AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.200

E46 318 startar inte - 02

Sida 1 av 2
Vu
27
Vuorinen
E36 318IS Sedan - 94
E46 318I Touring - 02
Köpte hem en e46a 318 143hk 02 som inte startade.
Förra ägaren hade kört med den och stängt av den som vanligt och sedan när han skulle starta den så var den död.
Sökte efter felkoder och fick fram vevaxelgivaren.
Så jag bytte ut den och satte ihop bilen igen men startade fortfarande inte.
Har kollat så att givarn får ström, den har jordad i styrenheten och givarn skickar en svag signal till styrenheten när man drar runt motorn.
Så vevaxelgivaren är mer eller mindre utesluten.
Som läget ser ut nu så får jag ingen surr från bränslepumpen när jag sätter på tändningen, ingen gnista på någon cylinder.
Har kollat varenda säkring i bilen och alla är hela.
Någon som har någon idé?

Som läget ser ut nu så blir det att byta styrenhet vilket är ett stort steg så tänkte ifall någon har någon annan idé om vad som kan vara fel.

Även sökt om att byta styrenhet och folk har skrivit att byta till en begangnad styrenhet inte fungerar då den är endast funktionell till originala bilen.
Men varför säljs dom då på bildelsbasen?

Svar och idéer är uppskattat.
Vu
27
Vuorinen
E36 318IS Sedan - 94
E46 318I Touring - 02
Kan också tillägga att varvtalsmätaren inte ger något utslag när jag drar runt motorn
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Relä till bränslepump?
Montera ur bräslepump och mata ström direkt från ett batteri för att kontrollera funktion?
Jordfläta motor->chassie?
Tändninglåset som inte är helt friskt? (Har vart med om det på en tidigare VW)

// Jonas

pu
547
puiu
330i-03
Jag är 100% säker att det är bränslepumpen ,jag byte min vid 18 000mil och det hände på en parkerinringen på ika maxi
mwh alex
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Vuorinen : Vilken/vilka felkoder har du idag (dvs efter att du bytte vevaxelgivaren)?

@Vuorinen : Försöker ens DME styra spridarna vid start (testas enkelt med noid light eller liknande)?

Är det bränslepumpen så mäter man upp det på 3 röda sekunder genom att se om control side på bränslepumpsreläet ens triggas, alternativt overridar bränslepumpsreläet och kör pumpen manuellt.

Men eftersom vi inte får gnista heller så är det troligtvis inte bränslepumpen.
Vu
27
Vuorinen
E36 318IS Sedan - 94
E46 318I Touring - 02
Jag har satt ihop bilen, nu fungrar vevaxelgivaren då jag får utslag på varvtalsmätaren.
Fortfarande inget surr från brönsleoump vid tändning men jag kan aktivera den via obd och då klickar relät och och pulpen går igång så inget är fel fel på den fronten.
Nu hoppar den fram och tillbaka med att vilja tända men går inte igång.
Har även testat att dra igång bilen och även när jag haft direkt ström på bränsleepumpen medans jag drog den. Inget liv.
Verkar nöstan hopplöst för daker hoppar fram och tillbaka med att fungera.
Danne Umeå
Välkommen i klubben!

Jag har en likadan bil som gör nästan som din, förutom att jag har gnista.
Länk

Ta en titt där bland alla förslag och se om något hjälper dig.
Får du ingen gnista eller bensin så kan du prova läsa av felkoderna och se om startspärren har slagit in.
Medans jag fipplade med min bil lyckades jag aktivera den och då snurrade startmotorn men jag hade ingen gnista och bränslepumpen gick inte.

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Vuorinen : Vilken/vilka felkoder har du idag (dvs efter att du bytte vevaxelgivaren)?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Vuorinen : Försöker ens DME styra spridarna vid start (testas enkelt med noid light eller liknande)?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Vuorinen : Vilket bränsletryck har du i fuelrailen när du försöker starta motorn?
Vu
27
Vuorinen
E36 318IS Sedan - 94
E46 318I Touring - 02
@bmw-slangen : Har inte kollat vardera men ska se om jag kan göra det.
På ren gissning så verkade ju inte bränslepumpen gå alls så antar att inget tryck i railen.

Men nu har nya problem uppstått, har lyckats trigga kod 2737.
Det vill säga EWS 3.3 Anti Theft System
Och från den info jag läst så är detta inget jag kan lösa själv, sålänge ingen annan vet något trick. Som jag förstår det så måste man synchronisera DMEn med EWSn vilket jag antar att jag själv inte kan göra.
Annars har jag bara felkod på kylvätsketempsensorn.

Vu
27
Vuorinen
E36 318IS Sedan - 94
E46 318I Touring - 02
En polare till mig sa det att EWSn kan ge felkod vid upprepade startförsök (Jag vet inte).
Men i dagsläget:
Ingen Gnista, Ingen impuls från styrenheten
Ingen bränsletillförsel.
Vevaxelgivare ger utslag vid startförsök.

Felkoder:
Kylvätsketempgivare
EWS 3.3

Ca
31
CarTech
BMW 330i -03
Jag skulle gå vidare på EWS spåret. Har du provat en annan nyckel? Kan vara så att EWS inte känner igen nyckeln, och i bästa fall endast behöva programmera in nyckeln med styrenheten.
Vu
27
Vuorinen
E36 318IS Sedan - 94
E46 318I Touring - 02
Men som jag förstått det så går inte ens motor runt när ewsn går igång.
Vi testade att sätta in en annan ews och styrenhet och då går inte ens bilen runt.

Men spåret jag är på nu är ju att styrenheten inte ger ut jord till bränslepumpsreläet men jag kan aktivera den via OBDn så det är ju inte kabelbrott.
Problemet är ju just att styrenheten inte jordar reläet självmant.
Finns det några komponenter som kan ha pajat så att styrenheten vägrar göra det den ska?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Vuorinen : Jo, det beror var problemet med EWS/nycklar ligger någonstans.

Förenklat så sker hela processen i två steg. Passerar du första steget aktiveras startmotorn, passerar du andra steget aktiveras även spridare/tändspolar.

Om jag minns rätt så är det främst nyckelhantering i det första steget, i det andra steget kommunicerar EWS och DME med varandra och verifierar att deras interna koder överensstämmer.

Se denna tråden för lite mer info om vad som händer i de olika stegen (och för olika versioner av EWS)
Länk
Ca
31
CarTech
BMW 330i -03
Ja, bmw-slangen du har helt rätt. Jag modifierar mitt svar lite, och det kan hjälpa att resynka EWS till DME. Det ska tydligen gå med INPA men inte något jag gjort. Annars är det BMW återförsäljare som gäller.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Synkning DME-EWS är plättlätt med Inpa eller BMW-scanner på en e46.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Vu
27
Vuorinen
E36 318IS Sedan - 94
E46 318I Touring - 02
Tack för råden iallafall, ska leta efter någon verkstad som kan synka det åt mig eftersom jag inte har varken INPA eller Bmw-scanner.
Återkommer med resultat
Danne Umeå
När jag lyckades lösa ut startspärren så gick det utmärkt att köra startmotorn.
Däremot fick den ingen gnista.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för fabrikat på vevaxelgivaren som du bytte till?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Vuorinen : Har du lyckats få bort EWS-felkoden?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.