|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Underbart min bil e alltså bortom all räddning. Dom senaste 3 månaderna har jag inte haft annat än besvär. Batteri byte AGM,bussningar bakaxel knarrande,bromsok bak,ventilkåpan läcker förmodligen eller packningarna under injektorerna det trycks upp nån beige aktig vätska i hålrummen för injektorerna ,länkarmar fram,byte igen redan efter 5000mil,bakaxel nerrostad,fått vibrationer i ratten som inte riktigt kan härledas till något,tycker också mina hjulbak har för mycket toe in helt plötsligt. Och IDAG helt plötsligt kan jag inte låsa eller öppna bilen via fjärren. |
|
|
Vet inte hur din ser ut (bilder) men min är körd. Man skall veta att det börjar långt innan man brukar se något. Bortom all räddning betyder ju inte att bilen är borta om något år utan att det tarvas en massa insatser för att hålla den vid liv. Vidare är det en rutten strategi att inte rostskyddsbehandla en nyinköpt bil eller köpa en begagnad obehandlad. Jag gjorde bort mig ordentligt med min nyinköpta bil 2008. Nedan ett exempel på en orenoverad och väl omhändertagen (rostskyddad) Länk |
|
|
Pratade med en dinitrol verkstad precis och 6500:- ska de ha för den stora behandlingen. Vad tror ni är det värt det? Skruvar, muttrar etc är rostiga i bakvagnen. Kanske bättre att göra något nu innan det är för sent? Känns som det är ganska lite pengar i sammanhanget för en i övrigt fin M135i som jag förmodligen kommer att behålla länge. |
|
|
coldhex@ Jag skulle göra det. Det här gjorde jag på vår SUV för 4år sedan rikitgt bra och prisvärt. Om jag inte minns fel 4200:- Länk href="http://www.swerust.se/vara-behandlingar" target="_blank" title="http://www.swerust.se/vara-behandlingar">Länk Det som gör mig mest förbannad är alla idioter som bara måste slå upp sina dörrar i min bil. Senast var det en pick-up eller nått arbetsfordon som slog upp sin förmodar rostiga vita dörr i min bakskärm!!! Där funkar inte rostskydd, tyvärr. EB |
|
|
Pula: får inte din länk att fungera riktigt. Blev behandlingen bra på suven? Håller den länge eller fördröjer den bara faktum. Angående dörruppslag. Du får parkera långt ifrån andra bilar eller se till att ingen står bredvid. Ibland brukar jag dubbelparkera. Min fru tycker att jag är konstig och med dubbelparkerande riskerar man att drabbas av andras ilska men jag tycker det är värt det. Vill nån tycka att jag är knäpp är det deras val. |
|
|
Behandlingen verkar hålla då all massa (ett gulaktigt vax klet) sitter kvar på underredet och då antar jag att det gör det också i dörrar, trösklar, huv och bagagelucka. Swerust är rätt iaf Sista dörruppslaget fick jag efter att den varit på service. Så d'''la svårt att bevisa:( EB |
|
| Sabud:Din bakvagn etc är alltså också helt sönderrostad? | |
|
Inte bara bakvagnen. Min bil är helt genomgången med kamera (fiberoptik) i alla åtkomliga hålrum och resultatet är nedslående. Det värsta är inte de grova rostiga bitarna i bakvagnen utan plåt. Sedan är inte bilen helt sönderrostad ännu men man kan säga att den brinner lite varstans och med tiden har den brunnit upp. Underredsbehandlar jag bilen nu för stora pengar skjuter jag upp processen men inte mer. Om du är intresserad av ämnet kan du skaffa senaste numret av ViBilägare som handlar om dagens rostproblem mad alla i plast inkapslade bilar. En Golfägare med en 08 som gått 12000 mil samt välservad med alla stämplar hos VW fick efter en omfattande undersökning (ej hos VW) sin bil åtgärdad på rostskyddsgarantin. 4 veckor på plåtverkstaden till en kostnad sannolikt överstigande bilens värde. Så kan det gå om om Sveriges största biltidning ger tyngd åt alla fakta. Har du en välskött bil med alla service-stämplar kan du ju försöka:) |
|
| O BMW nekar garanti? | |
| Jo det gör väl bilföretagen i 98% (?) av fallen. Därför är rostskyddagarantin ett skämt om den så gäller 12 år eller 30 som hos merca. | |
|
Här en Corvette-72:a som jag var spekulant på för ett par år sedan. Så här kunde min bakvagn också sett ut om jag hade behandlat den med gamla omoderna petroleumbaserade produkter. Nu är jag ingen expert på sånt här men man kan ju undra om det är som med färger, att de moderna vaxbaserade och miljövänliga grejorna är sämre än det gamla? [url=Länk |
|
|
Roade mig precis med att krypandes kolla underredet på bilar i parkeringshuset (ingen såg mig som tur var) utanför mitt jobb. En BMW 320d -2014 såg ut som min bil. Inga rostiga balkar men rostiga skruvar. Bilen ägs av en person som bor precis vid havet (västkusten). Kollade sen en Mazda 6 -2012 och den var inte vacker. Där var det tydliga inslag av rost på bakaxeln. Boende i samma område som ovan BMW dvs kustnära. En väldigt ovetenskaplig undersökning men kanske en indikation. Tillägg: En V40 -2013 med ytrost på bakaxeln på gatan hemma (också göteborg). |
|
| Bokat tid för rostgaranti koll på måndag hos BMW! Dom e stenhårda med servicebok och kvitton och protokoll nu. E den inte servad hos aukt BMW verkstad skall protokoll visas upp på varje service. Står i boken vad som skall kontrolleras vid fordonskontroll i serviceboken. Men undra om det räcker att det e specad efter det. Eller om dom har nått mer lurigt i bakfickan :-). Jag köpte bilen när den var 2,5år har bara servat på oberoende verkstad :-). Blir o kolla fakturorna nu. Att dom e specade korrekt :-) | |
| Lycka till! Har du någon gissning varför din bil genomgått denna förvandling? Står den ute? Bor du också vid kusten? | |
| ViBilägare - BMW i allmänhet får ofta bra betyg under kategorin Rost. De jag har läst får Bmw 4 av 5 poäng. Undra då hur dåliga de sämre bilarna är under denna kategori.... | |
|
Jo BMW (inte samtliga modeller) brukar väl oftast få 4:or på VIBilägares rostbetyg. Många japps som Toyota, Mazda etc. får vanligtvis 2:or. En bil jag varit intresserad av är nya Honda HRV, den fick en etta (1). Det var det värsta chassie rent rost-tekniskt de sett sedan testerna började. Innerskärmar av filtliknande material som ingen sett tidigare (antagligen för dämpning av buller) |
|
|
Blev lite fel på länken i Corvette-inslaget här ovan Länk |
|
|
Coldhex:Den står ute bor i Gbg västra delen så närmre kusten e svårt o komma:-). Men tror inte det påverkar nämnbart. Alla kör vi ju bilarna ute och på saltade vägar. Jag har ingen rost någonstans synligt på utsidan av bilen. Dörrar,skärmkanter,huv,baklucka,etc ingen rost alls. Har inte kollat trösklar och innerskärmar. Men som sagt ingen synlig rost alls utsida bil. Det är bakvagnen som ser ut som ja jag vet inte vad. Jag ska hissa bilen imorgon o ta lite bilder så får du o ni andra se. Jag måste fått ett söndags ex till bil när det gäller underrede. Hade loss vingen på bakluckan idag då min antennförstärkare troligtvis lagt av. O denna sitter under vingen. Sitter ett hål på vardera sida för kabelgenomföring på plåten under vingen. Lossade på gummitätningarna som går ner i hålen. Voilà rost runt kanterna. Det är iofs jävligt utsatt ställe. Men när det väl har börjat så kryper det vidare. Det var en annan kille som tagit bort sin vinge o plåten under var hur rostig som helst. Min hade klarat sig. Värst av alla BMW bar E46 helvete vilka rost problem dessa bilar har. Jag hade en för många år sedan två år gammal. Sönder rostad huv insida det bara regnade ner rost flagor,baklucka,bägge bakdörrar. Men på den tiden tog BMW all rost på goodwill. Dom var otroligt generösa med detta. Bytte allt på min bil. Behövde inte visa nån servicebok ingenting. Det är dom senaste 2,3åren dom blivit helt stenhårda. För dom lackade om min kofångare bak för 4 år sedan på lackgaranti. Hade ett pyttelitet klarlacksläpp vid en parkeringssensor. Inte behövde jag visa någon servicebok eller dyligt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.