|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Jag har en M3 e46 från 2001 manuell. jag har haft lite strul som leder fram till detta problem. just nu står jag i garaget på jobbet med att när jag vrider om nycklen klickar bara startmotorn, alltså går den ej runt. Lampor fönster mm fungerar, batteriet ligger på 12.5 v i snitt både på batteripolerna och på batteri + vid motorn. jag kan rulla igång bilen och då har jag laddning på 13.4-13.5 V vilket jag tycker känns ganska lågt för en bil med så mycket motor borde väll ligga runt 14.4v? sen har jag tidigare haft problem med larmet att det gick hela tiden, jag fixade det igår genom att spacea själva "larm-Scensorn" under motorhuven. men det jag undrar är kan dessa problem ha med varnadra att göra för så fort jag fixade larm problemet så har jag bara kunnat starta bilen 3-4 gånger. Sen har jag även haft situationen där jag fått motorn att klicka men sen har den startat ändå `? bör jag byta generatorn och startmotorn ? så den laddar 14v sen har jag inte lyckats hitta en startmotorn på nätet heller är det bmw som gäller ? och det bör ju vara startmotorn som är problemet med tanke på att den bara "klickar" det går även inte att starta med en booster. ursäkta för svamlig text men är ingen hjälte på att skriva. mitt första inlägg på forumet med hoppas ni förlåter. mvh christopher. | |
|
Hej Min startmotor klickar bara när batteriet är för dåligt laddat. Hände senast förra veckan så testa att ladda batteriet först. M.v.h Rille En gång BMW, alltid BMW! |
|
|
ja men isf borde den ju gå igång när jag använder en batteri booster. |
|
|
funderar på att köpa denna. Länk sen har skruvat tydligen 50% på en generator endast 1900 Länk jag har inte ägt en M3 innan men är det okej att byta till dessa produkter eller måste jag punga ut fullpris för bmw oem? |
|
|
Hej, De av dig angivna spänningarna hade i o f s kunnat vara bättre, men eftersom bilen startar "med knuff", tycker jag nog att du bör koncentrera dig på 1) kablarna till startmotorn, både plus och jord. 2) själva startmotorn. Det lutar onekligen mot att den gjort sitt. Antal mil på bilen? Jag vet inte hur du kommit fram till det länkade förslaget, men om du skriver in din bils VINs sju sista symboler på realoem.com, kan du leta rätt på startmotorns detaljnummer, klicka på det och få reda på i vilka bilar samma detalj finns. Det har du kanske redan gjort, och då är det lugnt. Ebay.de är ett bra ställe att leta på. Eller bildelsbasen, om det räcker med en beg. /Lennart EDIT: Lite osäker här, men tändningskontakten kan möjligen också vara boven. Testas nog enklast genom att leda direktström till solenoiden. |
|
|
bilen har gått 13500mil tror jag köper en startmotor och låter en verkstad byta den, verkar vara ett smärre helvete att komma åt startmotorn på en m3 ? |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det första jag skulle ha gjort är att byta "ignition switch". Den kostar ca 700-800 och går att byta lätt själv. En felaktig sådan kan ge olika typer av startproblem. Bilen drar runt men startar inte, startmotorn drar runt men avbryter uppstart innan motorn har hoppat igång osv. Dock har jag aldrig läst om att den skulle få startmotorn att klicka, men den kan ändå vara det som är fel. Även om det inte skulle vara det som är felet så har du inte lagt ut mycket pengar i onödan och en extra "ignition switch" är inte dumt att ha liggande, ett vanligt fel på E39, E46 och E85/86. Jag bytte startmotor på min Z4 när jag hade startproblem för jag misstänkte solenoiden, men det var "ignition switch" som det var fel på. För mig tog det ca 4 timmar att byta startmotorn själv, men då var det första gången. Däremot är det mycket rymligare i en Z4 än i en E46. Jag tog bort luftburken och insuget för att komma åt, trots detta var det väldigt trångt att lossa bultarna. Börja med "ignition switch" är mitt tips. Nr 2 i den här länken: Länk |
|
Död cell i batteriet? _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Kan verkligen en död cell skapa dessa symptom? Alltså jag har en bärgar booster på jobbet och den lyckats inte kicka igång bilen heller ? |
|
|
Bytte du din ignitionswitch själv var det krångligt ? Eller typ 1+ och en jord? |
|
|
Om du kört med boostern samtidigt som du haft det dåliga batteriet inkopplat så är det stor risk att den inte orkar dra igång i alla fall. Se till att helt ta ut det gamla batteriet och prova antingen med en fulladdad booster eller ett nytt fulladdat batteri. Om startmotorn bara klickar trots detta så kan det vara dålig kontakt i kolen för motorn. Ett bonn-knep är då att slå lite med en hammare eller nåt annat hårt (om man kommer åt) för att få dom att lägga an igen, då kan man få bilen att starta. Man behöver dock byta startmotor (eller kol i motorn) för att fixa det permanent. Om reläet till startmotorn klickar så fungerar styrströmmen från tändningen. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det är lätt att byta ut den, du tar bort plasten under ratten sen sitter den med en skruv eller två, sen är det bara ett kontaktstycke som måste lossas. |
|
okej åkte nyss till jobbet och testade att starta med reservnyckeln har läst på m3forum att nyckelns chip kan ha dött, men det fungerade ej heller. testade även att hålla in nycklen på "start efter klicket" i 60 sekunder utan framgång läste på annat forum att det hjälpte med. Jag har 2 olika klickljud när jag testar starta ena är från startmotorn av att den åker in men den börjar ju inte "cranka" utan bara smäller in kransen. och det andra är från ett blått relä i elboxen i motorutrymmet. som klickar av 10 sekunder efter jag tar ut nycklen igen. har mätt strömen och det verkar inte vara något fel på det relät iaf.' börjar bli mer och mer säker på att startmotorn har gått då jag fortfarande kan springa igång bilen hur lätt som helst och allt verkar fungera bra när jag kör. jag lyckas tyvärr inte komma åt startmotorn för att knacka på den.' har hittat en startmotor i sverige för 2800 med rätt oem nr men hittar även denna från ebay i tyskland Länk den kostar ju småpengar men är väll antagligen någon replika så man känner sig hyffsat osäker. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Jag betalade 3200:- eller om det var 3400:- för en startmotor här i Sverige, det var en original men inte via BMW. Köpte på Väsby Bil El. |
|
Hade liknande fenomen på min B10 3,5 jag hade för länge sedan. Mätte man på batteriet var det bra vilospänning där, samt när bilen var igång laddade den för fullt, dvs allt ok. Men det visade sej vara minst en död cell i det nya batteriet. Så volten fanns där men inte amperen !!!! Bytte batteri och problemet var borta! Det är ju enkelt att testa, i med ett batteri du vet är 100% friskt funkar det inte då heller har du ju iaf uteslutit detta problem. Billy aka Fantômas |
|
|
okej efter mycket om och men lyfte jag på insugsburken idag och knackade på soloniden och vips bilen går som ett skott igen. har försökt få loss startmotorn med ett verktyg jag svetsade men det är ett rent helvete att få loss den trångt och jävligt, vet ni om bmw har något special verktyg för det är "omvänd" torx hylsor man måste ha för att kunna ta loss själva startmotorn. skulle gärna vilja göra det själv bara jag hittade rätt verktyg :P men känns iaf skönt att det är startmotorn som är kass. nu startar iaf bilen hela tiden hehe |
|
|
detta är kanske det jag söker Länk |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Jag använde inget specialverktyg, men det blev väl några förlängningar, olika hylsor och försöka från olika vinklar. Det är sämre utrymme på en E46 M3 än en Z4 M i bakkant av motorn. Du måste dock ta bort hela insuget också om du vill komma åt bättre, enbart luftfilterburken räcker inte. Men det kanske du menade? Köp nya slangklämmor till insuget är mitt råd, de är bara tänkta att användas 1 gång eller så köper du slangklämmor som du skruvar ihop istället. |
|
Tog såklart bort hela insuget. Funderar på om jag ska köpa en helt ny startmotor eller lämna in på rep. Vad tycker ni ? |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Måste du ha bilen den närmste tiden? Om svaret är nej finns det lite pengar att spara på att skicka iväg den på renovering. |
|
Ska göra ett prov med nya verktyg från wurth ikv tänkte jag Tänkte att jag skulle fylla på styrservo oljan någon som vet vilken olja jag skall använda ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.