AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.199

E46 318 startar inte - 02

Sida 2 av 2
Vu
27
Vuorinen
E36 318IS Sedan - 94
E46 318I Touring - 02
Köpte hem en BMW-scanner på nätet och koppla in de i e46an och kopplade ihop EWSn och DMEn och nu verkar den tända men fortfarande inget ljud från bränslepumpen.
Satt direktström på pumpen och den går och tryck byggs upp i railen. Bilen låter som den vill snart ge sig men icke.
Drog även bilen med direktström på pumpen men ingen lycka.
På andra växeln så låste sig även bakhjulet.
Så har både gnista och soppa men fortfarande inget 0.o
Vu
27
Vuorinen
E36 318IS Sedan - 94
E46 318I Touring - 02
Började med att kolla gnista nu och den existerar klart.
Men när jag drar runt motorn när jag kollar 3de tändstiftet märker jag att tändningen inte kommer regelbundet, utan kommer i två gnistor ganska tätt inpå varandra sedan paus och sedan två ginstor inpå varandra.
1 = gnista 0 =mellanrum. - 101000101000101 om ni förstår vad jag menar.
Vad kan detta bero på? Verkar ju jätteskumt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu frihjular jag här helt fritt utan någon direkt djupare eftertanke (vilket kanske är lite fel appraoch).

Får lite "dålig kvalite på vevaxel/kamaxel-senorsignalen" vibbar.

Som Johan B undrade, vilket märke var det på den vevaxelsensor du monterade dit nyss?

Hur är det på just denna motor, behöver den både vevaxel- och kamaxelsignal för att starta eller räcker det med vevaxelsignal? Well... Enkelt att testa å andra sidan, ryck ut kamaxelgivaren/givarna och se om den fortfarande ger gnista.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok.... Om vi backar bandet...

Försöker motorstyrenheten ens slå på bränslepumpen?
Verifiera om den skickar en signal till bränslepumpsreläets kontrollsida eller inte.

>>> Börja där! <<<

Jo, jag vet att bilen inte startar även om du tvångsmatar bränslepumpen och får upp tryck.

Men om motorstyrenheten inte vill slå på bränslepumpsreläet så kan det vara en indikation och en ledtråd till det startproblem du har!

>>> På andra växeln så låste sig även bakhjulet.
Que? What? Fawlty!?!
Vu
27
Vuorinen
E36 318IS Sedan - 94
E46 318I Touring - 02
Jag vet att jag lyckats starta polarens bil (likadan bil) utan avgaskamaxelgivaren och så vitt jag vet så kan den normalt sätt starta utan de givarna.
Vevaxelgivaren är av märlet VEMO från bildelaronline24.

Angående signal till bränslepumpen så har vi kollat det tidigare och då har inte styrenheten skickat signal när den ska.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om DME inte ens skickar en styrsignal till bränslepumpsreläet så är just ***DET*** som är ditt största problem just nu och som du ska fokusera på.

Det tyder på att något är fel, det kan vara insignalerna till DME, det kan vara interna fel i DME, spänning/jord-problem med mera. Oavsett så är det här du måste börja!

Det kan ju vara så enkelt att det bara är fel på signalintegriteten mellan DME och bränslepumpsreläet, men allt som sagts i denna tråden hitintills talar emot det.

Försöker ens DME styra spridarna vid start (testas enkelt med noid light eller liknande)?

Inte omöjligt att detta motorstyrsystem ger gnista men inte bränsle när den får dålig vevaxelgivarsignal.

Läs på om hur motorstyrsystemet fungerar så kan du få ledtrådar därigenom!

Verifiera även i verkligheten hur det fungerar. Koppla loss vevaxelgivaren och se om den fortfarande ger gnista.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är inte direkt ovanligt att DME sporadiskt lägger av kan skapa en hel del osannolika felkoder. Prova att knacka på DME burken. Väckte en DME till liv som skickades in för kontroll och inget fel hittades vid det tillfället av reparationsfirman tyvärr, men inget lagar sig själv.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Vuorinen : Någon lösning i sikte?

Se även min fråga sen tidigare, försöker ens DME styra spridarna? Du har redan verifierat att DME inte ens försöker slå på bränslepumpen, och om den inte ens försöker styra spridarna heller så behöver du backa bandet och gå tillbaka till DME och fråga dig själv varför den inte försöker göra detta (och om den har alla inputs som krävs för att den ska göra detta).

Vu
27
Vuorinen
E36 318IS Sedan - 94
E46 318I Touring - 02
Ber om ursäkt för att jag inte har varit inne senaste tiden men nu har jag fått igång bilen.
Anledningen var att avgaskammen hade rappat över ett par kugg vilket gjorde att DMEn inte gav nån signal till bränslepumpsrelät som säkerhetsåtgärd.
Ett vanligt fel tydligen pga att kamkedjespännaren som såldes först var för dåligt tryck på. Vilket jag också bytt ut nu mlt den uppgraderade.
Hoppas detta hjälper nån annan och tack för alla råd.

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Feedbacken uppskattas stort!

Då var det mycket riktigt en kritisk insignal som saknades eller var så felaktig som gjorde att motorstyrsystemet vägrade släppa på bränsle (och i det här fallet så slog den inte ens på bränslepumpen).

Och hade vi mätt så hade vi även sett att den inte ens gjorde några försök att öppna spridarna (även tändningen var helt avslagen).

Är båda dessa system utslagna så är det ofta pga att en kritisk signal saknas (eller är dålig eller felaktig).

Hade vi läst ut felkoder så hade vi garanterat sett en felkod om felaktig timing kring insug/avgas-kamaxel, VANOS pegged out eller liknande.

Så hade vi haft dessa tre informationsdelar (no spark, no fuel och felkod kring någon av kamaxlarna) så hade man ganska snabbt kunnat börjat misstänka timing som en primary suspect.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.