|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Bytte batteri på bilen i januari och ja för några dagar sen så plingade batterisymbolen till (gul) när jag stod med tändningen igång och motorn avstängd . (radion var också på). Även generatorremmen byttes i samma veva då den var dålig. Idag så laddade jag upp batteriet och det är nu fullt så jag kollade av med INPA om jag kunde se något som krånglar. Det som jag kan se som jag är fundersam över är värdet som är 9.9 volt som ibland "försvinner" och blir 0.0 h och kommer tillbaka och som heter Voltage URef (se video). Har googlat men har inte blivit klok på vad det kan vara. Någon som har en ide om vad det är? | |
| Just det, det nya batteriet är registrerat också. | |
| Har du satt i rätt typ av batteri? Agm batteri om ett sånt var monterat innan | |
| Japp det är ett AGM batteri 80Ah som innan. | |
|
Ytterligare felsökning är gjort nu och detta har jag kollat. Strömstyrkan vid generatorn visar på ca 14,5 v. Har även kollat via en app att strömstyrkan ligger och pendlar mellan 13,5 till 14,6 medan jag kör. När jag kollat vid batteriet med bilen igång så visar den samma. När jag stänger av bilen och låter nyckeln sitta i, dvs tändningen igång så droppar strömstyrkan neråt vilket är ganska förklarlig. Låter jag bilen stå över natten och kollar styrkan på batteriet på morgonen så är det 12,4 v. Har laddat batteriet under 10 timmar med en c-tek laddare som laddar med 7A och som klarar av AGM batterier också. När jag kopplar in den så säger den att batteriet är "dåligt" laddat. När jag tar loss det efter 10 timmar så är det "fullt". Ändå envisas den med att larma med en gul symbol för att batteriet är dåligt när tändningen står på och motorn är avstängd. Någon som har någon ide om vad man kan testa ytterligare? |
|
|
Spänningen i viloläge efter natten verkar vara helt OK så frågan är om det verkligen är batteriet som är dåligt. Vad är batterispänningen om du startar bilen och stänger den igen direkt efter och mäter spänningen (som ett simpelt belastningstest)? Annars får du åka inom någon som har möjlighet att belastningstesta batteriet. Kontrollera även att det inte är oxid eller dåligt kontakt vid batteriet och shunten som sitter vid batteriet. |
|
|
Ska kika sen hur spänningen ser ut när jag startar bilen o stänger av den direkt. Återkommer lite senare.. |
|
|
När jag kikade på batteriet stod det 12,4. Startade upp så hoppade det upp till 14,5. Stängde av och då droppade den ner till 12.5. Såg att det ev kan vara lite dålig kontakt vid en pluspol (dock inte den som sitter direkt vid batteriet utan vid sidan om). Så ska prova att göra rent den när jag kommer hem från jobbet idag. |
|
| Kontrollera och gör rent anslutningarna till batterilådan under bilen också, brukar vara mkt oxid där! | |
|
Hewi: Bra tips.. Du vet inget på rak arm om exakt var dom sitter? Samtliga kontakter vid batteriet såg fräscha ut i alla fall. |
|
| Ser nu även att man tydligen ska ladda via kontakten under motorhuven också.. Attans.. jag får testa via den vägen också.. | |
| Anslutningarna till batterilådan under bilen är på samma ställe som i batterilådan, dvs i framkant av lådan sett bakifrån. | |
|
Om spänningen är 12.4V, efter en natts vila, på ett några månader gammalt AGM-batteri så är det nog inte helt hundra eller så är det något som drar ut batteriet i vila. Laddningsstatus på batteri kan du se här, Länk (citat: AGM och GEL batterier ligger något högre, ca. 12,80V vid fulladdat 12,65V vid 75%, 12,00 vid 25% och 11,80 V vid 0%.). Ta ut batteriet ur bilen, ladda det fullt och låt det vila 24h och mät sedan spänningen så kan du få en indikation på hälsotillståndet på det. |
|
|
Kane: Är det inte något speciellt förfarande man måste göra när man tar ut batteriet? Jag har sett nånstans om att man måste koppla in ett annat batteri innan man byter osv.. |
|
| Nix, det är bara en skröna. När jag bytte batteri kopplade jag först in ett över terminalen i fronten. Likaförb....rasslade det till i flipperspelat när jag kopplade ur det ordinarie batteriet i skuffen. Dock inga som helst problem att starta och köra med det nya installerat. | |
|
Märke på batteri? Mitt AGM batteri som är några månader gammalt ligger också på 12,4 vilospänning. Reggat o allt funkar som det ska. Däremot laddar ju batteriet olika om man has ibs sensor eller ej. Min tex kan ladda 14,6 när jag startar bilen ibland och ibland bara 12,5-13,0. Sedan när man kör så laddar den inte konstant 14,6-7 utan detta görs när man saktar ner för att sedan sjunka igen när man kommer ner i riktigt låg fart. Jag har Varta 80 F21 i min bil. Varta sitter original i dom flesta BMW. Mitt batteri o laddning tror jag inte är ett dugg fel på. |
|
|
Hej, Har ungefär samma problem, men mitt batteri tar slut och bilen går inte att starta. Om jag laddar det (blir 12,74 V) och sedan låter det sitta i bilen (utan att jag använder den) så är det tomt (9,9 Volt efter 48 timmar). Batteriet bytes 24/1-16 av BMW och är registrerat. Lämnade in bilen och fick svaret att jag måste byta batteriboxen och pluskabeln, då det är oxid på polerna under bilen. Det övergår mitt förstånd varför en oxiderad + kabel skulle dränera bilen? Någon som har ett tips. Bilen i fråga är en 2010 120d. Mvh Tor |
|
| uabtorw: Det går att laga utan att byta box och kabel, lämna till en icke bmw verkstad som har en hyffsat duktig elektriker så fixar han det, i värsta fall om boxens kontakter är helt borta så kan man skarva kablarna och förlänga dem och sedan borra hål i boxen och dra in kablarna där igenom och ansluta. | |
| uabtorw:Förresten, hur mkt ville de ha för att byta box+kablage? | |
|
Hej, De ville ha 14 000 ungefär. Jag tittade under bilen och konstaterade att det inte fanns någon oxid alls på batteriboxen. Det fanns inte heller någon oxid på kablaget. Mätte batteriet och urladddning. Fulladdat håller batteriet 12,7 volt, det laddar ur som sig skall, dvs går till sömns efter ungefär 16 minuter och drar då 17 mA, efter ytterligare 45 minuter så drar det 10 mA. Jag har mätt upp batteriet, och det sjunker ner till pass 12,1 volt efter ett dygn. Försöker man starta så sjunker batterispänningen till ungefär 9,7 volt och sedan kommer symbolen upp som säger att det är dåligt laddat och att de är förhöjd batteriurladdning.... Fulladdar batteriet igen, och gör om proceduren, bilen går att starta 3 gånger, sedan är det tomt. BMW säger att det inte är något fel på batteriet... Ska lyfta upp den till helgen och skära upp pluskabeln vid kabelskon för att säkerställa att det inte är oxid under krympslangen. Kan väl än så länge konstatera att firman som bytte batteriet och klämde mig på 4800 kronor (2016-01-24) nog förtjänar att jag kontaktar BMW Sverige.... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Sjunker spänningen under 10V när man försöker starta bilen så är inte batteriet friskt. Det spelar ingen roll om det visar 12.9V efter laddning om det inte tål belastning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.