AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.168

Drivlina nya 118i

Sida 2 av 2
Tycker 118i är ett fynd med tanke på priset och vad den ger i form av körglädje. Är mycket nöjd med min efter snart 6månader. Visst finns det snabbare bilar men 0-100 på 8,5s och en toppfart på 210 räcker i de flesta situationer.

20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Vad snittar du för förbrukning vid pumpen?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ja, verklig förbrukning vore väldigt intressant att få veta!

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Har loggat min på spritmonitor - efter 400mil ligger jag i genomsnitt på 7,2L/100km "vid pumpen". Cykeln är ca 50% stadskörning/kökörning i Köpenhamn. Resten motorväg i 120-140km/h. Kör med 18-tums hjul.
Är faktiskt nöjd med detta - som jämförelse hade jag innan en A4 TDI manuell -12 som drog precis lika mycket i samma typ av cykel.

Det är framförallt snabb motorvägkörning som drar upp snittet har jag märkt, trots att motorn utan problem går att marscha i 150-160 om man så vill...
Kör man landsväg eller håller sig slaviskt till skyltarna borde det gå lätt att komma ned kring 5,0-6,0L/100km.
Fr
71
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
Hur mycket varvar den i 110 km/h
Liten motor högt varvtal?
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
med 8stegad automat så varvar den ganska lite. gissar på strax över 2000rpm
kan kolla imorgon påväg till jobbet
Niklas har rätt, ligger kring 2000rpm med automaten i 110. Så den ligger aldrig och surrar i 3000rpm på motorvägen som de gamla fyrcylindriga 116/118 kunde göra...
Har iofs inte kört den manuella men då den är 6-växlad kan jag inte tänka mig att varvtalet är så mycket högre än 2500rpm.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Manuella 116i pre-LCI ligger på precis 2200 rpm i 110 km/h, lär väl vara nåt liknande för den nya.
xa
55
xact
BMW X5 G05 -19
Intressant läsning, åsikterna går verkligen isär. Jag har precis beställt en 118iAM utan att ha provkört, så det blir spännande att känna på den.

Har läst att många trimmar sina 3-cyl Coopers till riktigt höga effekter, det verkar dock inte kommit ut så mycket trim till 118i...vilket är samma motor?

Som någon nämnde innan, en bra programvara och kanske ett sportavgassystem så har man nog gjort om sin lilla symaskin till något roligt :)
CR
428
CRF_Niklas
Finns mig veterligen iaf 3 firmor som säljer boxar till 118i, frågade även om automatlådan och dom sa att den var klart överdimisionerad så där bör ej bli några problem.

xa
55
xact
BMW X5 G05 -19
CRF_Niklas

Jasså, är det effektboxar man pluggar in då eller programmerar de om styrboxen? Lägg gärna några länkar.

Kommer du att trimma din?
CR
428
CRF_Niklas
Jag kommer inte trimma min undertiden jag har garanti. Har tänkt ha bilen iaf 5år så efter garanti blir det en sån här: Länk

Finns även billigare från engelska och tyska företag men jag tycker det känns bra att handla av någon man kan kommunicera med
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Usch, en sån där skulle jag aldrig sätta i bilen. Bara faktumet att de påstår att den inte lämnar spår räcker för att förstå hur oseriös firman är. Allt loggas numera, bara för att det inte syns med en 500kr OBD läsare innebär inte det att BMW inte kommer hitta det. Och det är de som undersöker när det är dags för försäkringsärenden...

Det enda den där gör är att manipulerar laddtrycksgivaren.

-------
//Lövet
xa
55
xact
BMW X5 G05 -19
Jag kan nog leva med att det lämnar spår, men jag gillar inte heller typen effektbox. Skulle isf vilja ha en fullständig omprogrammering så att alla komponenter fungerar tillsammans.
Läste i instruktionsboken om bilen och gillar skarpt inte att det anses vara normalt att motorn dricker olja :/
Det står som en disclaimer i alla instruktionsböcker jag har haft så det är inget konstigt i sig. Jag har däremot inte behövt fylla på något än på min. Enda BMWn jag haft som druckit olja var min 320i E46.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.