mig, tar hit mig och visar en bil med dålig olja, din jävel" samtidigt som familjens ungar sprang in i grannens Porsche och slet i den, skitkul... Dessa köpare vill jag inte ens tala med i telefon.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Delorian: Din logik går fortfarande inte ihop. De personer som nämns i inlägget ovan har ju man kommit överens om ska komma och kolla på bilen. De har inte hittat dit baserat på regskylten.

Med det sagt står det dig förstås helt fritt att dölja skylten själv. Du får välja vilket sätt du säljer din egen bil på, det blir bara lite märkligt när man ger råd för ett problem som uppenbart inte löses av det.

Är man orolig för mötet med spekulanter skulle jag hävda att den enda riktigt bra lösningen är KVD, Netbil eller bilfirma. Dock är det problemet _minimalt_ om man har lite känsla för spekulanter i mejl eller telefon. Gruppen bråkstakar brukar vara lätt att känna igen. Att bara välja bort de spekulanter som inte klarar av stor bokstav i början av mening och avslut med ett skiljetecken brukar lösa rätt mycket.

-------
//Lövet
US
547
US
850 iA -92
Med skylt, blir mitt val.

Ungefär som med övervakningskameror, har man inget att dölja så behöver man inte bry sig.

Bild/annons utan skylt säger mig att personen har något att dölja.

Om man väljer att dölja skylten måste man ju också dölja sig angående telefonnummer och/eller mailadress. I mitt fall skulle jag bli avslöjad av både mail och telefon.

Andra annonser som går bort är de som har bilder upp och ner. (Senaste annonsen i Powerbörsen) :)
Håller med Jabbal 100%. Det var precis vad jag pratade om. Idioter som snokar rätt på var man bor mm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.