AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
34.764

Luftbälgar, original eller pirat? F11

Sida 2 av 3
bl
270
bluetrain
x3 msport
Såg nu att min f11 var väldigt låg där bak när den är parkerad över natten. ser ut att vara på båda sidor. Har inte haft några problem och inga felmeddelanden?.

Är det lika bra att köpa och byta båda luftbälgarna? Eller kan det vara luftkompressorn som givit upp?
Ya
21
Yanky
520d -11
120d -08
Du hör när du startar om kompressorn går. Min vänstra gick sönder rejält och då orka inte kompressorn men när högra gick sönder så var det bara ett litet hål så den sjönk ner när den stod ett tag men gick bra att köra om man väntade tills den höjts upp. Köpte en bälg på ebay och den funka bra.
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Efter att ha åkt ett tag med eBay-bälgar så skulle jag inte rekommendera någon annan att köpa sådana utan mer tester först.

Jag upplever bilen som väldigt stötig och de jag diskuterat med påstår att det är ovanligt med kassa dämpare på BMW. En verkstad jag pratat med hade haft in en (alltså en enda) "F-seriefemma" som var stötig. På den satt det piratbälgar och de gjorde ingen åtgärd på bilen utan ägaren körde vidare som den var. Gällde en F07.

Ni får tolka informationen hur ni vill.
bl
270
bluetrain
x3 msport
När jag startade bilen så åkte bilen upp till normal höjd igen. Stärker detta tesen att det är bälgarna. Eftersom båda sidor åkt ner så är båda bälgarna trasiga eller hur ska man felsöka annars?

Thebear89 - om man inte ska ha "ebay bälgar" vilka ska man då ha?
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Det vet jag inte. Många här förespråkar Arnott, jag har dock noll erfarenhet av dem.

Det är möjligt att eBay-bälgar kan fungera. Jag menar bara att för att jag skulle kunna rekommendera någon att köpa sådan så skulle jag behöva mer "mätdata"/erfarenheter.
ja
8
jazzselect
BMW 520D F11 2012
Jag kör ebay-bälgarna på min F11 och tycker det funkar bra, upplever stötigheten som normal

bl
270
bluetrain
x3 msport
Nu blir jag lite förvånad! I helgen så upptäckte jag att bilen blev en "low rider" (mot sin vilja också, troligen!). När bilen hade stått på jobbet i måndags så var det samma sak. Low rider. Igår och idag har den stått ungefär lika länge (idag t o m längre) och nu helt plötsligt så är det ingen nivåskillnad utan den ser ut som vanligt...

Hur kan man förklara detta. Var det något tillfälligt eller något fel? Jag har fått hem bälgarna och funderar på om jag ska montera dem eller ej...
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Det är precis samma sak för mig. En morgon så står den sänkt, jag använder bilen, den höjer sig och sedan kan den vara normal ett par dagar för att sedan sjunka ner. Detta återupprepas utan synbar logik. Har inte lyckats höra något pysljud heller, fick hem 2 bälgar idag, men vet inte heller om jag ska byta eller avvakta?
sm
94
smygaren
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
Bluetrain o fredriknacka....vilka bälgar valde ni?
Har själv kollat på eBay för ca 600kr/st.
bl
270
bluetrain
x3 msport
Köpte dessa som fått bra kritik. Länk
Beställde i måndags fick dem igår.
ja
8
jazzselect
BMW 520D F11 2012
Problemet att den sjunker ibland och ibland inte kommer försvinna om man byter bälgarna. Hade exakt samma sak helt utan logik. Min var slitna/spruckna i en ring runt vecket på båda bälgarna. Kan ju vara så att när det är tex kallare ute blir gummit stelare och då pyser det ut

Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
@jazzselect: Tack för info.

Jag köpte Arnotts från Luftfjadring24.se (MrParts) 4399:- för två st. BMW skulle ha 4565:- för en bälg.

Länk

ja
8
jazzselect
BMW 520D F11 2012
Det var ju kanon! Dom lär ju hålla bättre än både pirat och bmws original

bl
270
bluetrain
x3 msport
Tack så mkt för tipset jazzselect! Nu är de nya installerade och Frågade meken hur de såg ut. V såg tydligen riktigt risig ut medan H var helt ok. Nåja det var väl lika bra att byta båda så har man det ur världen iaf...
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
Emrah

behöver byta mina bälgar och tänkte byta till Arnott. Skulle man kunna få namn/kontaktuppgifter till bilmeken som bytte dina.

Tack på förhand!
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Det är jättelätt att byta bälgen själv, tar 20 min. Vi bytte på min kompis F11 på garageuppfarten, eBaybälg för några hundralappar som fungerar kanon går lika mjukt som innan..
rs
241
rs_530dX
Det verkar inte vara svårt, men verkar som de flesta inte tar bort slangen på kompressorn för att tömma. Tar ni hål i bälgen?

Hur fyller ni sedan, måste ju göras innan däcken står på marken, startar ni bilen när den står på lyften fyller kompressorn bälgen med luft då?

Läst även någonstans att man egentligen skall göra något med dator, kalibrera kanske men verkar som de flesta inte gör det. Exakt vad gör man med datorn?

Min oro är mest att punktera de som sitter och sedan felmontera de Arnott eller förstora dem och sedan vara stående med bilen :(
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Jag har bytt höger bälg till en Arnott på min. Jag lossade slangen för att tömma, Jag flyttade över "damasken" från den gamla bälgen. Sen sänkte jag ner med domkraften tills däcket var i höjd med skärmkanten och starade bilen.

Med dator kan man tömma/fylla luft utan att meka med slangen eller starta bilen.

/Jonas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
UDemonterade en bälg höger idag efter ha spayat den med såpvatten och hittat hålet. Tog en 5mm borr och borrade hål på bälg en för att tömma den. Rullat 19500 mil. Vänster bytt för nått år sedan.
Ny kommer i morrn.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
rs
241
rs_530dX
Kan man inte bara starta bilen när bilen är uppe på lyften, fylls den inte med luft då. Man skall väl inte låta bilen tyngd vila på bälgen innan den är fylld med luft, den riskerar väl att vecka sig då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.