AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.018

Rimlig spec på en M1135i?

Sida 2 av 3
bmwOfar:
Nej, jag ser inte exakt hur nära jag kan åka, gjorde jag/folk det så skulle PDC fram inte ens finnas.. Visst merparten av gångerna går det bra och man stannar långt ifrån för att vara säker men ibland ser man inte fundamentet och då är det väl investerade slantar för att slippa märken i fronten.
Verdi
Förr fanns ju inte PDC och det gick också bra. :) Tror det är en vanesak.

Är lite splittrad angående val av bil just nu. En 330e skulle, trots sämre andrahandsvärde, bli betydligt billigare. Ca 2 papp i månaden billigare.

Har även räknat lite på en 530d xDrive Innovation Edition. Inte så mycket, dryga tusingen, dyrare per månad än en välutrustad M135i. Visserligen onödigt med två stora kombis men å andra sidan blir det väldigt flexibelt när barnvagnen går in i båda bilarna. Plus att man får bränslevärmare, HUD, panoramatak och en massa annat godis "på köpet". Tänkte även välja till komfortstolar och dragkrok isf.

Är ju tre helt olika bilar med tre helt olika upplevelser. Vilken jag vill ha beror nästan helt på humör och dagsform. Tur jag inte behöver välja just idag. :-)

Att det ska bli en BMW är jag nog på det klara med i alla fall. Trodde inte jag var så fäst vid märket men det är jag.
Clubsport:
Hur skulle du inte kunna se vart det är? Inte när du är nära såklart men när du svänger in på parkeringsplatsen är du ju tilläckligt långt ifrån för att se över huven och vet då avståndet, sen kör du bara det avståndet minus säg 20 cm så stannar du 20 cm ifrån.

Hade PDC fram på min förra bil, kunde ju inte användas till något vettigt. Den började tjuta långt innan det var någon fara. Det svåra är ju att vara exakt inom typ 10 cm så det är ju först vid 5 cm den bör tjuta, att det ärmindre än 30 cm kvar (vilket var när den började tjuta) visste jag också, frågan är om det är 8 eller 3 cm.

Verdi:
Om du gör dig av med M2an samtidigt är frågan ifall du tycker det är roligt att endast ha 2 stora kombis att köra.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tjutet är ju inte det enda. Du ser på skärmen hur nära du är och när alla röda fält är upplysta så är du närmare än 30 cm. Jag tycker PDC är jättesmidigt och skulle inte vara utan det.

När jag är på humör så har jag gjort fickparkering av italiensk snitt utan PDC, men när jag är trött på morgonen eller en sen kväll så är det skönt att kunna nyttja PDC fram och bak istället för tråkiga misstag.
Grelle: att se att det är mindre än 30 cm kvar är inga problem att veta utan PDC. Att däremot veta ifall det är 5 eller 10 cm kvar är desto svårare och precis det som en dator kan göra riktigt bra.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Framåt-pip kostade nästan ingenting att lägga till, men då den heller ej tillför så mkt valde jag bort det - inte minst för att slippa de fula sensorerna i den fö snygga fronten!

Att beställa en ny M135i (gammal modell, mycket pengar) är väl inget jag hade gjort, speciellt efter att ha ägt en M2:a....men alla är vi olika :) 330e känns således sundare, eller varför inte en i3:a.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Utökade instrumentklustret är väl ganska billigt separat, inte navi pro. Jag hade bara valt ut. klustret.

Min är en "ren" -12 med endast bluetooth pro utöver standard. Det jag hade velat ha extra är Harman Kardon och utökade klustret. Hifi är ganska bra men HK värt pengarna tycker jag. Hifi ingår som sagt.
PDC bak är nice och standard, medan fram kanske jag skulle lagt till ändå (är väl bara nån tusenlapp).

Förresten, larm naturligtvis! Kostar ganska mycket mer att eftermontera.

Vanliga chassit är inte orimligt hårt tycker jag, även med mina 19" hjul.
Är inte BMWs originallarm ganska dyrt och frågan är om det avskräcker någon längre? BMW bjuder ju på larmdekaler (ligger i mappen med instruktionsboken) - frågan är om inte det ger liknande effekt?
Verdi
Har räknat på en Innovation Edition. Extra allt. Ny bil. 600 tkr netto. 50% restvärde. 20% första avgift.

Gjorde en leasingkalkyl på bmw.se.

Leasingkostnad: Månadskostnad med halvt momsavdrag
5 823 kr

Särskild leasingavgift 120 000 kr

Blir inte kostnaden för mitt företag då 5823*36 + 120 000 * 0.875 = 314 628:-

Det är ju bara 14 628:- i "ränta"? Låter ju otroligt bra. Stämmer det verkligen?

Varje krona i bolaget kan jag få ut 0.624 kronor av privat som bäst. (Bolagsskatt på 22% och utdelningsskatt på 20% => 0.78 * 0.8 = 0.624)

Kostnaden för mig privat blir då 314 628 * 0.624 = 196 327:-

Plus kostnaderna som bolaget får för sociala avgifter och skatt på förmånsvärdet på 8700:-.

8700*(0.3142 + 0.5)*36*0.624 = 159 124:-

Totalt 355 451:-. Eller 9874:-/månaden. Plus bränsle, försäkring, skatt...

Kan man krypa på lönen och hålla den under gränsen för statlig skatt så blir det billigare. Tror jag betalar ca 27% i skatt efter jobbskatteavdragen. Men det blir svårt eftersom jag redan har Volvon på leasing.

8700*(0.3142 + 0.27)*36*0.624 = 114 174:- => 8625:-/mån

Någon som ser några uppenbara felaktigheter?
bmwOfar:
Givetvis så är det när det är nära som den gör nytta.
Återigen köper man bil för dom pengarna så är PDC fram o bak en vettig och billig investering.

Verdi:
Är du inne på 330e nu så är det en riktigt trevlig bil. Tänkte först välja en sån själv. Extremt låga drivmedelskostnader lockar mig väldigt mycket trots lite sämre prestanda.

ca
36
cassidy
120dx -13
Det är ju skapligt individuellt vad man värderar, men för mig är det en gåta när någon bygger en bil för 400-600k och INTE kryssar för PDC fram för ca 2000.- extra.

Jag hade PDC fram/bak på min E87 och på nuvarande F20 är det bara bak ... jag förstår inte varför det är grundkonfig, på en halvkombi slutar bilen i princip där bakrutan slutar men fronten är snudd på omöjlig - och det kostar en hel del att lacka om den när det skiter sig. Jag skulle lätt välja PDC fram ist för bak om jag bara kunde få en. Eller byta den odugliga backkameran mot PDC fram.

Det är klart, är man ute efter en hobbybil som inte rullar så mycket eller om man bor i villa/har egen p-plats så kanske inte behovet är så stort men om jag skulle speca en ny bil skulle PDC fram/bak varit självskrivet.

Jag skulle inte heller ta navi pro utan kryssa för utökat instrumentkluster separat.
marniils: Betalade samma pris för mitt DEFA monterat som BMW tar för larmet direkt från fabrik.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Årsräntan första året bör bli ca 14000:-. Beror på räntan som är förhandlingsbar (som nog många glömmer). Sen har jag inte samma kalkyl som du eftersom jag inte är egenföretagare men var har du själva förmånsvärdet?
Verdi
Tobbe330,
Det där är med 14 tkr förstår jag inte. Det är ju de siffror jag får från bmw.se över 3 år. Inte 1 år.

Själva förmånsvärdet? Vet faktiskt inte hur man ska se det. Jag ser det som att förmånsvärdet orsakar högre kostnader för bolaget i form av ökade sociala avgifter och skatt. Däremot så betyder ju mindre lön för mig inte att det kostar mig motsvarande för de pengar som skulle gått till nettolönen ligger ju kvar i bolaget. Det är ju bara de pengar som går till sociala avgifter och skatt som ökar. Eller så tänker jag fel. Har hänt förr. :-)

Dessutom så kan jag ju behålla samma nettolön om jag vill. Bara lägga bilförmånen "på toppen". Men då blir det dyrare eftersom det hamnar över brytpunkten.

Men det är lite av en djungel det här. Jag kan bara hoppas att jag räknar någorlunda rätt. Jag tror det då mina kalkyler för privat resp leasing blir någorlunda lika, vilket ju är avsikten med förmånsbeskattningen.

Räknar jag med 0% kapitalkostnad privat blir det till och med oftast lite billigare. Räknar man in kapitalkostnad på 2-5% så gör det, tillsammans med en mindre risk, leasingalternativet mer förmånligt.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Vet inte var du får siffrorna ifrån men enligt leasingberäkningen på bmw.se så är leasingen 6477:- inkl moms +´ 600.000 netto och 20% särskild avgift. Amorteringen blir väl då 180000/36=5000. Diffen är 1477*36= ca 53k

Kostnaden för företaget är leasing med halv moms + förs + skatt + ca 32% av förmånsvärdet.

Du kan välja att plocka ut vilken lön du vill men oavsett så kommer skatteverket anse att du skall försmånsbeskattas för förmånsvärdet på bilen, det kommer du aldrig ifrån.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Tycker denna "leasingkalkylerare" från volvo då man kan se hur olika räntor slår på leasingavgiften: Länk
Verdi
Korrekt. "Räntekostnaden" för leasingen blir ju faktiskt ca 53 tusen och inte 14 tusen. Orkar inte räkna exakt men det blir väl en procentsats på 3-5% nånting? Men det var bara en mindre detalj. Jag får ju tillbaka halva momsen för 300 tusen också. Det hade jag inte fått om jag köpt den privat.

Jo men förmånsbeskattningen betalas ju in av företaget och jag har räknat med det. Man betalar soc avgifter och skatt för förmånssumman. Är det nån ytterligare kostnad jag har glömt?
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Har inte heller kollat men tror att leasingberäkningen på bmw.se använder minst 3,95%. I mitt fall gjorde det större skillnad att få ner räntan till 2,95% än att få ner priset några tusen. Men då har jag 0% särskild avgift med.

Nej det bör det inte vara.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Men för att vara supertydlig (kan ju vara fler som läser tråden som undrar hur det fungerar): även om förmånsbeskattningen betalas in av företaget genom skatt och sociala så beskattas man ju även högre på lönesidan. Dvs har man en lön på 40 och ingen förmånsbil/tjänstebil så skattas man ju för den lönen enligt sin skattetabell. Behåller man samma lön på 40 men dessutom har en bil med förmånsvärde på tex 8000 så beskattas man ju som om man hade en lön på 48000.
Verdi: Får man fråga vad tanken med M135:an är när du också har M2:an?
Om nu pengarna är viktiga och syftet med bilen är att pendla i så kanske ett alternativ är att gå på en billigare 118d eller 120i och ladda på lite extra utrustning som gör pendlingen trevligare. En sådan bil går ju också riktigt fint att pendla snabbt i till vardags och slår en M135 på fingrarna i alla kalkyler, även om jag tror 135 håller värdet rätt bra.

Då blir det också än mer speciellt de gånger du väljer att ta M2:an till jobbet eller en tur på favoritvägar - och glädjen av den bilen ännu större!

Talar av viss egen erfarenhet här :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.