|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det krävs en lab-analys för att avgöra oljans kondition. Men jag tror som du att det är inga problem. Vid tävlingskörning eller liknande aktiviteter är det klokt att köra med täta bytesintervaller på alla smörjmedel. Om jag använde min bil vid track-days ett par gånger per år så skulle jag byta mina transmissionsoljor allra minst varje säsong. En mycket billig försäkring i jämförelse med ett haveri. Problemen med skumning framträdde vid användning av 75W/140 GL-5 i en speciell växellåda i tävlingsbruk (en sk dog-låda utan synkringar och med sekventiell växling). En välkänd växellåds-tillverkaren rekommenderade en sådan olja men då kunde man bara köra med häften av rekommenderad volym, annars kunde det i extrema fall skumma över genom ventilationen. Icke önskvärt med tanke på kopplingen, brandrisk, etc. Efter byte till en särskild 75W/90 GL-5 så kunde man köra med full rekommenderad volym utan problem med skumning och så vitt jag kan bedöma, utan förkortad livslängd eller ökad risk för haveri. Livslängden är ju trots allt mycket begränsad vid sådan drift... GL-5/hypoidolja ska normalt inte användas i växellådor eftersom EP tillsatserna kan angripa synkringar och gulmetaller. Men i vissa fall behöver man EP-tillsatserna som kan förlänga livslängden, minska risken för s k pittingskador, på kugg-ytor mm. I sådana fall brukar synkringarna eller växellådan ändå ha så kort livslängd att problem med angrepp på gulmetaller är av underordnad betydelse. Ber om ursäkt till alla som tycker denna info är ovidkommande. Men jag vet av erfarenhet att det är värdefull och intressant info till dem som ägnar sig åt lite mer avancerad övningar med motorfordon... |
|
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, helt rätt Ulf530 - var egentligen bara färgen/opaciteten som jag tänkte på (som egentligen inte säger särskilt mycket) så ordvalet var väl inte det bästa. Det var bara det allra första som dök upp i skallen när jag lossade dräneringspluggen - hade förväntad mig en grumligare olja. Jodå är van vid det - har själv dragit en del oljor för analys. Och täta bytesintervall ser jag som en självklarhet. Däremot är omständigheterna, komponenterna och driftscenariona så extremt varierande så det blir alltid att alla har olika "scheman" och krav - men gemensamt är att man byter mycket oftare än den vanliga Svensson på gatan (som aldrig byter bromsvätska exempelvis). Så här ser det typiskt ut för mig: * Bromsvätska runt 1 gång per säsong * Motorolja 2-3 gånger per säsong * Differential varannan säsong senaste tiden * Växellådsolja runt 0.5-1 gång per säsong - men förra blev det runt 5 gånger förra säsongen pga en svårdiagnosticerad läcka (visade sig att Getrag 260/5 har en tendens att pumpa upp och ut olja ur ventilationen vid extrema inbromsningar och heel-toe) De traditionella EP-tillsatserna kan vara något aggresiva mot främst gulmetaller. Sen finns det EP-tillsatser som inte är lika aggresiva - men kanske har å andra sidan inte lika bra EP-egenskaper (men jag har inte sett så mycket av detta då jag antar att behovet egentligen inte riktigt finns i någon större mängd). Kör man med en dog ring (inte dog leg utan en dog ring - många blandar ihop dessa termer) så slipper man ju problemen med synkringar - fast det finns andra nackdelar där priset är en av dem (men det är inte billigt att köra sönder låda efter låda heller om det är situationen man befinner sig i). När det gäller synkringar/synkhubbar så är det inte bara oljans viskositet som påverkar på vilket sett de greppar i varandra - även växellådsoljans "friktion" dvs hur den interagerar med synkringarna har betydelse för hur växlingen går. Som Ulf530 pekar ut - ett stort och komplext område om man verkligen vill dyka ned i det! |
| Det blev en ganska lång tråd det här, tackar för era uttömmande svar! Idag bytte jag oljan till Castrol Limited Slip 75W-140 och efter att ha kört några svängar på en tom parkering kan jag konstatera att ljudet är borta! Så jäkla skönt! Halleluja moment! Detta var det sista stora felet med bilen, nu går den som en dröm. Synd bara att jag fick fel olja av BMW från början men man får ta det som en lärdom. | |
| När det kommer till gamla bilar (läs knappa 20 år eller äldre) så har, dessvärre, de sk "auktoriserade verkstäderna" dålig koll på vad som gäller oljor mm. BMW påstod tex att mina M3 E36 har hydrauliska ventiler o de behöver således aldrig justeras. Jag frågade servicekillen om han var HELT säker, o det var han. Tack. Jag vänder mig till en kunnig verkstad istället. | |
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Skönt att höra tuvham! Men då var oljan du dränerade ändå ganska normal dvs den stank inte som en bilbrand eller det glimrade inte som en kristallkrona alltså :-) Stämmer Dawwe, blir ju så när i runda slängar 90% av alla bilarna som hanteras är 5 år eller yngre. Om jag gör en grov estimering så tror jag att det är typ 3 gånger fler modeller/teknikdetaljer/utrustningsalternativ/varianter/etc som behöver hanteras för 0-5 år gamla bilar idag (dvs årsmodellerna 2019-2013) än vad det var typ år 2000 (dvs årsmodellerna 2001-1995). Har en känsla att det är väldigt varierande från plats till plats vad det gäller kunskapen på äldre bilar. Auktoriserade verkstäder har ju såklart tillgång till den mesta informationen, men vi vet alla att det inte räcker med ett chassinummer för att allt ska bli kristallklart. Så det krävs utbildning vilket ibland kan vara svårt att motivera då majoriteten av arbetet inte behöver detta. Så det kostar att ha en hög lägsta-nivå. Däremot kan jag tänka mig att det bästa sättet att hantera detta är att ha en-två personer som har som delspecialitatet lite äldre bilar - tror vissa auktoriserade verkstäder har något i denna stilen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.