|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Undrar om nån har haft/har problem med att luftmassemätare indikerar på att den är sönder? Har haft min bil inne hos BMW verkstad efter ca 2 veckor att jag bytte min luftmassamätare (då det indikerade på att det va det som va fel i felkods sökningen). Då de säger att den måste bytas eftersom det indikerar på att den är sönder.... De bytte den till en ny.... Efter 1,5 veckor så började lampan lysa igen! Då tog det tillbaka bilen och sökte igen och kom fram till att det va inget kabelbrott men tryckluftsensorn va sönder. Nu har det gått 4 dagar så lyser lampan IGEN :( Ringde till verkstaden idag men de har ingen aning va de ska hitta på.... Har för mig att de pratade om nån "styrbox" som "kanske" måste bytas. Ingen som varit med om nått liknande problem? Bilen har gått ca 209 000km. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Jag har lite svårt att följa händelseförloppet. Är nedanstående korrekt? #1 : Bilen fungerar fint - inga problem! #2 : Motorlampan börjar lysa, du läser ut felkoder (eller får hjälp med detta) och byter luftmassamätaren. #3 : Efter två veckor börjar motorlampan lysa igen och du bestämmer dig att lämna in den på en BMW verkstad och de läser av felkoder och de säger att luftmassamätaren måste bytas och de gör detta. #4 : Efter en och en halv vecka senare börjar motorlampan lysa igen. Du lämnar in den på samma BMW verkstad och de felsöker och hittar att det är fel på tryckluftsensorn och byter denna. #5 : Efter fyra dagar börjar motorlampan lysa igen. Samma BMW verkstad läser av felkoder men vet inte hur de ska gå vidare. @Murffi : Är det en auktoriserad BMW-verkstad? @Murffi : Hur kommer kabelbrottet in i storyn? Där hängde jag inte med riktigt :-) @Murffi : Vilka felkoder lästes ut och gavs till dig vid följande fyra tillfällen (se definitioner ovan) ? : #2, #3, #4 och #5 |
|
Tack :) #1: Ja bilen fungerar bra. Den är lite seg, som att den inte svarar riktigt när man åker iväg ex. från en korsning men annars funkar den fint. #2: Ja min bror läste ut felkoderna. och då indikerade den på att luftmassamätare måste bytas. #3: Ja #4: Ja #5: Ja De hade kollat att det inte va nå kabelbrott på något eftersom det får samma felkod upp. |
|
Nej, alltså #1 till #5 var ett händelseförlopp och mitt försök att förstå din beskrivning! Jag ville veta vad som hände i tidsordning, dvs det börjar vid #1 när allt var bra och sedan kommer eventen i tidsordning. Sorry, det finns ingen felkod som säger att luftmassamätaren måste bytas. Vi måste tyvärr ha de exakta felkoderna. Om det är de generiska OBD II felkoderna som lästes ut så ser de ut såhär tex "P0171" dvs de börjar alltid med ett "P" följt med fyra siffror. Anledningen till frågorna är för att klura ut om det finns någon relation mellan de olika inträffade felen. Det kan vara så att det är tre helt orelaterade fel som har uppstått, eller att två är relaterade och det senaste är helt orelaterat med två tidigare. En motorlampa säger ju inget mer än "jag tycker något är fel - please check me". En felkod säger inte så mycket mer än "jag tycker något inte stämmer inom detta område" - men mycket mer än så säger inte felkoder. Det är en missuppfattning att en felkod säger vad som är fel, så är det alltså inte. En felkod indikerar bara slutresultatet, dvs vad ett styrsystem upplever. Jämför lite med att någon säger / sätter en felkod "det är blött om fötterna". Personen säger bara vad den upplever, men kan inte säga varför. Är det pga en läckande kökskran? Är det för att det regnar ute och taket läcker? Eller är det så enkelt att personen trampat ned i ett vattenfyllt dike? Eller kanske det regnar och presonen har hål på skorna? |
|
Precis bmw-slangen@ Motorlampan började lysa på vår audi men inga felkoder registrerades. Lampan släcktes men tändes igen någon månad senare. Samma sak vi 3 olika tillfällen när till slut den ena tändspolen gick sönder. Alltså tror jag att den kände av att en spole var dålig men inte så dålig att den gav en felkod. EB |
|
@Pula Jo, motorlampa och felkoder kan vara kluriga. Ibland så är de väldigt straightforward och en no-brainer att fixa - men ibland så kan förvirra en mer än att hjälpa. Så man måste vara lite försiktig. Det ska alltid finnas en felkod när motorlampan tänds. Finns dock en del märkliga undantag och udda fall där det inte har funnits. Nja, det brukar faktiskt vara tvärtom. Felkoder (eller "misstankar" om felkoder) sätts först och när mhar bekräftat att det verkligen rör sig om ett fel så tänds motorlampan. Det borde således ha funnits en felkod. Beroende på motorstyrsystem så kan de känna av om tändspolen arbetar som den ska eller inte. Då kan den sätta en felkod kring just funktionalitet av en specifik tändspole. Men oftast brukar det bli en felkod om misständning på just den cylindern som den dåliga tändspolen sitter på (för resultatet av en dålig tändspole är dålig förbränning vilket leder till reducerad kraft producerad från denna cylinder vilket i sin tur leder till att misständningsdiagnostiken känner av att något är fel och sätter en felkod). |
|
Ok@ EB |
|
|
Hej Här är felkoderna på murffis bil. Det är M bilar eskilstuna som har läst av felkodena. s0375 ingen kommunikation möjlig med :huvudenhet, 208060 km. 004212 DDE:Glödstift cylinder 1, 208060 km 004BA1 DDE:Insugningslufttemperatursensor ,signal 208144 km. 004BC2 DDE:Luftmassamätare, 208144 km. 004BC7 DDE:Insugningslufttemperatursensor (referenssignal för luftmassamätare),208144 km. 00A6D1 JBE:Extra vattenpump. |
|
|
Jag fick nån kod lista med beskrivning av BMW: Kod: Beskrivning: 004212 DDE: Glödstift cylinder 1 004BA1 DDE:Insugsningslufttemperatursensor, signal 004BC2 DDE:Luftmassamätare 004BC7 DDE:Insugsningslufttemperatursensor, (referenssignal för luftmassamätare) 00A6D1 JBE: Extra vattenpump Detta va vad jag fick med när jag hämtade ut bilen då från verkstaden. Sen så ringde jag till verkstaden igen igår och sa att nu lyser lampan igen Då säger de att de hade försökt att göra en programuppdatering på min bil förra veckan när jag hade den inne (för de hittar inte varför lampan lyser) men att de kunde inte göra nån uppdatering eftersom jag inte har original stereon i. Så nu vill de ha in min bil igen för att göra en programuppdatering och då måste jag ta med min original stereo. Jag tänkte faktiskt be min bror att kolla upp felkoderna ikväll (om han orkar med mig, jag kan inte sånt) så kan jag säga vad vi får upp så kanske det hjälper er att förstå mig mer :) Det som slog mig va att det står Glödstift cylinder 1. att man kanske ska byta den? Tack snälla ni som försöker hjälpa till. Är tacksam gör alla råd jag får :) |
|
| Du va snabbare att svara på det brorsan :) :) | |
Nice! Tackar! Fast om vi ska kunna ha någon nytta av historiken så måste vi ha vilka felkoder som fanns vid dessa fyra tillfällen (se definition i tidigare inlägg) Event #2 Event #3 Event #4 Event #5 Om vi inte har detta får vi ignorera historiken mer eller mindre helt och hållet och börja om från scratch (det gör inte så mycket ändåså). De felkoder ni listar här, när lästes dessa ut? Var det sista gången bilen var på verkstaden? Raderade verkstaden alla felkoder innan de lämnade över bilen till er? Oavsett, börja med att läsa av vilka felkoder som finns just idag (sen får vi se om det är bäst att bara radera alla felkoder och se vilka som dyker upp på nytt eller om man ska ha någon annan approach). Dock så vet en auktoriserad BMW-verkstad hur man går vidare och felsöker och diagnostisterar. De börjar som sagt att läsa av felkoder och därifrån börjar man felsöka systematiskt (de har en hel del avancerad diagnostikutrustning och utbildning som inte vi har). |
| Lägger mina 5 ören på Laddtempsensor | |
| Satte de tillbaka din gamla luftmassamätare? | |
| Nope. De sa att den är sönder eller så passar den inte min bil. Så glatt har jag betalat 4 500kr | |
|
Detta va vad vi fick upp igår när vi felsökte bilen. Känns som att det inte va så mycket till hjälp :( Fault Report - Carly for BMW - Version: 20.05 FV ID1: de76002a-eb1e-426b-a278-8e923bb35fbc9-854 ID2: c0dab9bd-75f3-468a-aaac-314e7c4615a7-e9e-24748020cebee85a INFO: 0503D1C5A79A947C715B43302C180 Base: E87 Build-Year: 2006 Faults: 5 ECUs: 12 Filter: just found Model: 118 d alle/all (MotorID=38, Parameter=158) Battery: 14.3V Normal communication Normal connection normal B 1 Date: 2016-04-06 18:23:41 Carly Adapter Version: 22 Device: >samsung< >zerofltexx< >SM-G920F< Motor Control: Engine / Motor Air mass meter Code: 004BC2 inlet air temperature sensor reference signal for air mass meter Code: 004BC7 Supply air temperature sensor Code: 004BA1 Glow plug cylinder 1 Code: 004212 ABS / DSC / Brake: Dynamische Stabilitaets Kontrolle / DSC ECU OK, no Fault Code Airbag: Airbag ECU OK, no Fault Code Transmission Control: Transmission / Getriebe GS 19 ECU not present/no response from ECU Instrument cluster: Instrument cluster / Kombiinstrument ECU OK, no Fault Code Central info display / Zentrales Display ECU not present/no response from ECU Heating / AC: Air conditioning / Klimaanlage ECU OK, no Fault Code Immobilizer System: CAS ECU OK, no Fault Code Park distance control: Park Distance Control / PDC ECU OK, no Fault Code Sunroof / Roof: Sunroof / Schiebedach ECU not present/no response from ECU Roof / Dach ECU not present/no response from ECU Audio/Navi/Communication: Phone / Telefon ECU not present/no response from ECU Hifi Amplifier / Verstaerker ECU not present/no response from ECU Tuner Antenna / Antenne ECU not present/no response from ECU Hybrid Radio USA ECU not present/no response from ECU Digital Satellite-Tuner USA ECU not present/no response from ECU Navigation ECU not present/no response from ECU CD-Changer / Wechsler ECU not present/no response from ECU Audio-System ECU not present/no response from ECU Video ECU not present/no response from ECU Seats: Seats / Sitze ECU not present/no response from ECU Seats / Sitze ECU not present/no response from ECU Systems: Junction Box Passenger / Beifahrer Short circuit to positive or open circuit - additional water pump Code: 00A6D1 Fuel pump / Kraftstoffpumpe ECU OK, no Fault Code Tire pressure control / Reifendruck Kontrolle ECU not present/no response from ECU Passive Go System ECU not present/no response from ECU Car Communication Computer CCC ECU not present/no response from ECU Car Communication Computer CCC ECU not present/no response from ECU Car Communication ECU not present/no response from ECU Anti-theft alarm system: Interior protection / Innenraumschutz ECU OK, no Fault Code Theft alarm / Diebstahl Warnanlage ECU OK, no Fault Code Body: Trailer / Anhaenger ECU not present/no response from ECU Fussraummodul /FRM ECU OK, no Fault Code Other: |
|
@Murffi : Vänta nu, de tog din 2 veckor gamla luftmassamätare och "slängde i soptunnan" och monterade dit en flång ny och exakt samma felkoder dyker upp kort efter och ansåg det var helt ok? @Murffi : Den luftmassamätaren du köpte ny vid event #2, var det original eller var det en en billigare kopia? @Murffi : Ni har inte info om vilka felkoder som fanns lagrade vid event #2,#3,#4 och #5? @Murffi : Vet ni med säkerhet när felkoder raderas senast (dvs från vilken punkt i tiden har alla dessa felkoder satts)? Detta är ganska viktigt, så att dessa felkoder inte kommer från tex att man glömde plugga in luftmassamätaren och startade motorn. Dvs vi vill veta vad som är aktuellt och vad som är obsolete, så vi inte leds in på villovägar. Nu kan man få en del ledtrådar ändåså, man kan se att detta inträffade vid ett tillfälle 004212 DDE:Glödstift cylinder 1 Och de övriga sattes alla samtidigt vid ett senare tillfälle 004BA1 DDE:Insugningslufttemperatursensor 004BC2 DDE:Luftmassamätare 004BC7 DDE:Insugningslufttemperatursensor (referenssignal för luftmassamätare) Jag skulle gå vidare i två steg 1: Radera felkoder och se vilka felkoder som sätts för att se vilka felkoder som faktiskt sätts (verkstad och kanske ni vet redan detta - men vi här kan inte se det baserat på den info som finns i tråden) 2. Djupare felsökning med fokus på luftmassamätaren och dess kablage (jag gissar på att denna luftmassamätare har en integrerad lufttemperatursensor så jag skulle börjat felsöka alla funktioner av luftmassamätaren dvs kolla vad/hur olika värden rapporterats, spänningsmatning, jord, signaljord, signalpins, etc, etc, etc). Detta är normalt sett inget man gör själv, utan det är något som en kompetent verkstad normalt sett gör. Dvs en verkstad där man faktiskt felsöker, inte bara byter delar planlöst. |
|
Ja jag fick tillbaka min gamla eftersom jag sa att jag skickar då tillbaka luftmassamätaren eftersom BMW verkstaden säger att den är sönder eller att den inte passa min bil. De sa att för att kunna leta vidare MÅSTE de byta den annars kommer samma problem upp igen. (vilket det gör ännu idag och de vet inte vad det ska hitta på. Så nästa steg verkstaden säger är att de ska göra en programuppdatering på bilen nästa vecka.) Jag köpte delen på nätet en Bosch. Det enda felkoder som jag fick från verkstan (se ovan) deras felkod när jag bad om det. Det med felkoderna kommer samma upp hela tiden som jag förstod när jag frågar verkstaden. |
|
|
Ni kollar enbart koder för lmm Här har ni ytterligare en kod, kortslutning eller kabelbrott. Detta kan mycket väl vara en av anledningarna till att den tänderna lampan. Läste nån liknande i en annan tråd motorstyrningen får fel värden eller nåt sådant. Jag hade raderat alla felkoder och kikat om denna kommit tillbaka, kolla kablaget till den det sitter säkert en elkontakt. Short circuit to positive or open circuit - additional water pump Code: 00A6D1 Luftmassemätaren hade jag definitivt krävt pengarna tillbaka för med motivering att de har din fungerande gamla om du fick din med dig så är det bara att de byter tillbaka, de har troligtvis ingen aning om den fungerar eller ej utan bara bytt den på måfå. Nu när jag tänker efter lite mer så är det nog en felkod för restvärme finns en tråd om det, men den bör ändå kollas upp. |
|
| Man kan undra lite varför de bytt lmm men inte lufttempgivare, framförallt vad visar den för lufttemp vore intressant att veta. | |
Ja, håller med dig delorian - jag ansåg också "additional water pump" vara en del av antingen restvärme eller del av klimatsystemet. Oavsett så ansåg jag att den inte ska inte tända motorlampan (då det inte är miljörelaterat). Däremot så kan säkerligen felkoden på glödstift tända motorlampan (då det är miljörelaterat). Även om man ska hantera dessa felkoder såklart, så tror jag de är helt orelaterade till själva huvudproblemet vilket är driveability problems. Så därför skulle jag inte tänka på felkoderna "additional water pump" och "glow plug" i nuläget utan istället lägga fokus på de tre felkoderna relaterat till luftmassamätaren (eller rättare sagt de felkoder som dyker upp efter man raderat alla felkoder först). |
|
Det känns som att jag som tjej inte får reda på allt när jag frågar saker. Vissa saker som ex på att vilka felkoder som dök upp när de tog in bilen första ggn. (då jag hade bytt lmm) så sa de bara att de MÅSTE byta ut min några veckor gamla lmm för att det går inte att komma runt det problemet annars. Och sen när samma sak efter 1 vecka dök upp efter att de bytt ut den så säger de bara att det kommer upp samma koder MEN att det nu inte är lmm som är problemet :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.