AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
9.989

118d-07 Motorlampa lyser gul (Luffmassemätar problem enligt BMW-verkstad)

Sida 2 av 2
Fick de felkod på LMM så skulle de kontrollerat den.
Och kan man inte felsköka delen av olika orsaker vilket så kan vara ibland eller är osäker men byter ändå så är det ett bra försök.
Men är det inte det som är felet så byter man tillbaka man debiterar inte kunden för något man påstår eller tror är fel och sen låter kunden ta kostnaden för det.

Det är därför man lämnar in bilen på auktoriserad verkstad dom ska ha en lmm att testa med eller en tempgivare om de nu tror att det är det som är felet.

Dom ska inte ska byta tillbaka utan snack, delen de satte på din bil kan de använda på en annan, har de slängt din fungerande lmm i tunnan så så det inte drabba dig.

Jag blir så jäkla förbannad på sådan här.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är inte unikt för dig, detta beteende börjar tyvärr blir vanligare och vanligare ute bland stora märkesverkstäder (oavsett kille eller tjej).

Bilbranschen har under en längre tid gått från "manuellt felsökande" till ett mer supportbaserat felsökande dvs där man kopplar upp olika diagnostikenheter och drar igång ett diagnostikprogram som kör olika testprocedurer samt även ber testaren att utföra olika operationer.
Det här är tyävärr ett måste då bilarna är numera såpass avancerade att man som tekniker omöjligtvis kan ha koll på alla detaljer och alla olika flöden och beroenden - du måste ha någon typ av support. När man har ett bra fungerande system både i bil och i diagnostikutrustning kommer denna typ att fungera bra och lösa den större delen av problem.
Det är när det blir problem i ovanstående system eller ovanstående system inte klarar av att hitta felet, då blir det jobbigare för då måste man gå in "old school" och manuellt börja felsöka och tänka själv så att säga.
Mu
9
Murffi
118D-06
Spännande.... Min gula lampa slocknade av sig själv idag?! :o
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Murffi : Har den gula motorlampan tänts igen - eller har den hållt sig släckt?
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Jaha, vad ska man säga, typisk okunskap; byt delar så länge det går, kunden betalar ju. Men, inget ansvar för resultatet; det var ju den sista delen som var felaktig, allt tidigare var onödigt.
Sen är det sälla nde "vassaste" knivarna som står på golvet.
Jag öppnar en ny tråd med mina problem. Läs den om ni vill.

Bosse J.
BMW CS 185 H
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.