|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Skulle det vara ett argument mot el-fordon i framtiden? I så fall ganska ihåligt, för givetvis måste all utrustning som kopplas in på nätet vara säkrade från att kontaminera. Det kan inte vara något problem, att addressera och justera, när det blir volym av elfordon. Att det just nu finns någon konstruktion som kanske är tveksam, ändrar inte grundprincipen om överlägsenheten i eldrift. till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända.. |
|
|
Det här "När en elbil laddar med en 16 A normalladdare så blir effektuttaget drygt 3 kW per fordon. Därmed skulle de 3 gigawatten räcka till en miljon elbilar i runda slängar." är intressant att analysera. Om man tänker sig att laddningen sker mellan 22 och 05, dvs under 7 timmar, skulle 3 kW per fordon ge 21 kWh, dvs energi för mer än 10 mils körning. Med tanke på att den genomsnittliga dagliga körsträckan är ungefär 4 mil så innebär det en ordentlig marginal. |
|
|
För mig är det så överlägset effektivt med direkt eldrift av fordon, så jag orkar knappt argumentera med skeptiker, som hittar diverse irrelevanta hinder. Vi kommer att behöva hushålla med energin, så den effektivaste metoden kommer självklart att gälla för fordon, uppvärmning mm.... em3 |
|
|
"Skulle det vara ett argument mot el-fordon i framtiden?" Nej "Det kan inte vara något problem" Jo det kan bli problem när allt ska vara billigt. Switchteknik kan ge mkt skräp/störningar, och det rör all elektronik. (Tycker däremot inte att förnuftet ska ge vika.) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
LOL Sverige Ta dig upp i helikoptern, så ska du se att det finns en logisk helhet i eldrift. ( förnuftet gett vika, det handlade om att skaffa en M bil, lite självironi bjuder jag på :) em3 |
|
Verdi |
Jag förstår inte vad alla är så rädda för. Jaguar I-Pace som kommer nästa år är ju klockren. 50 mil räckvidd, 0-100 på 4 sekunder. Klart billigare än en Tesla... (Tyvärr sämre snabbladdning men det lär väl byggas ut kraftigt framöver) |
|
Har man så god ekonomi så man kan köpa en bil för 7-900´ så behöver man sannolikt inte vara "rädd". Vi får se hur vekligheten med Jaguar blir. Skulle inte bli förvånad och räckvidd i realiteten blir 25-30 mil och ett pris på 7-800´. MVH Christofer |
|
|
De stora vägarna kommer att kunna erbjuda induktionsladdning i framtiden, och bilarna kommer att klara sig på mindre batteripack. Solceller kommer att bli så effektiva, att vi kan ta upp mycket även på våra breddgrader. em3 |
|
|
Allt är inte så svartvitt att man är för eller emot elbilar. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Nej, det är det inte och självklart ska nätanslutna apparater inte skicka ut problematiska mängder skräp i elnätet. Det är dock lösbart, bara man ställer lite krav på tillverkarna. När det gäller tillgången på el så gjordes en studie där hyresgäster fick betala för sin egen el, i stället för att den bakades in i hyran. Då sjönk elförbrukningen med 35 %. Uppenbarligen slösas det med el på många håll: Länk |
|
|
Så får man se, är detta överlevnadsnyckeln för Volvo? Länk Nu är det väl inte så att det är något jättesteg Volvo tar, i ärlighetens namn, men väl en riktning. Solcellsteknikens utvecklingstakt i både antal och effektivitet har varit ganska imponerande de senaste deciennet. Länk Kan den fortsätta i samma takt, kan vi ha en teknikrevolution de närmsta decennerna? till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända.. |
|
| Jag är iaf heligt trött på att ladda saker hela tiden, det är mobilen, klockan, datorn mm mm - bilen nu också?? Orka. | |
|
Det är ju ett sätt att se på tillvaron....skulle det vara bättre att har en liten förbränningsmotor med generator i vardagsrummet och kanske på kontoret? till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända.. |
|
|
Topic; jag erkänner, utan omsvep, att det ursprungliga frågan hamnat OT i de senaste inläggen. Jag erkänner också att jag varit delaktig, för frågan om framtida energi-källor intresserar och engagerar mig. Jag startade en tråd ( min enda på forumet, så här långt) för drygt ett år sedan, som ligger i "allmänt om bil och trafik", Länk med rubriken "Vad tror/ tycker ni om framtida drivteknik i bilar/vägfordon?". Den nuvarande diskussionen ligger närmare den rubriken. Syftet var att samla diskussioner i ämnet, men det är såklart inte så lätt, då den ofta uppstår från olika andra frågor. Tanken var också att i framtiden kunna gå tillbaka och på det sättet kunna följa utvecklingen, och ta del av historia, i en tråd. Om andra är med på tåget, avstår jag gärna från vidare lite OT diskussioner i denna tråd, det senaste ganska mycket om Tesla och elmotorer, vilket inte var den direkta ursprungliga frågan, utan en spin-off. En rimlig hänsyn till trådskaparen, tänker jag. Läs gärna trådskaparens första inlägg. Så, är det någon som har fler kommentarer på det (kanske) kommande dieselförbudet i större städer? |
|
|
Edit? Hittade inte den, men inlägget ovan var avsett för den annan tråd angående ev. kommande diesel-förbud i större städer, sorry för ett felklick..... em3 |
|
|
Och, när jag ändå råkade kopiera fel från dieseltråden till hit vill jag fråga dig, @Saab9-5; ( Trådbyte, ursäkta, du kanske inte läser detta, men andra kan gå in på diesel-tråden och se vad du presterat). Du kan uppenbart inte se framåt!? Du har fällt kommentaren: "Även det bekymret skulle förstås försvinna om induktiv laddning har tillräcklig kapacitet. Men växlande magnetfält är också hälsofarligt - hur blir det när hela städer blir kraftiga växlande magnetfält?" Hur kan du ens fundera över att "hela städer" skulle omfattas av induktionsladdning?????? Till vilken nytta, vi pratar om ett antal kilometer, i de riktigt stora ett par mil........ Du verkar inte förstå att induktionsladdning bara kan vara aktuellt för LÅNGA STRÄCKOR, om ens privata personbilar gör dom i en framtid ( det kan mycket väl bli så, att privata fordon inte existerar alls, och någonting liknande ta en cykel och parkera den när du är klar). Typ riks- och Europa-vägar, kommer såklart att gälla, om induktionsladdning blir aktuell. Men nu har jag matat på med så mycket framtid, så att du har svårt att smälta ens en bråkdel,tror jag. Mer orkar jag faktiskt inte förklara för dig, för tillfället, men om du hakar något som andas framtidstanke, ger jag gärna mer. |
|
Transocean |
@em3 Tja, i Oslo kommer miljötalibanerna straffa lastbilar hårdare än personbilar....skitsamma egentligen, vi lägger notan på kunden. På dig och mig. Kommer också 53 nya bomringar i centrum bortsett från Bygdøy där de allra rikaste bor. C a 6-7 Cruiseships lägger till daglig och kör hela dan med hjälpmotorer för att generera el...(tungolja) |
|
@transocean; ja, det har du berättat förut, och det är fortfarande lika vrickat. När politiker är inblandade, blir det ofta helt galet... Din kommentar passar bättre i dieseltråden, denna tråd handlar om nya drivmedel. |
|
|
Elbilsentusiasterna må vara väldigt övertygade/övertygande, men det fanns väl en tapper skara som var det för el-clion också på 90-talet? Eller kring Vattenfalls/Birka Energis el-mercedes, gula vans som försvann definitivt efter en kraftig batteribrand. Om jag minns rätt fick ett helt industriområde spärras av utanför Stockholm pga av den giftiga batteriröken. Sedan lades projektet ned. Och det är där vi står idag, sker inget i nobelprisklass kring elbilen så lär även den senaste elbilsmediahypen tyna bort. Och den har väl redan gjort det ute i världen? Kanske därför det satsas på denna nordliga avkrok. Det finns idag som sagt i stort sett en enda elbilstillverkarare kvar från den senaste vågen och även denna med ganska stora problem. Vi minns ju Fisker Karma. Länk Länk Den bilen känns i övrigt, om du frågar mig, ju betydligt mer tilltalande med en v8... Tillverkaren Tesla som än finns kvar lever som bekant på slaklina och det i stort tackvare Mr Fleece...nej det var väl han i Framfab kanske..... Teslas problem sammanfattas väl i sju punkter i Los Angeles Times (som jag länkat tidigare i den andra tråden) från den 24 april i år. Länk em3 Håller faktiskt med dig till en del. Exempelvis i slutsatsen att det inte kommer ske någon större revolution på fordonsparken i världen de närmaste decennierna. Är bara att studera dessa följande siffror. Länk Det spottas ju ut en och annan förbränningsmotor idag, även om svensk produktion tycks beskattas bort. Men håller även med i att vi givetvis inte har nått End of History. Det kommer givetvis uppstå tekniska genombrott i framtiden som vi idag inte kan överblicka. Med de förutsättningar som finns idag så tror jag emellertid inte alls på den ”rena” elbilen, ja annat än för den redan hängivna skaran elbilsentusiaster. Med det ska sägas att elfordon ju redan idag har en tydlig nisch i truckar, etc. Men personbilar, nej, dagens teknik räcker inte till. Hybrider i oilka former tror jag absolut på. |
|
|
Material, förbättrade tekniker, levnadssätt och 100 år går inte att överblicka, såklart. Men med dagens kunskap är elmotorn den överlägset effektivaste, att den dominerar om 100 år är ingen Einstein. Sedan kommer frågan om kraftkälla och lagring. För min del säger jag solceller som kraftkälla och förbättrad batteriteknik i kombination med induktionsteknik, som det funderas kring här Länk . Sedan måste man nog inse att en eldriven bil inte kommer att byggas på samma typ av chassin som för förbränningsbilar, kanske i moduler för 2+2 personer som kan kopplas isär mm. mm. det går att spekulera hur mycket som helst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.