|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Köpte F11:an i december och har inte fått ett enda trafikmeddelande hittills? Har Navi Professional och har aktiverat TP med knappen med bilen på till vänster på radiodisplayen. Hittar ingen annan inställning som borde kunna påverka... Någon som har någon idé? Mvh Christian | |
| Radion måste vara inställd på en kanal som sänder TP, prova med P3... | |
|
Liten undring: Använder sig radion av den senaste FM-stationen man hade igång då den bryter lyssning från USB-stickan för att berätta om trafikproblem? Jag lyssnar mest från USB-stickan och får in meddelanden från SVR då och då och upplever att det fungerar som det ska. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
| Ja, den tar från senaste station. | |
|
Tack, men menar du verkligen att man måste ha radion inställd på en TP station för att TP ska fungera? Nästan helt säker på att någon tidigare BMW jag haft plockar TP's så länge en TP station är inom range, oavsett vilken station man lyssnar på! Har för mig att man i inställningar valde TP station men sedan kunde lyssna på vilken station som helst? Grymt irriterande om man är förvisad till att enbart kunna lyssna på SR om man vill kunna ta emot TP's... Mvh Christian |
|
|
Ja tyvärr.... Radion ligger och övervakar vald station under tiden man lyssnar på annan media. Vissa stationer synkar med TP med varandra, då kan radion plocka upp meddelandet. Vad jag vet så är det ingen reklamradiostation som sänder TP signal. |
|
|
Sanslöst dåligt isåfall men tack, ska testa SR under en period ;-) Christian |
|
| Det fungerar på samma sätt oavsett tillverkare, det är radiostationerna som styr detta. | |
|
Kan man inte ställa in detta typ i IDrive att TP-station ska vara "automatic" eller en viss namngiven som tex P3? Detta kunde jag göra på min VW, ska kolla när jag kommer ut till bilen i eftermiddag. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Precis så jag vet man kan göra på andra bilar tegel. Återkom gärna om du lyckas :-) Christian |
|
| Har kollat men inte hittat någon sån funktion ( F20, radio professional) | |
|
Har inte lyckats. Märkligt! /M Mina bilar: Länk |
|
|
Ja, skitskumt och skitdåligt om det verkligen är så... Läste på nån tysk sajt och som jag tolkade det så ska TP plockas från stationer som sänder TP oavsett vilken station man för tillfället lyssnar på. Detta verkar rimligt men jag har inte erhållit ett enda TP meddelande på 4 månader och inte heller nu under de 3 dagar jag haft radion inställd på SR... |
|
|
Fortfarande knäpptyst oavsett vilken station jag lyssnar på... Något som behöver aktiveras? Verkar inte finnas någon TA att aktivera, trodde det var det som innebar trafikmeddelanden? Kanske en återställning av inställningar skulle hjälpa? En annan fråga, har bockat i RDS men får aldrig några textmeddelanden, finns ju för övrigt ingen display som verkar kunna visa RDS eller ska det komma upp i I-Driven? Mvh Christian |
|
|
har heller inte fått något TP meddelande ,, på några månader i min förra F31a fick jag då och då,,,,även när jag körde bluetooth |
|
|
Även VW förare verkar ha liknande problem: Länk |
|
|
Bara för att man har P4 igång tidigare betyder inte att radion bryter in med meddelanden. Du måste också vara nära den sändare som skickar ut aktiveringssignalen. Det är endast de sändare som är i närheten av platsen det gäller som skickar ut denna aktiveringssignal. RDS betyder bara att FM-sändaren har möjlighet att ha olika RDS-funktioner. Sen är det upp till mottagartillverkaren att implementera de olika funktionerna som Text-meddelanden, PTY (Program TYpe), EON (Enhanced Other Network), etc... PTY är klassning av vad stationen har för typ av innehåll. EON är funktionen att P1 kan bli avbruten av ett trafikmeddelande som P4 skickar ut. Används av SR. Att SR skulle sammarbeta med de kommersiella radiosändarna så att EON fungerar dem emellan låter inte troligt. Om du lyssnar på t.ex. "Lugna Favoriter" så kommer du inte att få några trafikmeddelanden som P4 sänder ut. Många av dessa kommersiella station låter sändaren lägga ut att de kan skicka trafikmeddelanden. Detta för att de vill att du ska hitta dem då du söker efter bara sådana stationen. Sen stuntar de i att ha några trafikutskick. Viktigare för dem är att få lyssnare. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Tack! Men faktum kvarstår att jag aldrig får något TP eller TA eller vad det kallas även om jag lyssnar på P4 ;-) Mvh Christian |
|
|
Är det någon som har mer information om detta? Jag köpte F11:an i augusti och har inte fått ett enda Trafikmeddelande än. Inte ett enda! Är det verkligen inte någon inställning nånstans (förutom TP knappen som gör att TP lyser i övre högra hörnet)? Idag hamnade jag mitt i en bärgningskö helt i onödan! Min gamla SAAB hade räddat mig från det!!! Så irriterande! Snälla, någon som vet vad som är fel??? |
|
|
Det är inte säkert att det hann gå ut något TP-meddelande innan du hamnade i kön. Jag har tidigare upplevt att varningarna kommer för sent. Snabbare sätt att bli informerad är appen Waze där bilister varnar varandra för strul i trafiken. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Tack, Näckrosen, men nu är jag egentligen inte ute efter TP, utan egentligen TA (Traffic Announcement). Jag menar de meddelanden som bryter Media-spelaren t.ex. för att på FM-bandet (P4 eller P3) meddela om trafikläget. Jag har inte fått ett enda meddelande på 4 månader! Är det någon inställning jag måste göra? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.