AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.518

Trasig läderklädsel, garanti eller ej?

Sida 2 av 2
Absolut inte! Däremot är bilen köpt och godkänd. Jag har sett många PS bilar som jag inte tycker hållit måttet. Verkar vara handlaren som bedömer och sättet PS. Lider med dig. Försök få dem att laga felen.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Har du bilder på att skadorna fanns där när du köpte/hämtade ut bilen? Det har ändå gått tre månader...
Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
jsn ja det har jag faktiskt.

Ställer inte BMW centralt krav på de olika återförsäljarna att hålla en viss nivå på sina BPS-bilar? Tycker att de borde kunna ta en återförsäljare i örat när återförsäljaren försökt ta en genväg.
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
Det ser ju hemskt ut. Kollade du inte in bilen alls innan du köpte den?
Har du visat detta för bilhandlaren, va sa de då?

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Ganska skapligt skrap och "lagningen" är ju tragisk på en så ny bil.. Syntes inte skrapet vid köp?
bl
270
bluetrain
x3 msport
jäkla trist, lider med dig! att döma av storleken och placering tror jag du har ett tufft case framför dig. Skulle nog se det som en oerhörd bonus om de ersätter... I ett läge att du får pröjsa själv. Om du söker kontakt med duktig tapetserare tror jag dock inte det behöver vara astronomiska belopp (ett par tusen kanske) plus att det kan bli så bra att det inte synts.

Som ett sidospår så har jag förundrat mig över hur pass få det är som fettar in lädret när de har halvläder. min har rullat rätt mkt nu men smörjer in dem nån gång i halvåret och de ser ut som nya trots att bilen är över fyra år. Min hypotes är att lädret inte slits lila mkt och blir mindre känsligt om det utsätts för trubbiga föremål etc.
fa
104
falkn
116iM 5d -15
Helt klart inte att förvänta sig på en Premium Selection bil. Dock förstår jag inte hur man har kunnat missa en sådan lagning när man tittade på bilen.

Jag hade gått på säljaren hårt i detta fall. Det ser ju nästan ut som någon har bättrat bilen inför försäljning. Antingen återförsäljaren själv eller kunden innan.
Bättringslacken måste du ju dock sett när du kollade på bilen, så där är frågan om du har så mycket att hämta. En sådan lagning är ju allt annat än svårupptäckt.
Ff
74
Ffalun
520d -17
Jag får en känsla av att du var väl medveten om alla lack och klädselskador innan köp, priset var säkert därefter.
Du räknade med att få det fixat efter köp genom att reklamera?

Om handlaren nekar att åtgärda så pass uppenbara brister så anser jag att det är ett riktigt beslut. Det är inte direkt något dolt fel.

Lite hårda ord kanske men....
Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
Jag är själv förvånad att jag inte såg lackkaoset innan köp, men det gjorde jag inte. Till historien hör att höger framhjul, dvs det som sitter vid lackskadorna, var slaget (ej runt)när jag fick bilen. Däckverkstaden upptäckte det vid hjulskiftet.Återförsäljaren bytte då ut det icke runda hjulet mot ett runt från en annan bil i bilhallen. Den sammantagna bilden blir ju att bilen varit med om en incident på höger fram och att "någon" försökt dölja spåren av detta.
@Sleeper08

Lackförbättringen faller helt klart under något du skall upptäcka när du inspekterar bilen, det är i princip omöjligt att missa om man faktiskt inspekterar bilen ordentligt.
fa
104
falkn
116iM 5d -15
Ja, det är helt klart så att TS inte har något att hämta enligt köplagen då han borde ha upptäckt felen vid en okulär besiktning av bilen. Dock anger ju Premium Selection märkningen vissa kriterier som jag inte anser är uppfyllda med denna typen av skador.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Det skulle kunna vara värt för TS att svänga förbi en annan BMW-säljare/verkstad och fråga huruvida skadorna på TSs bil bör diskvalificera bilen från PS eller inte. Ett annat försök skulle kunna vara att kontakta BMW Sverige centralt och fråga vad deras riktlinjer säger och uppfattning är.
Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
Bilhandlaren har nu bytt klädseln på stolen på garanti. Tack för era svar i tråden :)

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Vad skönt. Tack för återkopplingen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.