|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
1 vecka efter att jag köpte min 520 MY14 upptäckte jag att det är hål i lädret på förarstolen. Sedan dess har jag väntat 5 veckor på svar från återförsäljaren angående om/hur de kan åtgärda detta. Verkstaden hänvisar till att BMW centralt först måste svara på om de tar det på nybilsgarantin eller ej. Min säljare hänvisar till anläggningsshefen och anläggningschefen hänvisar till min säljare. Hur hade ni sett på läget? Vem betalar? Byter man ut klädseln eller stolen eller den specifika läderbiten? Vill ogärna ha en "lappa och laga"-lösning på en bil som jag betalat knappt 400k för. Nybilsgarantin gäller till i sommar. Återförsäljarens garanti gäller till mars -17. Såhär ser lädret ut: Länk | |
|
Den var inte helt uppenbar... Det kommer vara svårt att hävda att det felet var "dolt" för dig när du köpte bilen, så att hävda konsumentköplagens sex första månader skall felet anses ha funnits där sedan tidigare kommer inte funka - du borde ha sett denna skada som en del av din undersökningsplikt. Det kan tas på nybilsgarantin, men det beror nog på hur mycket good will BMW är beredda att ta. Jag tycker det ser ut som om tidigare förare har haft något i bältet som har skavt betydligt mer än normalt på just detta ställe... |
|
|
Ligger bältet och skaver när du sitter i stolen? ( bältad ) |
|
| Lite sen att besvara ser jag... Sorry | |
|
jsn: Ungefär så verkar det ja. Ffalun ska kolla det. Bilen såldes som så kallad "bmw premium selection" och i det certifikatet ingår bland andra dessa punkter, som väl borde gälla stolklädseln(?): - Kupéutrymmet i bra optiskt skick -Kupéinredningen och utrustningen rengjord och utan skador; får beroende på bilens ålder uppvisa lätta spår av användning - Klädseln rengjord och behandlad efter behov |
|
| Ffalun nej när jag är bältad vidrör inte bältet stolen, men det är ganska nära. En annan kropp och annan stolinställning skulle kunna orsaka att bältet skaver mot klädseln, ja kanske. | |
|
Ok, då bör skadan funnits där sedan tidigare. En klädsel ska hålla för normalt slitage och bältet ska inte göra skada. Skadan kan vara från någon som stiger i/ur på ett sånt sätt som belastar klädseln mer är vad som anses normalt, kanske bär kläder med detaljer som sliter, eller får bältet i sånt läge att det nöter. Svårt läge, om det finns liknande fall så bör det vara rapporterat i deras system och förhoppningsvis så hjälper dom dig. Mitt förslag är att du vänder dig till BMW med en bra attityd och bygger ett litet case där du kan visa hur bältet ligger när du sitter i bilen och hur lite som behövs för att det ska ta i, som sagt, ett normalt slitage ska den tåla. Enligt bilden så ser det ut att vara yttre åverkan och inte något fel på själva skinnet. Hoppas det löser sig för dig. |
|
|
Kan du inte lägga upp en bild? Upptäckte du inte hålet innan köp? Sitter det tydligt? Ett hål i skinnet kan ju orsakas av en olycka och det kan ha uppkommit efter köpet, orsakat av dig eller någon annan. Men vet du till 100% att du inte är skyldig, så har du ju ett annat case. Men då måste du kunna visa att felet fanns där sen tidigare. Sitter det på en konstig plats som man inte kommer åt vanligtvis så kan de ju vara enklare att argumentera för att det fanns innan, men är det valken på ryggstödet så kan det ju ha kommit av att du satt dig och rev ett hål med din jacka. |
|
|
Grelle det ligger en länk till en bild i mitt första inlägg. Håler sitter på vänster sidostöd på förarstolen. Nej såg inte hålet innan köp, då hade jag ju krävt åtgärd innan köp. Tycker nog att det ser ut som att förra ägaren orsakat detta slitage över tid. Det ser nött ut både i sömmarna och mellan sömmarna. |
|
|
Ser bilden nu, läste uppenbarligen slarvigt. Tråkigt läge för dig, säljaren kan ju åberopa att det borde ha upptäckts vid köp av dig. Inte direkt dolt fel och man kan alltid förvänta sig mindre skavanker på använda saker som inte påverkar funktion. Tror inte det är ren slitage fråga, tror tidigare ägare fastnat med någon nit/dragkedja/annat vasst från en byxa eller jacka. Farsans förra bil hade en sliten valk efter 12000 mil, men inte ett hål, utan mer nött över ett område. Det här hjälper ju inte dig, men jag ser det inte som glasklart att säljaren måste åtgärda detta till dig. Däremot kanske de vill behålla dig som kund och tar det som goodwill. Din väg framåt borde vara att hävda att detta inte är en vanlig begagnad bil, utan en premium selection. Den ska alltså vara speciellt utvald och där skriver de ju själva att inredningen ska vara utan skador. Det där är en skada och inget slitage. |
|
| En stor skada som måste vara yttre åverkan. Sitter det på yttre sidan mot dörren är det alla gånger förra ägaren som dragit jeans med nitar i bakfickan upprepade gånger eller liknande. Håller med om PS garantin. BMW skall kolla att allt är helt vilket står i certifikatet. Stå på dig! Vidare skall både dyna och stolsrygg bytas för att få samma struktur på lädret. | |
|
BMW centralt nekar till nybilsgaranti och återförsäljaren vill inte ta det inom premium selection-garantin. De hävdar att jag skulle ha tagit upp detta innan affären gjordes och att nu är det för sent. Däremot erbjuder de sig att betala halva kostnaden som goodwill. Det innebär i så fall att jag får det lagat hos dem för 4500kr. Jag har ställt några motfrågor... |
|
| Låter som en acceptabel deal. | |
| Vad är PS värt då? Ingenting! | |
|
Det är ju fortfarande begagnade bilar, inte nya. Ställa krav på att bilen är i samma skick som ny är orimligt. Nu verkar dom ju ta en del av kostnaden för ett fel som rimligtvis borde upptäckts innan köp. |
|
| Men premium selection är ju just begagnade bilar som är näst intill nyskick och då borde det inte finnas sådana skador på klädseln. Å andra sidan så har man ju eget ansvar att undersöka bilen innan köp... | |
|
Jag lagade ett liknande hål på min gamla E92. Den var 7 år gammal vid tillfället och hade ca. 6500 mil på mätaren. Firman som gjorde jobbet plockade ut stolen, tog av klädseln, sprättade upp sömnen och bytte den skadade "panelen". De passade även på att bättre på färgen på hela stolen. Kostade £80. Så 4500 kr är ocker, och är 4500kr redan 50% (dvs. totalen 9000 kr) så är det rena rama rånet! Mvh/ Niclas |
|
|
I sverige kostar det ju 1300 redan när du rullar innanför porten, så det är iof. ett rån - men inte värre än normalt :-) |
|
| £80 för att plocka ur stolen + ta av klädseln + sprätta upp sömnen + byta den skadade "panelen" - då kan det bara ha varit burmesiska straffångar som gjorde det, svart dessutom. Inte en chans att man får det arbetet gjort på en BMW-verkstad, eller annan seriös verkstad, med kvitto såvida du inte hänger på en nolla på priset. | |
|
jsn => Nix pix... Om du kikar på Wheeler Dealers någonting så dök firman upp i ett av avsnitten. Det var så jag hittade deras namn. Länk Arbetet tog ca. 4 timmar. Mvh/ Niclas |
|
|
Kort uppdatering: Bilhandlaren krånglar fortfarande. Vi närmar oss tre månader sedan jag första gången bad dem åtgärda stolklädseln. Nu har ytterligare en grej dykt upp, det har visat sig att fälgen höger fram var slagen (ej rund) och att höger framskärm har kraftiga lackskador som målats över med bättringslack. Bättringslacken har nu börjat ramla av och skadorna börjar synas. Det är cirka 5 separata skador i lacken. BPS-garantin utlovar "Karosseri och lack utan skador, utöver för bilens ålder och körsträcka normalt slitage:" Bifogar bilder, anser ni detta vara normalt slitage för en bil under 2 år och drygt 2000 mil? Skadorna var alltså där vid köpet. Länk Länk Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.