|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu går jag i tankarna på nya fälgar för sommaren! Förra året rullade jag på 225/45/R17. Skrev till ett företag och frågade och dem tyckte jag skulle köra på FRAM: 9x!9" 235/35 ET 35 BAK: 10x19" 265/30 ET 38 Vad tycker ni om detta? (BMW 320D e91 2011) Hur påverkar detta bränsleförbrukningen i sig? Är det optimalt eller borde jag hoppa ner på fälgbredden bak och fram? Snittar just nu 0.5 landsväg MVH, Sebastian | |
|
Kommer sitta som en smäck! Kommer dock öka på bränsletörsten endel. jag kör liknande spec men 8,5 och 9,5 men samma däcksdimensioner. Soppa är inget jag bryr mig om alls men jag kör bara 1500mil om året så för min del är ju bränslet en piss i Nilen på de totala bilkostnaden. Men kör man mycket kan det ju ha inverkan. Snyggt blir det iaf, lite sämre komfort men bättre vägegenskaper om man gillar feedback från hjulen. Däremot om man kör mycket landsväg som jag misstänker du gör eftersom du undrar om bränslet så skulle jag nog kollat på 18", då behöver du inte passa bilen lika mycket vid dålig vägbana med lite högre profil. Mina fem cent/// Tompa |
|
|
@tompathepilot! Hej! Ja det blir ju endel landsväg! Är inte så kunnig inom detta område men vad är skillnaden på att köra den bredden på dina fälgar som är smalare än dem jag nämnde? Är nyfiken på varför dem rekommenderade såpass breda fälgar som till exempel 10x19" bak |
|
| Skillnaden mellan 9.5 och 10 med samma däck är försumbar. Min bil går som tåget. Satsa på märkesdäck. | |
|
Okej! hahah vet inte hur jag ska formulera mig, har så otroligt svårt att bestämma mig för sånt här.. Liksom varför kör man inte 8,5 fram och 9,5 bak istället för det som dem rekommenderade? |
|
| Fälgen som du tittar på kanske bara görs i hela tum eller så finns inte andra storlekar med rätt offset. Men du kan ju köra 8 och 9 och köra 225/35 och 255/30 om fälgarna finns i de storlekarna. | |
|
Så du påstår att det är mer lämpligt att köra på dem måtten än 235/35 265/30 ? Tror du det är någon skillnad på bränslekostnaden egentligen att gå på 8x19" 225/35 9x19" 255/30 istället för 9x19" 235/35 10x19" 265/30 mvh |
|
|
Ska montera mina nya fälgar och däck till veckan på min e91. Kommer då köra 8,5x19 ET38 fram 9,5x19 ET38 bak 225/35/19 fram 255/30/19 bak Continental Sportcontact 6 Min bil var ju visserligen levererad med 225 fram och 255 bak så hoppas inte att det påverkar förbrukningen allt för mycket då även jag kör en hel del. Kan ju meddela hur det går om det är intressant då det inte är allt för stor skillnad i dimension och ET |
|
|
@LoLzer Har du en 320D? isf vad ligger du på för förbrukning nu? |
|
| Personligen skulle jag valt de dimensionerna du fått från firman från början. De kommer passa kanon och 10mm i bredd kan inte göra något mätbart på bränslet. | |
|
Dem har ju en sektion på hemsidan som heter "kundbilar" och alla kör som sagt olika. Länk t.e.x Länk kör på lägre bredd |
|
|
Bilen du länkade till är ju en E91 men innan faceliften och det skiljer på offset på den och din. Här ser du min E91 LCI som har samma bakvagn som din 9.5" 265/30-19 ET37 Länk |
|
|
Jo, precis! men tänkte på att han körde på lägre tum på bredden av fälgen :) Ja inte ser det dumt ut! |
|
| De fälgarna de rekommenderade till dig som är 10" ET38 breddar ju 5mm mer på utsidan än mina på bilden ovan. Det är på gränsen att det kommer ta i när det fjädrar in. Ta ett snack med dem igen och be dem garantera att det funkar. | |
|
Jo hade tänkt ringa imorgon! Men det som stoppar mig mest i dagsläget är bränsleförbrukningen! Är inte speciellt sugen på att köpa breda fälgar om förbrukningen kommer sticka iväg 1 dl typ ... :( Köpte ju en diesel för att det ska dra lite soppa :) |
|
| Då köper du lika breda runt om med ex. 235/35-19 på 8.5" och köper några spacers till bakhjulen så de sitter snyggt så rullar de lika lätt som dina gamla i princip och du har möjlighet att skifta fram/bak efter slitage. | |
|
Så kan man ju också göra! Men antar att det inte blir lika fett :P Men då kör man bara spacers bak? |
|
| Ja du får spaca ut lite bak. Bakifrån får du ju inte lika feta sulor men med en 320d räcker det långt med 235. | |
|
@Rojj Jag har en -09 325D dvs 3liters sexan med 197hk och manuell låda. Jag kör blandat men mer åt landsvägshållet. Brukar ligga kring 0,58 när jag räknar ut vid tankning. Tittar du på färddatorn eller räknar du vid tankning? Vet då att min färddator visar för lite och då nollar jag både tripp och färddator vid tankning. |
|
| Jag kör på färddatorn i bilen! hahah :P | |
|
@tompathepilot, men att ha samma däck och kunna skifta dem spelar inte så stor roll enligt mig iaf, jag menar kostnaden blir ju nästan densamma i längden ändå så?? Enda som är är ju att det är bökigt att hålla på och köpa spacers osv, eller har jag fel där? :P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.