|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Har ägt en 330 ci med fullt m-sport paket från 2002 men går i tankar på att köpa en m3 smg2 från 2002 som är importerad och gått cirka 13000 mil istället. Tänkt att jag skulle få cirka 70 000 för min bil och sedan låna cirka 80-90000 av kära banken. Frågan jag ställer mig själv är om värdeminskningen fortfarande är stor på dessa bilar eller om den har börjat stanna av. Är det något speciellt man skall tänka på vid köp av en m3 e46? MVH Mattias | |
|
Från de 3-4 år jag har kollat värdet, bedömer jag att värdeminskningen förmodligen avstannat nästan helt för e46. Men det är ganska lurigt, olika årsmodeller, skick, historia etc. gör det svårt att jämföra.Det är ju inte massor med ex ute till försäljning i Sverige, men det finns ju mobile.de m.fl. att kolla på också. Skulle säga att det viktigaste kanske är historia, f.d. ägare som man kan prata med, bedöma service/verkstad mm. Att färre brukare är en fördel generellt, är väl ganska givet. Är det en sen import, är det lite svårare. Är det Tyskland, kan den förste importören gjort ett bra historiejobb. Är det USA, finns Carfax etc. Gick själv processen för två år sedan, det var mycket att tänka på, och läsa på, gamla trådar på detta forum gav mig mycket. Lycka till!!! em3 |
|
|
Tack för ditt svar! Bilen ifråga är importerad 2006 och har haft totalt 5 ägare fram tills nu. Jaså du brukar spåra upp tidigare ägare och även höra med dem om bilen innan köp? När jag köpte min 330 kollade jag endast noggrant genom bilen och alla papper samt hörde med personen som sålde den. Hur ofta behöver kopplingen bytas på dessa SMG II lådor? För jag tror ej att detta är bytt än och har ingen vidare lust att åka på den kostnaden direkt. MVH Mattias |
|
|
Har själv manuell, ett skäl hydraulik och elektronik i SMG. Ett exempel, H-pumpen kostar 25' som renoverad reservdel, enligt uppgift jag fick. Jag ville också ha manuell! Ja, jag kolla med Tr.styr. och fick data på ägaren innan den jag köpte av, som i sin tur också hänvisade till "sin" mek. som i sin tur redogjorde för vad han egentligen gjorde på en "inspektion II" osv.....det var mitt sätt att försöka kartlägga... Konsekvensen, och kostnaderna, är ju lite högre om det blir problem på en M.... Vilket år var importen, och från var? 5 ägare/brukare låter ju bra. em3 |
|
|
Och kopplingen, vet faktiskt inte. I grunden är det en manuell koppling, som är hydrauliskt styrd. Beror på hur den är körd, det finns ju "launch controll", ingen Einstein att det sliter på grejerna. em3 |
|
|
Bussningar i bakvagnen, infästningen/svetsningen av bakvagnen är också snackisar. En del pratar också om glapp i bakväxeln, uppfattningen är kanske att det kan accepteras, till viss del. Ja, det finns lite att kolla på. em3 |
|
| Året för importen var 2006 från ett EU-land. Jag kan tyvärr inte se vilket land det är ifrån men antar väl att det är Tyskland. Här hemma är mätaren iallafall ej skruvad men man vet ju aldrig hur det är i utlandet. Kan man kolla upp detta på något sätt? Är fortfarande mycket tveksam kring om man skall välja SMG-låda eller manuell. Alltid föredragit manuella bilar men gillar tanken av att kunna växla med paddlar vid eventuell bankörning och kurviga fina vägar. Men jag vill inte behöva punga ut nästan två månaders lön för att renovera en växellåda, då blir nog valet manuell låda istället. Är det ofta ras på dessa lådor? Hur kollar man upp tidigare ägare på fordonet? | |
|
Jag vill absolut inte skrämma dig med SMG II !!!!! Om du frågar mig, vill jag kanske också ha en bil med manuell låda och paddar ( ska såklart skiljas från automat med paddar, väsenskilt!!). Men då har iaf. jag kommit fram till att det blir en dubbelkopplingslåda för min del, du kommer att märka att det finns olika åsikter, men det är min, och en del andras. Generellt tror jag e46 M3 motorn/låda är relativt "skottsäker". Man måste sköta om ventiljusteringar, de är manuella på denna, idag är ju de flesta hydrauliskt/automatiskt justerade. Vevaxellager var ett jätteproblem från början, och under hela seriens livslängd, massor med lager bytta, t.ex. min -03 har ett frivilligt byte från BMW under senare delen av -03/början -04, inte säker exakt när, men det står i BMW's serviceregisterhistoria. Dom hade typ en 5-6 generationer av dessa lager ( finns info på google och forumet). Slutsatsen är att man hade problem med smörjning, förmodar jag, och ville inte lämna sina kunder i sticket, ryktet var man nog lite rädd om ( jämför nu, med kamkedjeproblemen på de små dieslarna, finns oxå på forumet). Tidigare ägares detaljer får du i det öppna Sverige av Transportstyrelsen, tror det är enkelt med de tre senaste, men går att få fram alla, om man vill. Det är en underbar BIL, jag är helnöjd, min svensksåld knappt 10' mil nu och 5 brukare innan. Klart man inte vet exakt hur de tidigare ägarna skött om den, men det såg/ser helt OK ut, dock kan man aldrig vet helt. De två senaste brukarna har jag pratat med, dom ägde mellan 5 och 9,3 tusen Ett exempel: det finns varvtals-indikator, som begränsar varvet innan motorn är varm, dom släpper efter stund, men oljan är fortfarande på en 50 grader. Jag kör ALDRIG mer än en 3-4 tusen varv, innan oljan ligger på 90-100 grader!!!! Det kanske är onödigt försiktigt, men jag vill att grejerna ska hålla, och tror att dom gör det bättre då. em3 |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Den största anledningen till att priserna på E46 M3 har nått en platå är p.g.a. den låga räntan, den har inte blivit tillräckligt gammal än för att den ska gå upp i pris av den anledningen. Samma gäller E39 M5, dem har några år kvar innan de bottnar i pris. |
| Det dröjer nog något år till innan M3 E46 slutar sjunka i pris, även om priserna börjat "stagnera". Vevlager-grejen var väl inget "jätteproblem", men det fanns/finns. Får jag gissa så har man ändrat både på lagerspel (större!) men även lagerbanornas uppbyggnad. SMG går bort, kostar mycket om det går sönder. I övrigt en trygg bil med inte allt för många svagheter, men hårt körda exemplar kan ha problem med sprickor där bakvagnsbryggan är bultad mot karossen. För 150' bör du kunna hitta en i bra skick. Satsa på en cab om bilen är tänkt att "entusiast brukas". | |
|
BMW330ci-matte, nu har du tur, för jag har inte så lång erfarenhet av biltypen, men Westersund och Dawwe är riktiga experter, som jag lyssnar mycket på!!! Sug i dig, och värdera, fråga, för dom kan faktiskt detta, på riktigt!!! :) em3 |
|
|
Cab är tyvärr inget av intresse då jag inte gillar tygtaket som endast finns till E46. Såg att den bilen jag har kikat på nu även har fått en varning här på autopower xsp394 för att ha en skruvad mätare. Några sa dock att den inte var skruvad medan andra påstod att den var det. Hur kontrollerar man detta enklast? Försökte kika på carfax men där finns inga uppgifter om hur bilen sköttes i utlandet. Mattias |
|
|
Alltså, den "händige" svenska ägaren kan, utan att begå ett brott, skruva sin mätare så mycket hen vill. Om hen gör det årligen, t.ex. innan besiktningar, kan ju milen vara t.ex. 1000 mer per år, jämfört med den registrerade siffran från besiktningen! Jag har ingen aning om hur många som gör så, men det är kanske lite mer lockande, och lukrativt, på bilmodeller med lite högre värde. Det kan vara så, att den är successivt skruvad sedan importen, för 10 år sedan. Jag vet inte, men tror inte att det går att spåra skruvning, så det är i princip fullt möjligt på alla fordon i landet. I t.ex. Tyskland, är det straffbart, och sannolikt inte så vanligt därför. Det brukar ändå synas, på andra sätt, att milen inte stämmer, med övriga intryck. En bra indikator är förarstolen, det finns skrattretande annonser, där det står "5.200" mil, men förarstolen är totalt nersliten, kanske 30 eller 40 tusen :) En sak, man kan titta på, det finns säkert fler ( omlack, stenskott, dämpare, lister mm..) till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända.. |
|
|
Men kan man få ut uppgifter om fordonet via BMWs databas eller dylikt så man kan spåra bilens historik i Tyskland? Klart att den kan vara skruvad successivt men det är väl en risk man får taa med varje begagnad bil man köper idag tyvärr. Mattias |
|
|
Ja, den risken finns alltid, vet inte hur lätt det är för t.ex BMW i Sverige att se t.ex. service och besiktningar. Men om du ska överväga bilen, kanske dess original-servicebok ska vara med, från start, där kan man ju se det. Är den inte med, kan du kanske rota själv, eller pruta för osäker bakgrund, i t.ex. Tyskland, om det är därifrån den kommer. Och gör en allmän bedömning av körsträcka baserat på mina tidigare tips. Det är inte så lätt, när man ska upp med ganska mycket "Gustav".... em3 till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända.. |
|
| Ring BMW o beställ ett urdrag ur garantirep/rep databasen. Jämför årtal/mil med det som står i boken. Jag kollade upp mina bilar på det sättet innan köp, såg bra ut men helt säker kan man aldrig vara. Om det varnas för bilen här så kolla historiken mycket kritiskt | |
|
Kan du leva med att den har Fifty shades of Red? Länk |
|
| Inte märkt det tills nu haha, för gå till synsam nästan. Men ärligt talat, det kan väl vara ljuset som spelar ett spratt? Pratade med han som säljer den dom verkar riktigt skön som påstod att det ej var något fel på lacken alls. Eller vad tror ni? | |
| Jag tycker ju då att det är förardörren som har "fel" färg :D. En sak är säkerm sunkigt lackjobb vad gäller "kulörmatchning". Gör om, gör rätt. | |
|
Antingen är ägaren färgblind (fast man kanske ser nyanser då iaf) eller så får ni gå till Synsam tillsammans ;) Dörren har en mycket ljusare nyans är resten av bilen så antingen är hela bilen omlackad utom förardörren eller det troligaste, att bara dörren är omlackad. Rött är svårt att få till bra men snyggt är det inte iaf. |
|
|
1. När du har vant dig vid SMG kommer du inte att vilja ha något annat:) Visst det kostar om det går sönder, men att reparera en manuell som skrapar vid iläggning av 2an och 3an kostar flis också. 2. Att det är straffbart att skruva mätare i Tyskland betyder bara att de som skruvar är lite smartare än lagen och att då "passa på" att sälja utomlands minimerar risken för straff. 3. Köp svensksåld bil med god historik så sover du gott om nätterna;) 4. Om din budget är skral och du skrapar ihop det du har för att köpa "en billig" bör du tänka dig för en xtra gång. Lycka till EB |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.