|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en 320i -97 och har bytt alla tändstift utom ett som verkar helt omöjligt att lossa. Har haft rostlösningsolja skvalpande i månader utan resultat. Vad gör jag? Hjälp! Alfonso | |
|
Vilken rostlösningsolja har du använt? |
|
|
Vanlig 556-olja... Alfonso |
|
| Antar att ingen olja-vätska passerar tändstiftspackningen och därmed är verkningslös. Kan du inte prova med en modern `snällt´ slående mutterdragare och börja lite försiktigt. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
På vissa motortyper sägs det att tändstiften är lättare att lossa när motorn är varm. Så det kan vara värt och se om det blir någon skillnad (dvs ta i lika mycket som man gjorde när motorn var kall - om det inte händer något så sluta). Man behöver ingen modern snäll mutterdragare. Du kan vilken heavy super duty som helst och sätta den på lägsta läget (min har tex två lägen för att lossa). Men ibland är även det lägsta läget för hårt. Då är det bara att skruva ned lufttrycket till mutterdragaren, görs på 2 sekunder genom att skruva på tryckregulatorn. Har du ingen mutterdragare kan du låtsas att du själv är det. Gör en stum anslutning med tex hylsa, förlängare och ringnyckel och sedan slå med hammare några lätta slag längst ut på ringnyckeln. Det är tyvärr ganska svårt när man har förlängare och dylikt, så det blir inte samma effekt som om man bara hade en ringnyckel tyvärr... |
|
Nu är ju inte alla mutterdragare tryckluftsdrivna. Prova en penetrerande olja istället för 5-56, men jag röstar för Slangens förslag att lossa dom med varm motor, dock montera med kall. och smörj inte gängan med olja. |
|
|
Jag har i alla tider alltid smort tändstiftsgängan med kopparpasta. Vad är risken med det? Jag har märkt att tar jag för litet kopparpasta på gängan kan stiften kärva i gängan om dom inte varit borttagna på länge men tar jag "mycket" så är det aldrig några problem. Och på bilar jag köpt med torra gängor på stiften så är det inte ovanligt att dom kan kärva rejält i gängorna när jag skall ta bort dem. Per L |
|
| Har du kopparpasta på aluminium, varför? | |
|
Logiken med att använda Al-pasta på tändstift i ett Al-topplock kan jag förstå men det enkla svaret på varför jag använder kopparpasta i stället är att det är kopparpasta i burken jag har! Jag har använt kopparpasta med framgång sedan 60-talet till allt som jag inte vill skall fastna på en bil. Jag visste inte ens att det fanns Al-pasta förrän jag läste det för ett 10-tal år sedan på forum som dessa. Nu har jag i alla fall köpt en tub Al-pasta som jag skall prova någon gång när andan faller på. Men det känns inte speciellt bråttom eftersom kopparpasta fungerat så bra hittills! Per L |
|
|
Köpte ett par tuber CRC Al-pasta på tidigt 80-tal som jag använt på mina mc och bilar sedan dess. Kopparpastan fungerar också men observera att CRC på sitt tekniska datablad i stort sett säger att man får prova själv hur väl produkten fungerar för olika applikationer till skillnad från databladet för Al-pastan (spray ?) som har betydligt mer information. Gissar att man haft en del reklamationer från kopparpastaanvändare genom åren;) |
|
| Sitter ju "alu" topplock på M52... Och som "bekant" så utvidgar sig "alu" betydligt mer vid värme än stiftets "gänghylsa" som är i nån "stål-legering". Så lossa (bara lossa!) stiftet när det är ordentligt varmt kan funka bra. Men gänga inte ur det då man kan "skära sönder" gängorna pga värmen...Normalt skall man alltid lossa (gänga ur!) stiften när motorn är kall | |
| Försök lossa åt andra hållet, om någon tidigare ägare skadat gängorna så kanske den gängats om till motsatta hållet. Dra inte för hårt bara, jobbigt om något skulle gå fel. | |
| Vad menar du med gängats om till motsatta hållet? | |
|
Ursäkta, men jag har aldrig sett ett vänster gängat tändstift....... Mvh Jonas B. |
|
| Underdog2; Var hittas ett vänstergängat tändstift? | |
| Nej absolut INTE dra "åt andra hållet", speciellt inte om det är "alu" i toppen som det nästan alltid är... Att dra åt andra hållet liiiite-liiite kan funka på andra typer av förband, men inte tändstift. Vänstergängade stift var en nyhet för mig, en högst otrolig/osannolik sådan. | |
| Sorry satt och tänkte på en gammal e36 jag hade där gängningen var medur för att få loss hjulbultarna :) | |
@Underdog2 : Jag har faktiskt aldrig hört talas om vänstergängade hjulskruvar på en BMW. Var får man ens tag i vänstergängade vanliga hjulskruvar? Det var inte centrummuttrar du syftade på med din E36 (vilket kräver en hel del custning att få till - kanske hade WTCC-bilarna detta men jag undrar om ens BTCC/STCC-bilarna hade detta), Underdog2? Vanliga hjulskruvar har ju inte rotationscentrum genom sin egen axel, så därför är det inte lika meningsfullt att ha denna setup. Att centrummuttrar har olika gängningar beorende på vilken sida de sitter på är däremot en helt annan sak. |
|
Den enda "felgängade" muttern som jag kan tänka på i en standardbil, är den som håller visco-fläkten.... Annars har jag svårt att se att det skulle vara felgängat någonstans. Hur gick det med stiftet? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
@alf108 : Har du fått loss tändstiftet? Om så, vad gjorde du för att få loss det? Såg du några synliga skador på gängorna/tändstiftet? |
|
Återkommer med information... Alfonso |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.