AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.902

Vilken olja i bakdiff E30 325iA -90

Sida 1 av 2
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Skall byta olja i diffen och ha läst igenom det mesta jag hittat här på AP men många olika synpunkter och
ganska gamla trådar så jag frågar igen.
Står i instruktionsboken att det ska vara Hypoid gear oil SAE 90 (GL-5) 1,7liter
Sen nämner instruktionsboken att det är "Disc-type limited-slip differential" om jag förstår det rätt
Har laddat ner den från nätet men tolkar det som att alla 325i har limited slip?

Funkar Castrol Syntrax limited slip 75W-140?
Eller finns något bättre.
Hörs ett svagt vinande som jag tror kommer från diffen och vad jag har förstått är vanligt och inget farligt men med rätt typ av olja kan ljudet minskas. Bilen har endast gått 10500mil.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om du har en LSD (Limited Sip Differential) dvs en bromsad differential så MÅSTE du använda Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140!

Om du däremot har en vanlig öppen differential så räcker det med Castrol Syntrax Long Life 75W-90 (eller liknande), men Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 fungerar även alldeles utmärkt även i en öppen differential.

Så det första du ska ta reda på är om du har en öppen eller bromsad differential.

Om du inte vill göra det och har gott om pengar, så köp den dyrare Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 och fyll i (eftersom den fungerar till båda varianter kan det inte gå fel).
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Hur tar jag lättast reda på om jag har bromsad diff?
Har läst om att om man snurra ena hjulet så ska andra snurra åt motsatt håll eller åt samma håll. Olika bud där men känns osäkert.
Sen stod det i någon tråd att limited slip oljan hade högre friktion (eller mindre smörjeffekt) och då sliter det onödigt mycket på diff utan broms.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det sliter inte onödigt mycket. Det blir en något högre friktion dvs rullmotstånd vilket kan översättas till 0.000000000001% högre bränsleförbrukning vilket är fullständigt don't care. Bränsleförbrukning generellt är högst ointressant när det gäller ekonomi och kostnad för bilägandet.

Yes, om du tex hissar upp hela bakvagnen (med båda bakhjul i luften) så ska en fullt fungerande bromsad differential på en E30 göra att båda hjul roterar åt samma håll (när du snurrar på ett av bakhjulen för hand). Provade själv detta på min E30 323i för några veckor sedan.

Om du tex hissar upp bara ett av bakhjulen så ska du med en fullt fungerande bromsad differential känna ett kraftigt motstånd när du försöker snurra runt detta upphissade bakhjul.

Dessa tester bygger dock på att om man har en bromsad differential så är den fullt fungerande. De flesta brukar dock vara helt sönderkörda och sönderbrända och fungerar mer som en öppen än en bromsad differential.

Du kan även posta de 7 sista siffrorna i chassinumret så kan vi kolla om bilen hade en bromsad differential monterad från fabrik.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Ok tack!
Kollade på BMWVin (se nedan) och det står inget om 25% diff så förmodligen har den inte det.
Snurrade på ena hjulet i går med det andra i marken och det gick ganska lätt (Enda lilla motståndet jag kände var nog från handbromsbacken) så det är nog med all säkerhet ingen lamelldiff i den.
Kör nog på den dyrare oljan ändå. Kanske blir lite tystare då i alla fall : )

Vilken olja är bäst till automatlådan då?
Enda info jag kan hitta är Dextron II, 3 liter

Type code BB21

Type 325I (EUR)

Dev. series E30 (C)

Line 3

Body type CABRIO

Steering LL

Door count 2

Engine M20

Cubical capacity 2.50

Power 125

Transmision HECK

Gearbox AUT

Colour ALPINWEISS 2 (218)

Upholstery SCHWARZ LEDER (0203)

Prod. date 1990-03-27

Order options
No. Description
370 STOFFVERDECK SCHWARZ

510 HEADLIGHT BEAM-THROW CONTR. F LOW BEAM

675 BMW SOUND SYSTEM

680 MANUAL AERIAL

687 RADIO PREPARATION

804 SWITZERLAND VERSION
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, då är det nog med all säkerhet en helt vanlig öppen differential.

Automatlåda har jag tyvärr ingen aning om. Men om det stod Dexron II i instruktionsboken så har den ersatts av Dexron III som i sin tur slutade licenstillverkas för nästan 10 år sedan.

Men det säljs oljor med Dexron III - egenskaper. Biltema har tex denna
Länk

Men automatlådor brukar vara lite kräsna när det gäller oljor, så kan vara värt att kolla upp lite noggrannare och även höra med BMW vad de säljer till denna låda och isåfall köpa därifrån så slipper du oroa dig för fel olja i automatlådan.

Använder själv ovan nämna Dexron III från Biltema i min manuella Getrag 260/5 låda i min E30 323i (även den manuella lådan ska ha Dexron III). Men för manuella har du lite mer alternativ, denna Dexron III är semisyntetisk men det finns helsyntetiska alternativ som har längre livslängd (om det spelar någon roll - vi pratar tex att ditt nästa byte blir om 30 000 mil istället för 20 000 mil - ingen E30 som finns idag kommer att rulla så långt mer i sin livstid så frågan är rent akademisk) men ska även ha lite bättre kallegenskaper.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har ringt BMW. De verkar ha svårt att hitta vilken olja det ska vara. De skulle återkomma.
Finns ju dessa två
Länk

Länk

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har inhandlat Syntrax limited slip nu.

Hos BMW säger man Dexron lll i automatlådan
och i diffen ska det var Castrol SAF XO för öppen diff
Och SAF XJ för lamelldiff vilket är tidigare namnet på Syntrax...

Hittade kvittot från senaste bytet och då hade de haft i 4liter Castrol Transmax E i automatlådan (skall uppfylla Dexron lll vad jag kan hitta)
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oh yes, det var mååånga år sedan Castrol gjorde den namnändringen!

Här är hela listan över namnändringar de gjorde
Länk

Castrol Transmax E heter numera Castrol ATF Multivehicle
Castrol TQ DIII heter numera Castrol Transmax Dex III Multivehicle

Ja, Castrol Transmax E fungerar alldeles utmärkt om det föreskrivs Dexron III.
Castrol TQ DIII och Castrol Transmax E är mycket likartade, den största skillnaden är att TQ DIII är mineral och Transmax E är syntetisk (se min tidigare kommentar om varianter och dess skillnader).

Castrol Transmax E / Castrol ATF Multivehicle kommer således att fungera alldeles utmärkt i din automatlåda (om BMW föreskriver Dexron III).
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Antar att Transmax Dex lll Multivehicle går att blanda med Transmax E om jag nu bara byter 3-4 liter?
Även ATF Multivehicle...
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu gissar jag, automatlådor är verkligen inte min grej - men jag skulle gissa att de är blandningsbara. Men jag gissar tyvärr mer än baserar på kunskap - så denna mening är egentligen ganska meningslös...

Det är oljan i tex torque convertern du inte får ut som du tänker på - eller hur?

Eller gör det tokenkelt för dig - köp samma sak igen dvs Castrol Transmax E (aka Castrol ATF Multivehicle) så slipper du oroa dig över det!
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Precis oljan i momentomvandlaren. Enligt serviceinstruktionerna så byter man endast oljan i tråget efter 4000 mil/24månader. Borde ju inte vara så jättekänsligt bara det är sama typ av olja.
Det kanske får bli exakt samma igen för säkerhets skull.

Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Fa-an! Det är därför min diff för ett jävla oljud nu. Jag fixade bakvagnen för 7 år sen och bytte då diffolja. Var inne på BMW och frågade vilken jag skulle ha varpå de räckte mig 2 liter Castrol SAF XO som dessutom kostade skjortan. Nu när jag kollar på BMWvin.com ser jag att jag har 25 % limited slip. Skulle fått SAF XJ istället. Här står mer om oljorna: Länk
Slött av BMW att ge mig fel när jag står framför deras reservdelsavdelning!! Det var hos BMW Malmö om någon undrar. Frågan nu är om jag kan kasta diffen på sophögen eller om det löser sig med ett oljebyte??? Någon som vet?
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, oljebyte lär med största sannolikhet inte hjälpa. Har du tur så är det bara lamellerna som behöver bytas.

>>> Men allt beror på egentligen vad som kommer ut när du dränerar oljan. <<<
Kommer det ut olja med massor av fint metallspån och även större bitar - då kommer aldrig någonsin ny olja lösa problemet.

Men kommer det ut olja som bara luktar sönderbränt (igenom den ordinarie svavelstanken) och ser bara allmänt guckig ut - då kan ett byte gör skillnad (fast diffbromsverkan kommer med största sannolikhet inte vara som när den var ny).

Vill minnas de brukade ge ut SAF-XJ de senare åren oavsett om det var öppen eller bromsad diff, men är något osäker och har själv ingen erfarenhet av detta. Eller om vi säger såhär, för 15 år sedan fick jag iallfall Castrol SAF XO när jag var inne hos BMW och skulle differentialolja till min (öppna) differential på min E34 535i.
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Jag ska se om jag får tag på oljan idag, kan vara knepigt pga att det är nationaldagen. Oljudet kommer bara om jag svänger så det bör vara lamellerna som väsnas när hjulen roterar olika fort. Tror inte det är några större fel på diffen för övrigt, den såg fin ut när jag hade isär den för sju år sen och jag har inte kört många mil sen dess, det är en cabbe.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Oljud pga av fel olja i lammelbromsad diff brukar ofta gå bort efter oljebyte. Gör dubbla byten om nödvändigt.
Det ska ganska mycket till innan man behöver byta/reparera lamellerna eller diffen på en "vanlig" bil.

Det måste absolut inte vara en Castol-olja för att det ska bli rätt, utan alla kända märken kan leverera rätt olja.
Googla på några kända oljemärken och deras rekommendationer. Du kan även kolla på översättning mellan olika märken.

Bakaxelolja, "olja till diffen", ska vara avsedd för hypoidväxel och ha EP (ExtremePressure) tillsatser. Kallas därför ofta hyp-olja eller EP-olja. Beteckningen ska vara GL-5 (ibland anges även GL-6).
Denna olja har oftast (alltid?) en mycket karakteristisk stark doft; "det luktar hyp-olja".

Om differentialen är försedd med lamell-diff, alltså diffbroms/limited-slip med lameller i oljebad, så skall den ha olja med LS-tillsats, alltså vara avsedd för LimitedSlip.

Viskositeten, t ex 80W/90 eller 75W/140 beskriver hur trögflytande oljan är.
Men OBS: viskositeten beskriver inte att det är en bakaxel-olja!
(Det finns t ex växellådsoljor som uppfyller GL-4 och har dessa viskositeter men som INTE är lämpliga i bakaxel/hypoidväxel!).

Instruktionsboken, särskilt för äldre bilar, anger ofta viskositet 90 (alltså en "rak 90") vilket jag m fl anser är direkt olämpligt i nordiskt klimat. Denna olja är extremt trögflytande vid lägre temperaturer och bör överhuvudtaget inte användas vid minusgrader.
80W/90 är inte särskilt mycket bättre.
Generellt är 75W/90 GL-5 av känt märke (då oftast någon form av syntet) mycket lämpligare i nordiskt klimat.
75W/140 GL-5 kan ofta ge något högre skydd, något förbättrade EP-egenskaper, i t ex tävlingsbilar eller vid "sportig körning". Kan också ge en aning sänkt ljudnivå.
Men den är också något mera trögflytande.

Jag har själv upplevt att 75W/140 kan skumma mera, och "växa i omfång", vid höga varvtal/höga hastigheter, vilket inte är önskvärt.
Min egen slutsats är att denna viskositet ofta är formulerad för tunga fordon, t ex lastbilar, där bakaxelns/hypoidväxelns kuggar utsätts för extremt höga yttryck men under extremt långsam rotation (tänk en timmas körning på krypväxeln/gånghastighet med max belastning uppför alperna...). Detta ställer självfallet helt andra krav på smörjmedlet än i t ex en tävlingsbil där oljan ska tåla mycket snabb rotation.

Därför har jag i vissa fall god erfarenhet av gå ned i visc från 75W/140 till 75W/90, då det slutat att skumma över genom ventilationen.
Med 75W/140 tvingades jag i stället köra med alltför låg nivå, vilket inte heller är önskvärt.

Om bilen har lamell-diff så skall oljan ha LS-tillsats, t ex beteckningen
75W/90 GL-5 LS.

Generellt är min rekommendation för BMW:s bakaxlar:
En olja av god kvalitet av känt märke,
märkt 75W/90 GL-5
och LS om den har lamellspärr-differential.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kom lite mer uppgifter från tuvham att det bara kommer oljud när han svänger samt att på de här 7 åren så har den inte rullat många mil.

Med de extra uppgifter i hand så håller jag med Ulf530, då kan ett oljebyte säkerligen få bort det mesta av oljudet (men dubbla byten är nog en bra idé som Ulf530 säger).

Jag såg framför mig (baserat på beskrivningen) att diffen lät som en stenkross när man kom körandes och att den gjort det de senaste 5000 milen och nu på väg att totalhaverera då sophög var ett lockande alternativ för trådskaparen :-)
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Det går absolut inte med säkerhet avgöra om bilen har lamell-diff genom att hissa upp den och snurra på hjulen.
Jag har själv god erfarenhet av en typ av ZF:s lamelldiffar som obelastade i princip är helt frirullande, t ex när man hissar upp bilen, medan den vid belastning/acceleration låser nästan fullständigt.

Vid inbromsning/instyrning mot en kurva är den i princip "odiffad" medan den vid belastning/accelleration kan vara nästan helt låst (graden beroende av justering/inspänning).

Det finns sannolikt fler olika lamelldiffar som fungerar på liknande sätt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är det svavelbaserade komponenterna i EP-tillsatserna som gör att det luktar illa - eller har en "speciell doft" så att säga. Men precis som du säger, tillverkade kan välja vilken typ av EP-tillsatser de vill så det kan finnas andra EP-tillsatser som inte har dessa nivåer av svavel och luktar därmed inte lika mycket.

Angående skumbildning så vill man inte ha det i någon olja (motor, växellåda eller differential). Många racing-specifika oljor brukar ibland komponera sina oljor så att de är bättre på att motverka skumbildning men kanske ger upp andra egenskaper som tex längre hållbarhet dvs år (då det inte är viktigt inom nästan all motorsport).

Jomen, Ulf530 - visst kan man vara ganska säker på vad man har på en "äldre" BMW om man gör som jag beskriver ovan, eller? Vad är det för scenario som jag missar där som gör att jag tänker lite fel (självklart måste båda stegen utföras men det är lite uppenbart så det skrev jag inte)?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
slangen:
Jag: "Det går absolut inte med säkerhet avgöra..."
Du: "visst kan man vara ganska säker..."
Min slutsats är att vi är helt överens.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha! Klockrent! Ok, det köper jag :-)

Har själv inte märkt några problem i min lamelldifferential med överdriven skumbildning, men då kör jag bara kortare stints (på sin absoluta höjd 30-60 minuter) på olika track days. Men å andra sidan så är jag sällan över 160 km/h och mer mellan 70-140 km/h med 17" rdäck - så det är liksom ingenting. Då är det ju 100 gånger värre senario att ligga genom Centraleuropa i 160 km/h timme efter timme. Bytte faktiskt min Castrol Castrol Syntrax Long Life 75W-90 efter två track day säsonger - den var i mycket bättre skick än jag förväntad mig Länk av en helt nyrenoverad bromsad differential och två hårda track day säsonger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.