|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Det är så att en av mina kompisar skulle testköra min 525. När han testkörde så varvade han ur trean (till varvstopet) och skulle sedan lägga i fyra, dock så missade han fyran och skickade i 2 istället. Bilen gick upp i varv sen dog den. Startmotorn går men den låter inte som vanligt utan tjuter mest... Går framåt på starten om man har växel i. Har hört lite olika. Visa säger att kamkedjan har hoppat ett snep medans aandra säger att ventillerna är paj. Någon som har varit med om något liknande som kanske vet felet? ' | |
|
Det finns en anledning att varvtalet lyser rött vid höga varv... din kompis har bränt motorn, de klarar inte av att gå på så höga varv. försäkring? ny motor .... |
|
|
Gör ett kompprov och kika hur det ser ut i cylindrarna med "snabel-kamera" - men spontant låter det som att motorn har fått ventilsallad = billigast med utbytesmotor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det där har jag också gjort, blev dyrt, ett antal krökta ventiler. Läs här:Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Tack för svar! När jag pratade med en mekaniker som jag känner och även med min far sa de likadant. Men min kompis hävdar bästämmt att kamkedjan har hoppat ett kugg och då säger han att luften trycks ut ur ventilerna vilket gör att bilen inte tänder riktigt. Men det verkar rätt otroligt va? |
|
| Din kompis har inte många rätt...Det finns ingen luft som kan tryckas ut ur ventilerna. När ventilerna är böjda så smiter luften förbi. Han kan ställa in kamkedjan i all oändlighet, kompressionen kommer han inte kunna återställa. Han får slanta en ny motor + montering, punkt. | |
| I regel så klarar motorerna uppåt 8000 varv (övervarv så in i...) utan att ventilerna kröks. I ditt fall där man går från varvstopp i 3:an (typ 6700) till 2:an så landar man nog närmare 10000 varv. Då hänger inte ventilerna med (valve float), kolvarna smackar in i de o de böjs. Klart! | |
|
Ska inte varvstoppet förebygga sånt här? EB |
|
| Hur då? Varvstoppet är elektroniskt. Han har lagt i tvåan i typ 150-160, släppt upp kopplingen. Finns ingen elektronik som kan förebygga detta idiotiska förarfl. | |
| Pula: Har man SMG så kan det tänkas att elektroniken kan förebygga/förhindra att detta sker, även om man kör i manuellt läge, jag är osäker dock, men håller det rimligt att funktionen finns. | |
|
Okej så han är helt ute cyklar då? Men det billigaste är och sätta i ny motor då? För mekanikern som jag känner sa att han kanske kunde byta ventilerna för en billigare peng. Är det svårt att byta motor om man får tag på en begagnad? Vad ska man tänka på isf? |
|
|
Han är ute på jääääävligt tjock is. Visst kan man byta ventilerna, eller rättare sagt renovera toppen för allt annat är korkat. Men har man riiiiktig otur så kan ju en ventil ha gått av, o då blir det inte vackert...Eller att en kolv har spruckit...Eller... Men om han kan lyfta på toppen "utan att ta betalt" för att kolla vad som hänt så kan en topprenovering var ett alternativ. Billigast blir nog ett motorbyte (tar ca 6-7 timmar). En beg motor kan du nog hitta för 5000. |
|
|
Ja så klart att det blir så med manuell. SMG lådan vägrar växla om man råkar växla fel och varvtalet beräknas överskrida i mitt fall 8250;) Se där något bra med SMG iaf;) EB |
|
| Är det något man ska ge sig på själv när man inte har hundra koll på motorer? | |
| Renovera toppen? Nej. Byta motor själv? Kan man klara, med hjälp av nån som vet hur man gör. Se till att din polare gör rätt för sig, klantarslet. | |
|
Om de vore så lätt! Ungdomar har väl kanske inte räknat med ett topbyte i sin bilbudget! Tveksamt om jag får ut allt som jag ska ut han! |
|
| Här har du en motor Länk för typ 2000 kr. Okänt skick så klart, man får skruva ur den själv (kan vara bra övning om man skall byta själv). | |
| En till Länk. Din motor heter "M54B25" o kom runt - 00, har jag för mig! | |
|
Det kan ju va smart faktiskt! Dock är ju min erfarenhet att de är lättare att ta ur än att sätta i! Min farsa pratade om något som hette Vanos vad är det för något och är det svårt att justera in den isf? |
|
| Vanos behöver du bara bry dig om om du renoverar toppen...Den är inte helt lätt att "få tillbaka 100%", typ... | |
| Okej! Vad är det för något? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.