AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.669

Vad tror/ tycker ni om framtida drivteknik i bilar/vägfordon?

Sida 3 av 5
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det jag menade med "kablar" var slingorna under vägen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
em
906
em3
M3 cab -03
Det var förstått, Johan, och det kanske inte är riktigt mogen teknik idag, men fullt möjlig i framtiden. :) Spänning skapar magnetfält, som laddar, det är onekligen en intressant teknik, för framtiden.....Elkablar kan väl grävas ner, istället för att gå i luften.....

em3
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det här är ju ganska allvarligt:

Länk

Om dieselbilar som formellt klarar Euro 5 och Euro 6 ändå släpper ut så mycket kväveoxider vid normala driftförutsättningar måste man (än en gång) ställa sig frågan om diesel har någon framtid.
em
906
em3
M3 cab -03
Nä, och både Volvo och VW har ju antytt att dom börjar tänka på att sluta investera i utveckling av "diesel-spisen"

em3
No
5.161
Nockenwelle
Nu verkar det hända saker i Tyskland:

Länk
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Har alltid haft ett bilintresse och självklart också tyckt att det är kul att köra bil (kanske inte helt ovanligt på detta forumet).

Självklart är det det bästa ur säkerhetssynpunkt med självkörande bilar, men det skrämmer mig ändå något att det kanske blir förbjudet att själv köra bil inom kanske bara 10-15 år. Okej - kanske lite optimistiskt men det är ändå inte så långt bort.

Kanske bara är jag som låter konservativ, självklart ska tekniken utvecklas. Men jag får ändå associationer till Wall E: Länk

Verdi
Nockenwelle, Vilken tramsig och bilfientlig "artikel". För det första så tror jag det är naturligt att köpa elbil redan långt innan 2030 och för det andra så minskar det där garanterat inte Tysklands koldioxidutsläpp med 95%. Det är ju orimligt på så många sätt att jag inte ens orkar räkna upp alla.

Naikon, varifrån har du fått att det ska bli förbjudet att köra själv?
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Det är väl det enda naturliga. Det är ju den mänskliga faktorn som står för i stort sett alla dödsfall i trafiken. Och när det i framtiden finns självkörande bilar så finns det väl ingen anledning till att låta oss människor köra.
Verdi
Vi får väl se. Det du pratar om kanske inträffar om 50 år. Om 10 år rullar många av dagens bilar fortfarande i trafiken. Finns väl dessutom en hel massa utmaningar kvar vad gäller självkörande bilar.

Vet inte om jag postade detta i den här tråden men en rätt bra artikel:
Länk
Verdi
En viktig poäng:
Erik Coelingh, teknisk chef för själv­körande bilar och aktiv säkerhet på Volvo Cars, säger att allt kring självkörande bilar är så hajpat just nu, att vi står på toppen av hajpkurvan – men lägger också till:
”Inget har än så länge löst det svåra, att skapa en bil där föraren kan luta sig tillbaka, strunta i körningen och göra annat, kanske läsa en bok eller surfa på nätet. Det är svårt att göra en bil som kör sig själv till 90 procent, oerhört svårt att gå från 90 till 99,9 procent – och att ta det sista steget har ännu ingen gjort. Går det över huvud taget?”
No
5.161
Nockenwelle
Verdi, det intressanta med artikeln är att om ett sådant förslag drivs igenom i Tyskland kommer det att betyda att den tyska bilindustrin (som ju onekligen är en stor spelare på marknaden) ökar sina ansträngningar att få fram elbilar. Det snabbar på övergången. På vilket sätt är artikeln bilfientlig?
Verdi
Nockenwelle,
Att den låter påskina att man kan minska koldioxidutsläppen i ett land med 95% bara genom att gå över till elbilar. Även om de menar utsläpp från biltrafik så är det tramsigt eftersom du måste köra väääääldigt långt med en elbil för att den ska släppa ut 95% mindre koldioxid per km än en bensinbil. Tror det är omöjligt för så "ren" el är svår att tillverka ens med vindsnurror eller solceller.

För övrigt så tror jag övergången till elbilar redan skett för länge sen vid det laget så den lagen gör nog varken från eller till.

No
5.161
Nockenwelle
Varifrån de fått siffran 95 % begriper inte jag, men jag ser inte att det har med bilfientlighet att göra.
Jag hoppas också att omställningen går fortare än så, men det är tyvärr ingen självklarhet. Ett beslut av detta slag sätter i alla fall en tydlig deadline.
Verdi
Inriktningen har jag inget emot men artikeln är tramsig. :)
No
5.161
Nockenwelle
Artikeln är ju bara ett hopkok. Den är i sig ointressant. Anledningen till att jag lade in länken är det tyska beslutet, inte vad artikelförfattaren presterat.
em
906
em3
M3 cab -03
Siffran 95 % har såklart i första med kolkraften att göra, då det är en totalsiffra! Dåligt att inte förtydliga det i artikeln. Hur stor andel fordon har med CO2 utsläppen att göra framgår ju inte heller, men det är en betydande del, dom är det kolkraftverken som måste avvecklas i Tyskland. Även användning av naturgas från bland annat Ryssland via Östersjöledning (-ar) bidrar ju också till CO2 såklart, och måste på sikt bort.....

Då kan man fråga sig hur smart det var att förtidsavveckla kärnkraften i Tyskland? Tur att inte miljömupparna lyckats med det i vårt land, säger jag.

em3
em
906
em3
M3 cab -03
Hej, bilentusiaster!

Livar upp tråden med ett utspel nyligen;

Det kan vara påväg med ett förslag ( i Riksdagen), att nya "bensin-monster får upp till 20.000 SEK skatt. Såklart kan man inte lägga detta på befintliga, men en gradvis höjning är ingen Einstein....

Skiftet över till eldrift börjar accelererar, och de flesta tillverkare är beredda.

Kommer vi att få se en riktigt kraftig ökning av rena el-bilar de närmsta åren, eller går det trögt, trots kraftiga subventioner?

till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända..
Verdi
Jag har för mig att det ska drabba befintliga också. Varför skulle det vara omöjligt? Det är ju Mp vi pratar om nu.

För övrigt så tror jag andelen elbilar kommer växa exponentiellt under de kommande åren. Med eller utan straffavgifter.
em
906
em3
M3 cab -03
Nä, rätt, inget sas om befintliga "miljöbovar". Men, min erfarenhet hittills, är att retroaktiv "bestraffning" inte är så hård. Det kan naturligtvis ändras, men skulle vara ett trendbrott. MP, "muslimpartiet", har nog pikat i inflytande ett tag framåt, kan man hoppas.

Nu kommer elbilen, för det den är bäst på, korta sträckor med vila/laddning till nästa dag! På sikt kommer krampen om räckvidd på en tank att släppa, om 20år har vi nog induktionsladdning på de större motorvägarna, och då räcker det med ganska små batterifacket. Kanske börjar några tak ha solceller också....

till slut hände det ....förnuftet ger vika, och KÄNSLAN styr, trodde aldrig det skulle hända..
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Enligt vissa forskare ska befintligt elnät klara en miljon elbilar.
Länk

Men då tänker de inte på övertoner och annat "skit" med laddningen.
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.