AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.019

Rimlig spec på en M1135i?

Sida 1 av 3
Verdi
Tänker eventuellt beställa en M135i till hösten. Kanske blir M140i också med lite tur.

Jag har ju rätt bra koll på vad jag vill ha. Men vad tycker ni är viktigast? Min plan är att försöka hålla utrustningslistan ganska kort trots allt.

Det jag funderar över.

Harman Kardon? - Är HiFi mycket sämre?

Adaptivt chassi? - Blir bilen stötig och otrevlig med vanliga M-chassit? Hade adaptivt på min F31 och tyckte det var bra.

Adaptiva LED? - Läckert, men värt pengarna?

Tonade rutor? - Snyggt, men värt pengarna?

PDC/Backkamera - Var drar man gränsen? Klarar egentligen mig helt utan men folk förväntar sig ju åtminstone PDC bak idag. Och kameran är ändå rätt bra vid fickparkering så att man inte skadar fälgarna.

Däremot har jag nog strukit följande: Navi pro, skinn, elstolar, taklucka, speed limit info, driving assistant och lite annat.

Vill ju ha skinn, elstolar, navi... Men det är dyrt och känns ärligt talat rätt onödigt när bilen mest ska rulla fram och tillbaka till jobbet.

Till sist, hur är komforten på 1-serien jämfört med 3-serien?
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Man kan väl inte ställa chassiet utan den reglerar tillsammans med mode? På Sciroccon har jag en separat knapp och det är stor skillnad mellan comfort och sport. Helt klart värt det på den bilen. Däremot kände jag ingen större skillnad i M135i.

Vad får man med adaptiva LED jämfört med bara LED?

Komfortöppning är riktigt skönt att ha. Slippa ta fram nyckeln och 2 900 kr är det lätt värt. Tonade rutor är inte värt pengarna om man ska snåla. Rattvärme?

Håller med dig ang PDC. Det är inte värt hur mycket som helst. Speciellt inte på en hatchback där man har bra koll vart bilen slutar. På VW kan man välja bara backkamera för 2 100 utan PDC, det är grymt.

Jag hade valt:

Metallic-lack
Rattvärme
Automat
Fällbara nackstöd bak (istället för PDC och kamera)
Avbländbara och infällbara backspeglar (Skönt att vinkla in på parkeringen)
H/K (relativt billigt och snyggt, bra AHV)
Instrumentkluster med utökat innehåll? (Kanske)

me
364
mephisto
M240i/6 -17
Och komfortöppning också

Enda tillvalet jag skulle ändrat på min 1:a är HK. Valde Hifi men de ger bara en lite bättre ljudbild än standardsystemet så kör på HK!

Tonade rutor är iofs snyggt men det går alltid att fixa med solfilm i efterhand.

Som redan nämnts är 1:an liten och lätt att parkera. Har aldrig saknat vare sig kamera eller PDC fram. PDC bak är standard i advantage tror jag.

De vanliga LED (standard i advantage) funkar också helt OK, klart bättre än xenonljusen i min gamla E91. De adaptiva på 1:an är av enklare sort än till 3:an då man inte får med de adaptiva helljuset.

På en M135 hade jag nog ändå övervägt stora navin, det är ju toppmodellen och då känns det lite snikigt med den lilla skärmen tycker jag. Men det blir en dyr skärm :-)

Instrumentklustret gör rätt mycket för utseendet och är rätt billigt.
Nu har jag ingen M135i men likväl en 1 serie och kollar ju ifall det dyker upp någon trevlig M135i på blocket. Skulle jag beställa nytt skulle Navi helt klart ingå, gör mycket för intrycket av interiören, den ser mycket modernare ut med den större skärmen. Harman Kardon är en fråga, även om jag gillar ljudutrustning blev jag förvånad över HiFi systemet faktiskt, bättre än förväntat.

Måste ha utrustning vid nybeställning för mig vore:
- PDC Bak
- Fällbara nackstöd bak
- Instrumentkluster med utökat innehåll
- Navi
- Speed limit information
- Real time traffic information
- Belysningspaket
- Automatisk avbländbar innerbackspegel
- ConnectedDrive
- Genomlastningslucka
- Automat

Nice to have vore:
- H/K
- Fällbara speglar på utsidan
- Tonade rutor
Verdi
mephisto,
Jag hade adaptivt chassi på min F31 och tyckte det var stor skillnad. Hade ställt in så att Sport-läget enbart betydde hårdare chassi. Sport+ krävdes för motor-delen. Dvs annan växling och annan gasrespons. Men om det inte är så stor skillnad på M135i så är det ju mindre intressant. Svårt med sånt här, helst vill man ju provköra back to back för att jämföra på samma vägar, samma förhållanden osv. Det är nästan omöjligt att få till.

Adaptiva LED är väl att de anpassar ljusbilden för möten, bilar framför osv. Hade det (fast xenon) på min F31 och det var läckert, men man klarar sig utan också såklart.

I övrigt så kan jag väl räkna upp de tillval jag tycker är givna:

Rattvärme, comfort access, automat (tänkt mig en xDrive dessutom), metallic (grå), H/K, instrumentkluster, fällbara nackskydd, tonade rutor och kanske nåt annat av de billiga tillvalen.

Vet att många önskar bluetooth professional. Själv struntar jag nog i det men i princip alla som ringt på mina bilar de senaste åren har frågat efter det. Så jag lägger nog till det också.

Är lite surt att man måste ha PDC bak för 4 400:- för att få välja till backkamera för 3 900:-. Skulle nästan kunna strunta i allt det där. Tycker det mest är irriterande. Men samtidigt så har man ju sett folk i forumet som blivit mäkta förvånade och upprörda över bilar som saknar PDC. Kanske är en deal breaker för många?

We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Missa inte att flera grejer som är 'standard' (dvs med paket) i andra F20 är tillval på M135i. Som t ex
Farthållare (!)
Belysningspaket
Förvaringspaket

Navi och komfortöppning är godis för tjuvarna tyvär...
Verdi
Kristoffer_L,
Så adaptiva LED är enklare på 1:an? Exakt vad innebär det då? Helljusassisten ingår dock i priset på 4 500:- så det blir väl "bara" 3 200:- och det kan det nog vara värt.

Navi funderar jag också på såklart. Tycker ju det lyfter interiören. Dessutom verkar BMW Apps och Bluetooth Pro ingå i paketpriset så det blir lite bättre ekonomi på det.

Sen är det ju det här med skinn. Vi har ju småbarn och även om de inte ska åka så mycket i den här bilen så räcker det med en hämtning på dagis med leriga stövlar för att få skit precis överallt i bilen. Har man då skinn är det bara att torka av. Plus att jag gillar skinn. Tycker det luktar bättre i bilen och allting.

Haha. Ja, det här går ju riktigt bra. Svårt att begränsa sig. Blir nog det mesta till sist är jag rädd. :)
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Ok, visste inte att man kunde gå in i menyn och konfigurera dämpningen. För det finns väl ingen separat knapp? Kan man ställa den i Comfort hela tiden kanske det är värt tillägget :)

Bluetooth PRO är inte viktigt längre. Det går streama musik utan fr o m 2015 årsmodell för alla BMW. Finns många trådar ang detta. Det man får är en mikrofon även för passageraren (inte nödvändigt) och snap-in adapter interfacet. Möjligt att man får något mer i samband med navi PRO.

Varit inne på en M135i eller M235i flera gånger och först ville jag ha xDrive, nu inte. För mig funkar det utmärkt med RWD BMW på vintern, även med 250 Nm från 0 rpm.

Verdi
bmwOfar, Jo. Man åker nog på navin ändå är jag rädd.

Weiman, Nej det där har jag sett. Dåligt med paket till M135i överlag. Tjuvar är jag inte jättebekymrad för med tanke på var jag bor och var jag parkerar.
Verdi
mephisto,
Jag hade comfort hela tiden förutom i Sport+ som jag valde nån gång ibland när jag ville ha roligt själv i bilen.

Aha. Då kan man ju skippa bluetooth pro om man vill.

Jag är ju xDrive-torsk. Gillar att det liksom bara blir att gasa och styra oavsett underlag. Blir så förlåtande på nåt sätt. Känns säkrare.
Det utökade instrumentklustret ingår om man väljer Navi Pro.

Varför comfort access? Känns fullständigt meningslöst när BMW ändå ditchat tändningslåset sedan länge. Men det är bara min åsikt :-)
Den där modellen har ju redan det mesta men saknar ju självklarheter som förvaringspaket och fällbara nackstöd. De enda tillvalen jag skulle gå för med reservation för chassit.
Sportchassit är ju hemskt när man kör på vägar med många små ojämnheter. Gör du aldrig det så är det väl inget problem annars kan det vara bra att ha en åksjuketablett nära tillhands.
Hade troligtvis lagt till det adaptiva chassit eller valt standard för att undvika sådana upplevelser.
Tog ju adaptivt chassi på min 3a och det är nog bästa krysset jag satte. Tyvärr blev ett par dåliga också t ex adaptiva led som är helt onödigt men jag ville prova något nytt. Utökat instrumentkluster är ju inte så dyrt men det är ju galet onödigt.

Håll din linje med få kryss, är ju en utmaning i sig.
Verdi
Kristoffer_L,
Japp. Allt pekar mot navi pro. :-)

Tvärtom. Nyckellös start gör det ju VÄRRE att vara utan comfort access.

Förr hade man nyckeln i tändningslåset som var ett naturligt ställe att ha nyckeln på under färd när man ändå varit tvungen att ta upp den ur fickan. Visst kan man lägga den i ett förvaringsfack i bilen men det är ju också lite krångligt.

Med comfort access så ligger nyckeln i fickan hela tiden. Man går bara fram till bilen, öppnar som vanligt och åker iväg. Är otroligt skönt när man vant sig.
Verdi
daagis,
Jo jag åker ju på en del dåliga vägar och vill för allt i världen inte ha en stötig bil. Går inte att välja bort M-chassit på M135i utan enda alternativet är adaptiva chassit.

Ska jag inte sakna min F31 alltför mycket så får jag nog bita i det sura äpplet och bygga en motsvarande bil. Det är ju så jag vill ha bilen.

HK är värt pengarna det låter klart bättre än HiFi.
PDC Fram o bak är jag väldigt nöjd med att jag valde på min bil, min gamla M135 hade inte det fram. Det är väldigt svårt att stanna nära en vägg el dylikt. Går ju inte att använda bilarna bredvid som riktmärke heller iom att BMW har långa motorhuvar. Om man inte har en BMW bredvid sig då.

Adaptivt chassiet är en smaksak, ville ha det till min men jag spenderade halva sommaren till att prova M135 med det chassiet utan att märka några skillnader alls.

Navi Pro är ett måste det ger ett snyggt o påkostat intryck, connected drive funktionerna nyttjar jag varje dag. Senaste tidens stölder av Navi Pro gör att jag nog skulle tveka att välja det om bilen stod ute på nätterna. Nu gör min inte det så det är ett självklart val för mig.

Beträffande PDC fram, jag önskar att BMW kunde göra som Volvo och automatiskt aktivera PDC i låg hastighet. Som det är nu aktiveras PDC först när backen lagts i eller om PDC-knappen tryckts in.
Jag har aldrig förstått mig på PDC fram, är ju bara att kolla ut genom rutan, skulle själv aldrig betala för det.
bmwOfar:
Kan ju ge dig ett exempel, ställ dig på en parkering som har fundament samt bräda i betong då är det rätt omöjligt att parkera nära bara genom att titta ut genom rutan. Visst man kan lära sig avståndet men sen har du fundamenten som inte syns från förarplats. Jag parkerar dagligen på en sån parkering och det är inte kul att nudda en sån bräda. Trä ger med sig lite grann det gör inte en vägg eller bräda av betong.
Köper man en bil för en halv miljon så är PDC fram o bak en liten kostnad..
Clubsport:
Men du ser ju den när du svänger in mot platsen? Innan du tappar sikten ser du ju avståndet till den och vet hur långt fram du kan åka. Jag har parkerat på många sådana platser och aldrig haft något problem, tanken har aldrig ens slagit mig att det skulle vara ett problem.
verdi: då är vi av olika uppfattningar vad gäller comfort access :-) - men oavsett är det rätt dyrt tycker jag i förhållande till mervärdet. Som musikintresserad hade jag hellre prioriterat HK i så fall.

Utökade klustret ingår om man väljer navi pro, det ger samma typsnitt och utseende i instrumentpanelen som i F31 mfl med Navi.

Utökade blåtanden ger numera inga fördelar alls som jag ser det (mer än laddningstationen för de som inte har mobilen i fickan) - man kan streama musik och även ansluta flera olika enheter till BT Business vilket inte gick tidigare. Men om den fortfarande ingår i Navi Pro är det ju bara att tacka och ta emot om man nu ändå skall ha det.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.