AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.041

Rostskyddsgaranti underrede?

Sida 1 av 2
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hade uppe bilen idag på lyft. Har inte kollat så mycket på bak på underredet innan eller inte tänkt så mycket på det. Men idag gick jag igenom bussningar etc fram o bak. O jag säger bara herrejävlar vad bakaxel,diff,bärarmar etc var rostigt. Hela jävla underredet bak såg ut att kollapsa. Är detta något man kan påpeka hos BMW? Tycker det e konstigt att inte besiktningen sagt något. E min bil nått jävla måndags ex eller e det fler som har detta problem?
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Är det inte konstigt att trådar som handlar om rostfrågor verkar totalt ointressanta för BMW-ägare. Jämför med trådar som handlar om lackbehandling;)

Min bil började rosta rejält och synbart efter ca. 5 år. Läs senaste ViBilägares artikel om de inplastade rostliken som efter några få år är i princip bortom räddning.
Nu
192
Number_3hree
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK
Hyundai i30 Kombi - 17
Borde man kanske rostskydda bilen dvs underedet? Många av oss lägger på lackskydd på våra nya bilar. Borde vi göra en underedsbehandlig med ?
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
gaspo: det Bilprovningen kan se bedöms som vanligt, rost ofarlig för trafiksäkerheten blir ingen anmärkning. Rost under alla plast-sjok `faller mellan stolarna´. BMW har ju 12 år på sig innan rost-penetrering så där får du ingen hjälp. Stenskott och annat på lacken är din skyldighet att hålla efter om du önskar 12-årsgarantin intakt. Värdelöst alltså;)

Number_3hree: Har du inte leasing utan köpt bil för egna / lånade pengar och tänker behålla bilen 15-20-30-tusen mil så är det nästan självklart att underredsbehandla bilen. Bör ske direkt efter nyköp eller senast 3 år.
SKA kosta 8-10.000:-

Tänker du sälja den nya bilen efter några få år lönar det sig inte rent ekonomiskt.
Nu
192
Number_3hree
Hyundai i30 Kombi - 17
Sabud: Tack för ert svar. Dock så kollade jag upp vad det skulle kosta att göra detta på min 118d fick då ca pris 3000 kr. Kommer göra det nog på mig GT när den kommer.
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
3000 kronor ;) Har du sett hur det går till att göra en riktig underredsbehandling som kommer godkännas av BMW?

Risken finns att den nya bilens underredsbehandling försvagas om den inte utförs på det sätt. Det finns ett par tre som är namnkunniga och varit med några år. Dinol rostskyddar även jumbojättar för information.

Länk
Nu
192
Number_3hree
Hyundai i30 Kombi - 17
Stämmer Dinitrol Halmstad va det. De är "godkända" så man bibelhåller garantin från BMW. Pratade med de i sommras. Trevliga. Du kanske har rätt minns inte exakt vad jag fick för pris, Men minns att de va under 5000 kr.
Gaspo@ Det är försent för din bil, tyvärr. Det du kan göra är att rädda resten, dörrar huv, etc.
Underredet måste göras inom 3 år från ny bil om det ska bli bra. Det du gör nu om du behandlar är bara att gömmer rosten under skyddet.

EB
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jo att rostskyddsbehandla nu är inte tänkbart som skrivet. Men jag undrar vad BMW klassar som underrede o garanti på detta. Pratade med Wölkes idag o han jag pratade med trodde bakvagn o klump etc inte ingick.

Fan va jag ångrar att man inte tänkte på att göra en behandling på underredet när man köpte bilen. Den va bara två år gammal då. Framvagnen e ju långt ifrån lika ansatt av rost. Men bakvagnen har ju inget plast skydd under sig hade hjälpt grymt.

Iaf min bakvagn med tillbehör såsom plåt o stag, upphängning,armar etc ser ut som bilen hängt med sen andra världskriget. Han jag pratade med på Wölkes hade en -13 3 serie o han sa att hans bakvagn också börjar se för jävlig ut. Sedan sa han att tyvärr har nyare BMW bilar extremt dåligt underedsbehadlade bilar från fabrik.

Jag har ägt en ruskigt många bilar i mina dagar. Flera BMW 3 serie o 635 dom enda som fan hållt måttet e fan E36,635 var inga dåliga bilar heller. Ägt flera E36 för många herrans år sedan. O dom var fan hur fina som helst under bilen. Sedan fullständigt skottsäkra motorer. Fan kommer ihåg dom gamla raka sexorna. 325/328. Du kunde köra skiten ur dom men dom bara fortsatte o gå o gå. Enligt mig dom bästa motorerna i historien.
Ni
960
Nip
320i-04
Det man undrar är ju om det är nya miljökrav som gör det så dyrt att behandla förebyggande att det inte lönar sig?

Förekommer på andra produkter jag köpt senaste 20 åren. Gummistövlar jag fick utbytta i butik 2 ggr under två år för de bara spricker - och butik förklarade att mjukgöringsmedel för gummi inte fick användas längre.

Något som gör att galva bilar blir asdyrt?
Låter ju jättedyrt med all goodwill BMW fått ta på sig.

Mercedes hade väl problemas för 10 år sedan eller så - vet inte om det rättat till sig.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Merca tog ju inget på goodwill dom va stenhårda med genomrostning. Folk var ju galna. Merca va ju extrema där rostade ju fan allt :-).
Ni
960
Nip
320i-04
Jag hade ju några Gevalia Mörkrost på 70-talet - och förmodar att alla vet vilket märke jag avser. Genomrostad i trösklar på 6 år, trots deras program.

Jag menar, det är ju katastrof att få en sådan etikett - småler lite varje gång jag ser en sådan bil.

BMW har ju valt någorlunda rimlig väg. Att bygga upp ett dåligt rykte tar mycket lång tid.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
På min -13 är fyra skruvar i bakvagnen med tillhörande muttrar och brickor rostiga. I övrigt finns ingen rost nånstans. Är det normalt? Varför är bara dessa skruvar ansatta?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Va glad att bara dessa skruvar o muttrar e rostiga. Byt ut dom bara!! Min bil får Man väll byta hela bakvagnen snart på.
32ProPro-medlem
2.454
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Byt inte skruvarna till något ädlare för då rostar ju bilen istället. Använd om möjligt skruvarna som offeranoder på en båt. Bättre skruvarana rostar än bilen.

Ingen biltillverkare som funderat på offeranoder i bilar - det vore ju god business dessutom att få kontrollera och byta ut dessa - särskilt som de flesta inte minns grundläggnade gymnasiekemi om galvanism och olika ädla metaller. Det poleras för lite silverskedar nu fötiden - detta var husmorskunskap för inte så länge sedan.

Kortversionen av kemin: då två olika ädla metaller får kontakt via en vätska, gärna med joner i (t ex vägsalt) så uppkommer en galvanisk ström och den ena (minst ädla) metallen oxideras (rostar) och de andra reduceras. På båtar utnyttjar man detta för att metall i båtmotorn inte ska oxideras/rosta genom att koppla ihopa den med en klump av oädel metall som man offrar och byter ut med jämna mellanrum. Därav namnet offeranod och resten av båtmotorn blir således katod i det galvansika elementet.

Samma sak med slviersekdarna som oxideras och blir svart av syret i luften. Lägg dem i vatten, salta lite och doppa ner något mindre ädelt i vattnet så reduceras silveroxiden och de börjar blänka igen och det mindre ädla blir oxiderat istället.
Alla som äger en aluminiumbåt vet hur viktigt det är att nitar, bultar mm är av rätt metall (alternativt inte metell alls) så inte det blir hål i båten av samma anledning.

/Patrik, jag rostskyddade min gamla E36cabrio själv men det blev nog mer inkapsling och bättre grogrund för rosten

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är nog bara att inse - vi lever i ett extremt klimat där man framförallt vräker ut salt så fort det finns minsta risk för att det skall snöa och även som "billig" snöröjning....

Rostskyddet (gäller de flesta bilmärken) är inte anpassat för vårt klimat och det blir nog billigast för biltilverkarna att bara anpassa det för "normala förhållanden" - dvs. typ mellaneuropeiskt dito, och sedan ha relativt frikostig good-will för de kunder som klagar.

Ytterligare en faktor som spelar in är nog att man skjuter in sig mot de som köper ny bil ofta (läs "tjänstebilar") och på tre års perspektiv räcker det med att strunta i att rostskyddsbehandla öht...

Men visst är det tragiskt!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Just min bil har stått ute tre år i Göteborgs innerstad och värre kan det väl inte bli antar jag. Salta vindar, mycket regn och vägsalt. Ska väl vara glad att det stannat vid dessa skruvar. Tycker bara det är märkligt att andra skruvar i underredet är opåverkade. Ser dock att stenskott behöver tas hand om snabbt också. Bilen jag hade innan hade stått i örebro. Det var helt ren rostfri under.

Synd för det är ju annars den bästa bil jag haft och Vill ju ta väl hand om den. Nån som har nått tips eller är det bara att låta det vara? Har kollat andra bilar här i trakten och de verkar ju se ungefär likadana ut vid samma ålder.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Coldhex:ingen rost på diffen,bakaxel etc? Som sagt min diff,bakaxel,etc ser ut som det ska fullständigt kollapsa. Fan en 30 år gammal bil ser bättre ut där bak än min.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Nä ingen rost där bara dessa fyra märkliga skruvar. Rätt grova. de sitter på bakaxeln.

Tråkigt med din bil gaspo.
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
7000 mil och bortom räddning. Denna bil har noga undersökts av ViBilägares rostskyddsexpert Thomas Widström på sitt företag Rostskyddsmetoder.

Länk
Ni
960
Nip
320i-04
@325cabrio: Jag är också förundrad över detta med offeranoder och att det inte uppfunnits mer där. Galvanisering kaross är väl ett försök dock. Vet inte om det stämmer att alla Audi har galvad kaross?

Skrov större fartyg förses ju med zinkblock som skruvas på med jämna intervall, som får ta korrosion före skrovet. Och de byts med jämna mellanrum som de förbrukas.

Har köpt lite zinkspray som jag tänkte använda att ta hand om motorhuven där den slår i när man stänger. Göra lite järnrent, och på med zinkspray. Det spelar ju ingen roll där det inte är synligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.