AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.808

Däckpunka kan inte lagas

Sida 1 av 2
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Har fått smygpunka i ett RFT-däck som inte går/får lagas enligt däckverkstan.
Läcker ca 0,1 bar per dygn och skadan sitter på sidan av däcket. Litet hål alltså men orkar ju inte fylla på luft var o varannan dag.
Är det bara att bita i det sura och köpa två nya däck?
Mig veterligen lagar man aldrig skador utanför slitbanan, RFT eller ej. Det är nog bara att pynta för ett nytt däck.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om däcken är slitna/halvslitna - köp en ny omgång med "vanliga" däck!

Du kommer att få en mycket trevligare bil på alla sätt och vis, utom möjligheten att köra en kortare sträcka med "punka"...

Om det inte finns plats för ett riktigt reservhjul (fullstort eller nödhjul): komplettera med en liten däck-kompressor och punkavätska till den (BMW säljer en som de kallar "M-mobility-kit", men det finns även andra liknande produkter på marknaden (Continental har en sådan).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Fick punka på ett vinterdäck för några år sedan. Däckverkstaden ville inte laga men eftersom det var ganska nya däck och det inte gick att få fram ett nytt, utan vart tvungen att byta alla. Så jag köpte jag ett lagningskit från Biltema och provade att laga själv, har funkat perfekt sedan dess..... Vet att man inte skall göra så men tyckte att det var värt att prova....
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Krävs byte av två däck så jag åker på 5500:- som det verkar. Surt för en liten "smygpunka" och med tanke på att däcken är ganska nya.
Har redan lagningskit och kompressor i bagagen. De sa på däckverkstaden att har man vägassistans från så kan det bli problem om man inte har RFT-däck. Men då menar de väl bara vid punktering efter vägen, och det går ju troligen att lösa med lagningskitet i så fall.
Kanske gör som LeMansBlå säger och provar att trycka i lagning på burk. Har ju inget att förlora på det.
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Det var ett reparationskit Länk som jag använt.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Aha det var en sån lagning du gjorde.
Hade du också läckaget i sidan på däcket?
Blev det inte obalans efteråt?

Någon som vet om däckskum förstör däcktryckssensorn?
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Kan inte tänka mig att vägassistansen kräver RFT-däck.

/wmt
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW:s egen "assistans" som ingår vid nybilsköp (har för mig att det är två eller tre år) "kräver" RFT-däck för att du skall få kostnadsfri assistans vid punktering.

Men det gäller som sagt enbart för just punkteringsproblem...

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW:s egen "assistans" som ingår vid nybilsköp (har för mig att det är två eller tre år) "kräver" RFT-däck för att du skall få kostnadsfri assistans vid punktering.

Men det gäller som sagt enbart för just punkteringsproblem...

Mvh
Johan B

fa
104
falkn
116iM 5d -15
Det är ju också en lustig skrivelse eftersom man inte behöver vägassistans med RFT däck, du kan ju köra till verkstaden om du inte är långt ute på landsbygden.

Jag har fått punktering på mina RFT två gånger, en gång bak och en gång fram. Båda har varit av skruvar och suttit mitt i slitbanan. Därmed har de gått att laga (självklart inifrån). Har kostar ca 300 kronor per gång.
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
KN:

går det lokalisera läckan?

om så är fallet,,,,bara sätt i en plugg( LeMans Blå:s länk), har gjort det tre ggr, funkat perfekt

på RFT däck
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Volkswagen eGolf -19
Hålet var i sidan nära kanten mot slitbanan
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Hålet på min punktering sitter på sidan, lite närmare slitbanan än fälgkanten.
Det är ett ytterst litet hål så det känns ju lite sådär att göra det betydligt större för att få i en plugg. Kör jag skum så behöver jag ju inte förstora hålet och det bör ju vara en enkel match för skummet att täta den lilla läckan. Men håller det i längden med skum?
Hur blir det med obalans efter att ha pluggat däcket?
Inte någon som vet om skum ställer till det för däcktryckssensorn?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sitter skadan utanför slitbanan måste du laga det med en "kappa" på insidan av däcket och ev. vulkning - kostar troligen mer än ett nytt däck och det kommer att bli problem med både balans och förhårdnader i däcket (=vibrationer).

Så lyssna på din däckverkstad och laga inte det däcket!

Mvh
Johan B

fa
104
falkn
116iM 5d -15
@Johan B

Bör inte alla punkteringar lagas inifrån? Båda mina har gjorts så d.v.s. plockat av hjulet, krängt av däcket, borrat ur hålet, slipat av ytan runt, i med plugg med kappa på insidan som vulkas fast mot insidan av däcket. Sedan på med däcket på fälgen, balansering och återmontering.

Detta har kostat mig 300 kronor på Däckia vid 2 tillfällen och tagit ca 20 minuter.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Punkteringar bör lagas inifrån, främst för att man då kan se hur stor skadan är och om däcket bör kasseras.

Sitter skadan i sidan av däcket, finns där ingen stålkord som förstärker däcket och då måste man kompensera de brustna trådarna/armeringen i däcksidan med en väl tilltagen kappa som limmas/vulkas fast på insidan av däcket och själva hålet i sidan måste fyllas med vulkmassa och vulkas för att det inte skall tränga in fukt i däckets konstruktion.

Men detta är inget man normalt sett gör på personbilsdäck då det ger vibrationer och även hållfasthetsproblem vid hög hastighet...

SÅ sitter skadan utanför själva slitbanan = kassera däcket!

Mvh
Johan B

KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Jag provar nog att laga med skum till att börja med. Känns inte som jag har så mkt att förlora på det.
Funkar inte det så får jag väl gå vidare med att byta däck ändå.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det beror på hur man ser på det.

En däckexplosion i 120 km/h är väl ingen höjdare!
I bästa fall havererar fälgen totalt och du får byta kallingar, i värsta fall blir det en allvarlig olycka...

Jag skulle personligen aldrig laga ett däck permanent med punkaspray och heller aldrig laga ett däck där skadan sitter utanför slitbanan, i synnerhet inte om däcket är utdömt av en kvalificerad däckverkstad.

Mvh
Johan B

KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Verkar finns en överdriven rädsla för däckexplosion hos bla däckverkstäder. Men de lever ju på att sälja däck ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, jag har sett effekterna av sådana och det är inget jag själv vill uppleva...

I detta fallet känns det direkt dumsnålt att inte kassera däcket!

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.