AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.856

Misständer Cyl 2 & 5 - BMW 330i Cabriolet

Sida 1 av 2
Ha
11
Hajdoor
BMW 330i Cabriolet
BMW 330i Cabriolet misständer på tomgång.

Står bilen på tomgång i mer än 10 sekunder så tänds motorlampan och den börjar gå ojämnt men om jag startar och kör direkt så funkar de bra. Bilen har tryck och de känns inte som att den går på 4a cylindrar.

Felsökning:

F2 -Misfire Cyl. 5
EF -Misfire Cyl. 2

Någon som varit med om detta förr?
pu
547
puiu
330i-03
tändspolarna är dåliga ,Jag byte mina efter 10 tussen mil de som du har är Beru och det är dålig kvalitet ,så köp BOSCH dem är mycket bättre mvh alex
Ha
11
Hajdoor
BMW 330i Cabriolet
Jag bytte plats på spolarna men problemet kvarstår på dessa cylindrar. Har även bytt alla tändstift. Problemet kvarstår

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Igensatta spridare
Ha
11
Hajdoor
BMW 330i Cabriolet
Har redan kollat spridarna. Nu idag är det bara cyl 2 som misständer. 5an har fixat sig. Kan de vara så att det är smutsigt i ventilerna?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Då är det snarare att det kan vars dålig kompression. På höga varv så hinner inte kompression försvinna men på tomgången så ksn det tappa lite och räcka för att misstända. Kan vara värt att kolla för att gå vidare i felsökningen.
Är det m54 elr m52 motor? M54 är kända för sina klena kolvringar om man missköter service osv.
Ha
11
Hajdoor
BMW 330i Cabriolet
Tror det är en m54 motor. Hur mäter jag kompression? Vad är lösningen till detta fel isåfall?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Komptest, kostar typ 199 elr nåt på biltema.
Visar det sig dålig kompression så kan det räcka med att göra rent kolvringar med wd-40 över natten (finns mycket om det på nätet).
Hur mycket har bilen gått, årsmodel, täta service intervall?
Ha
11
Hajdoor
BMW 330i Cabriolet
Bilen har gått 16000 mil. Årsmodell 2001 och servicen är gjord enligt service bok
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ja det är en m54. 16k mil är ju egentligen ingenting för den motor under förutsättningar att det inte har slarvats med service. Ett annat alternativ att du kanske är för försiktig med gasen som gör att motor (mellen kolvringsr och runt ventiler) har blivit igensotad. I sån fall kan räcka att varva upp bilen ordentligt tills det släpper. I annat fall kan vara värt att göra komptest om du är säker på att det är ingen fel på spridare, spole elr tändstift.

Ha
11
Hajdoor
BMW 330i Cabriolet
Jag har hällt i två flaskor stp injektion cleaner på 20 liter bensin. Ska se hur den reagerar på detta. De måste ju rensa systemet :p
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP

kan vara ett försök, billigast och testa..
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Personligen har jag svårt att tro att det där magiska medlet gör någon skillnad. Såna här rengörings produkter har kanske mer nytta när man anväder dom i förebyggande syfte. Men när det är redan fel så tror inte jag det hjälper.
Men man kan alltid testa ;)
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
En sak till. Har du kollat tjuvluft? Kan även vara tjuvluft som stökar till det. Det skulle kunna vara otät mellan topp och insuget till cyl 5 o 2. Svårt att tro att det kan vara det men lätt att testa med lite startgas.
Ha
11
Hajdoor
BMW 330i Cabriolet
Testade startgas idag! Inget vidare :/
pu
547
puiu
330i-03
Kanske är dags att lämna den verkstad !
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om bilen är notoriskt gubbkörd skulle jag börja med att varva ur den ordentligt och länge, men bara under förutsättning att den då går bra givetvis!
Det kan ha positiv effekt på både kolvringar och om det är mkt sot runt ventilerna.
Ha
11
Hajdoor
BMW 330i Cabriolet
Hur menar du? Ska jag stå still och gasa eller ska jag köra på motorvägen i 200? :)
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Starta bilen, vänta tills den kommer upp i värme och sedan bara gasa till botten i några sekunder och släppa gasen. Gör om samma procedur i några gånger för att börja med.
Var inte rädd, motor är konstruerad för att tåla i höga varvtal under kortare stunder. Den mår bara bra ut av det.
Ha
11
Hajdoor
BMW 330i Cabriolet
Tack för tipset. Ska testa det :)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jäklar, om du följer det rådet och står och studsar på varvstoppet några sekunder vill jag ha det på film!!

Jag tycker inte det är lika effektivt eftersom det sprutas in så lite bränsle när motornr obelastad. Ja sen sliter det givetvis mer även om den knappast kommer att gå sönder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.