AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.080

Ny kaross på 5 serien i höst...pris ras på f11:orna ? Importera?

Sida 1 av 2
bu
73
bubbi
328i touring -13
Går i funderingar på att inhandla en 535d touring 2012...
Jag tänkte att det kanske är smartare att vänta till i höst när nya karossen släpps, pga ev prisras.....vad tror ni?

Har sett att priserna ligger ca 50 k billigare i Tyskland ....är det värt besväret att importera?
Om det endast skiljer 50 tkr så är det ingen mening anser jag. Du får räkna med att bilen är mindre värd, ca 10%, som importbil och dessutom kanske högre kostnader för försäkring och service. Endast att ev utbud kan vara större och du kan finna just "din" bil gör det intressant att importera.

/Anders
Verdi
Kommer det en ny redan i höst?

Tror inte det är värt att importera. Importkostnader, högre försäkring, sämre andrahandsvärde... Blir inte mycket kvar. En fördel med import kan dock vara att det är lättare att hitta en bil med rätt utrustning.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Priserna kommer fortsätta falla, det är ofrånkomligt. Introduktionen av Innovation Edition bör generera en dominoeffekt på begagnatmarknaden även om den ännu inte slagit igenom. Ny kombi om något år kommer bidra även den. Men framförallt är det tidens tand som kommer påverka priset nedåt.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
50' är iaf för mig tillräckligt stor prisskillnad för att välja importera själv.
Verdi
jsn,
Nej innovation edition har inte slagit nämnvärt på begagnatpriserna än. Jag var och tittade på en 4,5 år gammal 530d xDrive M-Sport på nästan 9000 mil som de skulle ha 349 tkr för. Jag tycker det är helt lönlöst att ens försöka. De kunde släppa den för 342 tkr om jag bestämde mig på stående fot. Jo, tjena. Äldsta tricket i boken. :)

Det finns ett par st 530d Innovation Edition på blocket (en privat och en demo) för runt 550 tkr. Då har de bara nåt hundratal mil på mätaren, fri service, billigare försäkring, nya däck, ännu mer utrustning, garantier, inga slitdelar som behöver bytas, ingen AC, nivåreglering eller annat som kan börja krångla osv osv.

En helt ny från fabrik kan jag beställa för under 600 tkr med det jag vill ha (Metallic, Innovation Edt, dragkrok, komfortstolar) Så 550 tkr för en något begagnad är helt i sin ordning.

200 tusen är mycket pengar men en "ny" bil jämfört med en 4,5 år gammal med blanksliten ratt, lite missfärgat läder, stenskott, lite skav på fälgarna är stor skillnad.

Om 3 år är väl den gamla jag tittade på värd max 200 tkr medan den nya Innovation Edition borde hamna runt 350 tkr i värsta fall. Så det skiljer bara 50 tkr i värdeminskning. Och så kapitalkostnaden då förstås.

Det går inte på ett ut men bra nära. Enligt min kalkyl är den nya "bara" ca 45 tkr dyrare över 3 år. Då har jag räknat med en uppsättning nya däck och normal service på den gamla men inga såna kostnader alls på den nya.

Börjar saker gå sönder så ryker den där skillnaden på 45 tkr ganska snabbt.

Så jag tycker begagnatpriserna på F11 är obegripligt höga fortfarande. Den jag kollade på är nästan "billigast på blocket" i sin kategori men ändå ca 50 tkr för dyr som jag ser det.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om det kommer en ny 5-serie i höst så påverkar inte det direkt priset på 5 år gamla bilar. De som köper en 5 år gammal 535d för 300-350 kkr är inte samma person tittar på en ny för 700kkr. Förutom den generella nedgången som alla bilar drabbas av, tror jag snarare att en tydligare sättning av gamla modellen märks när nya modellen börjar finna som begagnad efter 1-2 år. Men då märks nog nedgången mest på F11 av 15/16-årsmodellerna.

Så prisraset du väntar på, kommer inte till hösten.
Verdi
Grelle,
En ny kostar inte 700 tkr. Eller menar du en ny av nästa modell?

Om 3 år har väl den nya femman funnits åtminstone ett år. Man kan kanske få en någorlunda utrustad för runt 600 tkr begagnad då.

En Innovation Edition är om fem år nere på runt 350 tkr ungefär. Tycker det räcker som avstånd mot den nya.

Den jag kollade på kommer vara ordentligt gammal då. 7,5 år gammal och uppåt 15 tusen mil. Max 200 tkr som sagt.

De som kommer åka på mest däng är väl de som köpte året innan Innovation Edition kom. Ser fortfarande bilar av 15 års modell med som gått över 1000 mil hos handlare som de ska ha MER för än vad en NY Innovation Edt kostar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Han oroas ju av prisras på F11 när nya modellen (G något) släpps, så de 700kkr avser en sådan.

Min poäng är att 5 år gamla bilar rasar inte för det kommer en ny modell. De spelar inte i samma liga.
Verdi
Nej men det blir ändå en förskjutning av priset även om det inte är samma person som väljer mellan en ny och en gammal. Blir de gamla för dyra jämfört med de som är något nyare så köps de inte. Blir en domino-effekt.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ett prisras på en fem år gammal bil bara för att det kommer en ny modell tror jag personligen inte så mycket på. Den faller i pris för att den är begagnad. "Tidens tand" som nämndes ovan.

----
BMW CS/SC #6212
Verdi
Klart att ju längre ifrån den nya modellen du ligger desto mindre blir påverkan. Svårt att leda i bevis dock då en 5 år gammal BMW nästan alltid är av förra modellen. :)
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Nya femman kanske kommer se ut precis som 3,4 och 7an med lampor fram till grillen och mediaskärm fult integrerat à la ipad eftermontering ;-) Det borde generera en värde ökning på den vackra F11 :-)
bu
73
bubbi
328i touring -13
Tack för synpunkterna ...
Lutar nog åt att jag letar efter en fin svensksåld 12:a. Med tanke på värdeminskning ,dyrare försäkring osv på importerna så känns prisskillnaden inte värt besväret...
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Det verkar inte som om säljarna har justerat sina prisförväntningar på begagnade F10/F11 riktigt ännu trots att Innovation Edition sänkt priset på nya bilar rejält. Rimligt vore en ganska kraftig prisjustering nedåt inom de kommande månaderna. Med G30 kommer pressen att öka ännu mer eftersom utbudet av begagnade F1x kommer öka ännu då många kommer vilja byta till G3x. När det sedan börjar komma ut begagnade IE i större mängd om 1-2 år så kommer det finnas väldigt fint utrustade bilar till mycket trevliga priser för begagnatköparen. Det har nog sålts betydligt fler 530/535 nu än tidigare vilket kommer öka utbudet på begagnat i framtiden och priserna kommer tryckas ned ännu mer. Det är nog inte otroligt att prisbilden kan bli 300K för en 2-3 år gammal 530 IE med ca 6000 mil på mätaren beroende på stort utbud och relativt höga ägandekostnader (särskilt försäkring) vilket kyler ned intresset från privata familjebilsköparna som inte är lika stora märkes/bilentusiaster som vi på detta forum.

Prisbilden på G30 kommer inte heller att ligga så väldigt mycket högre än för F1x vilket beror på att BMW som de flesta andra tillverkare är beroende av tjänstebilsförsäljningen, det kommer med andra ord garanterat att finnas "business edition" av G30 520 rätt omgående för att kunna behålla sin del av tjänstebilssegmentet. Se på nya E-klass, fleet edition på E220d direkt från start.

Innovation edition kommer säkert försvinna, men jag skulle hålla det för troligt att det kommer finnas Innovation pack och andra bra prissatta paket även till G3x rätt tidigt även om det inte kommer vara samma extrema rabattnivå som dagens Innovation Edition.

Sammantaget så tror jag att som begagnatspekulant på F11 ska avvakta lite och ha is i magen så kan man nog komma ed 50k i pris relativt snart.
Verdi
XC60,
300 tkr för en 2-3 år gammal? Ja kanske för en 3 år gammal men knappast för 2-åringen. Idag kostar en 3 år gammal med hyfsad utrustningsnivå (dock inte i närheten av vad som finns i en IE) runt 360-380 tusen. En IE från 2013, om den funnits, hade lätt kostat över 400 tkr.

Men visst. En ny modell sänker priset rätt mycket på den gamla modellen. Och det är ju därför IE-paketet finns.

Nu får man en hyfsat fullmatad 530 IE för 600 tkr netto. Tror en motsvarande G31 går loss på minst 750 tkr netto. Och köper man en IE nu så kommer prisgapet mot en ny G31 vara enormt om 1-2 år eller när nu den finns att köpa.

Funderar lite på en IE själv som ni kanske märker. :) Men köper jag en sån så kommer jag nog behålla den ett bra tag. Längre än 3 år i vilket fall.

Lite konstigt ändå. Borde inte G30 Sedan komma som årsmodell -17? Eller kommer den senare till vintern? Touringen borde väl komma från och med nästa sommar?
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Min gissning är att G30 kommer visas på Parismässan och sedan börja levereras till kund runt årsskiftet. Min nästa gissning är då att de kommer levereras som MY-18, och det blir då en lååång årsmodell...
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Verdi,
300 tkr är säkert i underkant även för en 3-årig men dagens begpriser har inte justerats ned riktigt ännu och det kommer komma ut massor av IE om 2-3 år på marknaden när tjänstebilarna ska bytas. Många har betalat väl under 600 tkr netto för sin IE dessutom.

Menar bara att man inte ska titta på dagens priser för att bedöma värdet på en IE om 3 år och troligen ha en försiktig syn på värdet.
Jag hittade precis till det här forumet då jag går i köptankar om en F11 520d -13 Touring. Har vart och kollat på några stycken och är riktigt sugen på att köpa en. Hur kommer den att hamna i prisras? Den som ligger närmast har gått ca 9000 mil och kostar 239 tkr.
De som ligger i det lägre prissegmentet kommer inte "rasa" på samma sätt som de lite nyare lågmilarna med mer utrustning. Frågan är om priset ens kommer påverkas då det är en väldigt attraktiv prisnivå.
Men det är väl solklart att priserna kommer påverkas hela vägen ned till E60, om inte E39.

Det kommer ut en nyare modell som gör F10/F11 mer omodern och det måste såklart finnas ett gap mellan senaste modellen och näst senaste. Samma sak blir det för F10/F11 och E60 och då E60 inte är näst senaste modellen längre kommer även de priserna gå ned, då prisgapet mellan E60 och F10/F11 kommer finnas kvar.

Det är ju inte svårare än att ingen vill betala pengar för något när den nyare modernare modellen kostar nästan lika mycket :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.