|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det har ingen betydelse för kodningen om modulen är ny eller gammal. Däremot så är det en manipulation att ändra vägmätarställningen, därför kodar bmw endast nya moduler. Är ju ingen vidare affär för dem att programera gamla grejjer. Det kommer att fungera rakt av utan kodning oxå, tex som du nu gjort - tagit en modul från ett annat fordon. MEN om mätarställningen inte stämmer exact med bilens så får du varningspricken som varnar för manipulation, precis som marin849 nämner i sitt inlägg. Den kanske inte ser så märkvärdig ut, men BMW folk vet vad det är fråga om: En potentiellt fifflad bil. I tipsen finns som sagt råd. Det man behöver göra är att byta en viss transistor eller flera. Det finns tom folk som har dessa här på forumet. Kolla lite gamla trådar så får du svar. |
|
|
Från exakt lika modell = ingen kodning behövs för själva funktionen. Men chassinummer och mätarställning stämmer ej så det ska lysa en lite n prick vid mätarställningen som varning. "Manipulation dot" |
|
| Såhär ser du pricken. Länk | |
| Tack så mycket för snabba svar och tips :) | |
|
Nu fungerar ju din så då är allt bra, men om någon annan behöver byta LCM så kan det vara bra att komplettera med att alla LCM inte passar rakt av med alla bilar. Från 9903 bytte BMW blinkerspak så att den nya skickar andra signaler. (Blinkerspaken skickar signaler till LCM nör man rör spaken, som i sin tur reagerar med att t ex tända blinkersen) Min bil t ex, en 98 som jag faceliftat: anledningen att jag ville ha en nyare LCM (ver 3 eller 4) var för att jag vill kunna stänga av funktionen som tänder bromsljuset om den tror att glödlampan gått sönder. När man går in med BMW Scanner för att koda funktioner i LCM så kommer det upp en hel massa kryssrutor där man kan slå på/av olika funktioner. Äldre LCM saknar den funktionen, att inte tända dimljuset när den tror att vanliga bakljuslampan är trasig, vilket gör att baklyset lyser "fel". Men då den nya LCM kom från en nyare bil så slutade blinkersspaken / helljuset helt fungera. Löstes genom att först nollställa mätarställningen i LCM och föra över rätt VIN till LCM, sedan koda LCM med DIS (då förs ny mikrokod över till LCM, som gör att den nyare LCM fattar den äldre spakens signaler.) Sedan ändra tillbaks mätarställningen i LCM till samma som instrumentklustrets. Fungerar perfekt, nu lyser bakljusen som de ska. |
|
|
Kan LMC också sätta på och stänga av belysningen (både fram och bak) på en parkerad bil? Det hände två gånger i somras med en dags mellanrum. Är LMC känslig för yttre störning, t.ex. från fjärrkontroll för TV |
|
|
Nej den är inte känslig för sådan och absolut inte fjärrkontrollen från en TV. Skulle vara om du svetsar i karossen eller liknande i så fall. Är lite osäker men har för mig att den alltid är spänningssatt så om den är trasig skulle den kunna busa med ljuset när som helst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.