|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag snackade med en BMW-verkstad idag ang. service men passade på att fråga lite om luftfjädringen eftersom min F11 säckar ihop när den står parkerad. Verkstaden hävdade att det nästan alltid är någon av bälgarna som måste bytas och att andra fel är sällsynta. Hursomhelst så rekommenderade han verkligen original, såklart. Men han hade faktiskt ett vettigt argument och det var att bälgarna numera levereras med en extra del som träs över bälgen, som ett skydd om jag förstod rätt. Denna del går ej att beställa separat. En originalbälg kostar ~4000 kr Här Länk får jag en "no-name-bälg" för ~800 kr (€82) och här Länk får jag två "no-name-bälgar" för under 1500 kr (€150). Kan en originalbälg verkligen vara "5x bättre" än en "no-name-bälg"? Eftersom jag skruvar själv så är arbetskostnaden/arbetsinsatsen av mindre betydelse. Mvh, Björn | |
| Här har du bälgar från Continental Arnott och detta skydd det återanvänder man det som sitter på den gamla Länk | |
|
De du länkade känner jag redan till. Men frågan är egentligen fortfarande densamma. Är Continental Arnott mer än "3x bättre" än "no-name"? Mvh Björn |
|
| Arnott har "lifetime warranty" har bmw det? Såvitt jag vet finns det ingen annan tillverkare som har ett skydd över sina bälgar, varken på lastbilar eller personbilar. Man brukar helt enkelt förlita sig på att bälgarna håller måttet utan "skydd". Med det sagt hade jag aldrig betalt 4000 för en bmw bälg. | |
|
Har monterat två arnott på min GT fungerar utmärkt, BMW i Malmö ville ha något överdrivet pris för att fixa dem och även en jävligt lång väntetid. Köpte båda och en BMW mekaniker som har eget byta båda bälgarna för 600 och även justera dem via datorn vilket jag tror att man inte behöver. Har bytt förut på en f10 själv och utan dator det fungera perfekt. |
|
|
Jag känner inte att jag fick svar på frågan om de billiga "no-name" lär vara så mycket sämre, men beställde dem iaf så nu är två "billiga" bälgar på väg. Återstår att se om det är skit eller inte. Mvh, BJäen |
|
| Kan du vara snäll att berätta hur bilen beter sig efter bytet. Och har du aktivt chassi??? | |
|
Emrah: jag återkommer med info om hur bilen betér sig efter att jag bytt. Paketet med bälgarna har sorterats i Malmö idag vilket tyder på att jag förhoppningsvis får prylarna imorgon. Min bil är helt i standardutförande vad gäller chassiet. |
|
| Lycka till :) | |
|
Skapligt snabb leverans! =D Beställde på tisdag förmiddag och fick bälgarna idag, torsdag, före klockan 12. Från Tyskland! När jag öppnade paketet så fann jag en lapp med numret 37106781827 samt någon slags information på tyska. Detta nummer är ett tidigare nummer för bilar med M-sportchassi, enligt realoem.com. Eftersom jag enligt realoem.com skall ha 37106784379 så ställde jag en fråga till säljaren om de ändå är kompatibla. Efter att ha uppmärksammat att Arnott bara har en bälg som ersättare för alla alternativ till F11 så kunde jag inte hålla mig från att börja riva innan jag fått svar av säljaren. Jag har antagit att detsamma gäller för denna kinesiska "no-namebälg" som för Arnott. Enligt bilhandlaren jag köpte bilen av så byttes en bälg strax innan jag köpte bilen i juli ifjol men det dokumenterades inte om det var höger eller vänster. Jag såg dock rätt snart efter att jag börjat riva att han förmodligen monterat en begagnad bälg, från en skrot, på vänster sida. Det finns, typiskt för bilskrotar, gul text på den bälgen. Båda bälgarna var original med nummer 37106784378. Jag har uppfattat det som att slangen till bälgen skall skjutas in i nippeln utan att nippeln demonteras från bälgen. Detta gick inte utan jag fick skruva loss nippeln på den nya bälgen och montera de två delarna på slangen för att sedan skruva fast nippeln på bälgen igen. Efter att ha monterat allt och fyllt bälgarna med hjälp av delphi/Autocom så stod bilen i garaget någon/några timmar innan jag provkörde. Det märktes viss skillnad. Efter att ha provkört så stoppade jag de gamla bälgarna, en och en, i en hink med vatten och blåste på med tryckluft från kompressorn. Den vänstra märkte jag inget på men från den högra så bubblade det från flera ställen runt det nedre "rullvecket". Tilläggas skall att hinken var för liten för bälgarna så det var enbart en mindre del av den nedre halvan jag testade men det är trots allt den delen som ser kritisk ut. Innan arbetet påbörjades idag så hade bilen stått still från omkring 6.30 (då sambon kom hem från nattskiftet) till ca 13.15 och på den tiden hade den "säckat ihop" rätt mycket. Tillräckligt för att bilen skulle ha studsat fram om jag kört den över den lilla trottoarkanten vid garageuppfarten. Jag återkommer imorgon igen när bilen stått likvärdigt för att berätta om den hållit sig uppe. (sambon jobbar natt igen) |
|
| Lite sent verkar det som men jag kan också rekommendera Arnott bälgen! En helt annan kvalité än skiten från BMW! Detta gäller en GT 530d. | |
|
Sambon kom hem från jobbet runt 6.30 imorse och sedan idag runt klockan 12 satte jag mig i bilen och drog en "full-gasare" från garageuppfarten och för första gången på länge så var det en fröjd, inte så man trodde man skulle studsa ut genom taket. Tidigare har jag varit tvungen att smyga tystare än en katt för att bilens fjädring inte skall slå igenom i bakvagnen. Bilen har idag gått drygt 20200 mil. Skriver detta för att ha en referens för ev. framtida reflektioner. |
|
|
Thebear låter supert. Kan känna mina arnott lite gungiga på comfort läget men det kanske ska vara så? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Bästa kommentaren från BMWhandlare. "Du har väl inte kört på grusväg" Vänster ser ut att var den som ger upp först och BMW har haft bilar stående i månader pga restnoterade bälgar de har visst hållit med lånebil i många fall. Vem som tillverkar BMWs bälgar gick inte att se på den vi böt. Men vi fick en Continentalbälg över natten från vår tyska reservdelsgrossist så den kunde blev nöjd iallafall. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Thebear89 fungerar bälgarna bra? Helt sjuk prisskillnad mot original om de uppfyller funktionen lika bra. | |
|
Fjädringsmässigt upplever jag inga problem. Den håller nivån både vid körning och parkerad. Tycker bilen är stötig men efter dryga 20k mil skyller jag det på dämparna. |
|
|
Arnott verkar vara en stor leverantör av dämpare sedan 25 år, känns som man kan lita på dem känns bättre än noname. Någon som vet vart de tillverkas? |
|
| Det är väl Continental i USA som tillverkar | |
|
Blanda inte ihop fjädring och stötdämpning nu bara. Efter snabb koll på Arnotts hemsida så skymtar jag enbart detaljer för luftfjädringssystem (inget för stötdämpning). Det i sig betyder dock inte att de inte tillverkar andra saker, det har jag inte koll på. |
|
|
Funderar på om man borde köpa på sig en luftbälg från arnot i förebyggande syfte då detta vekar vara något man får räkna med kommer behöva bytas? Vill inte bli stående utan bil någon längre period för en sån "skitsak". Är det samma för alla? Jag har en F11 530 xdrive 2011 |
|
| Fick byta vänstra vid ca 10k mil och nu är högra sönder på ca 11k mil. På BMW sa dom att det var väldigt vanligt och att det var dålig kvalite.. Bmw 520D -11 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.