AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.609

BMW 130i går dåligt

Sida 2 av 3
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Jag tycker man träffar på klåpare i bilmek-branschen ganska ofta numer. Mitt råd blir: byt doktor så fort du undrar vad de håller på med.

pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
ja detta verkar konstigt...jag får dra den till NFS i Malmö som någon skrev tidigare.

Jag sa till Mechanum at jag vill ta av toppen , det var nog ingen idé för felet ligger troligtvis i loppen / kolvarna-ringarna.

5100:- fattigare hittills utan att få något ut av det :(
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Ja tyvärr vet man ju inte innan vilka verkstäder som engagerar sig eller vilka som bara byter ut komponenter på måfå.
Men när jag gissar så känns det ju mer som nåt som lossnat eller hängt sig i toppen.
T.ex. Kunde ju m54 vägra starta och var helt komplös då hydrauliska ventillyftare hängde sig eller blev luftfyllda. Kanske nåt sånt kan hända?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
spridaren har spolat in så mycket bensin i loppet så ringarna har troligtvis skurit/blivit hårda. Ska det inte lukta soppa i oljepåfyllningslocket då ? Om soppa går ner i loppet måste lukten ta över i oljan...vevhus osv..?

Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Jo det borde det ju. Och bilen borde väl gått sämre en tid?
Nä jag vet inte, kommer inte på nåt bra.
Vilken del av landet finns bilen?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
jag bor utanför Lund i Skåne.

detta är såå tragiskt...ägt den i 3-4 månader...
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Pratade med Autobahn i Svedala, mycket trevlig och hjälpsam kille !
Han trodde den har sprutat in soppa och tvättat rent den cylinder, dock inte att den skurit. Det man gör är och häller i motorolja och tar nytt komp prov och utgår därifrån. Vanligt fel med hängde spridare enligt honom....
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Ja låter vettigt. Googlade lite på n52 no compression och hittade några fall av att nån plastbit lossnat och fastnat så att en ventil hålls öppen=ingen kompression. Flera hade råkat ut för detta på just cylinder 6...

Men hälla en skvätt olja är just för att se om kompet läcker förbi kolvring eller ventil. Oljan hjälper till att täta en sliten/dålig kolvring men hjälper inte mot läckande ventil. Så man testar oftast torrt först och sedan kör man komptest med en skvätt olja i cylindrarna för att jämföra värdena man får.
Ökar värdet med olja är det ringarna, är värdet samma är det ventiler lite grovt.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
ja jag läste också samma sak. Tack ! Ska hämta den idag, Måste fundera vidare om jag ska lämna in den direkt eller pilla själv...
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Ja det låter mer troligt att disa-spjäll åkt in och håller en ventil öppen. Lite långskott men om det har hänt fler så...
Kanske går att plocka av och inspektera disa-spjällen (tror det är två), alternativt lyfta av hela insuget.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Update !
Bilen är nu kontrollerad av Niklas på Autobahn i Svedala ( vilken servicekille !!). Ingen komp på 3:an och 6:an. Troligtvis har jag lyckats kröka avgasventilerna, det är där trycket går ut. Mechanum ville lägga i en utbytes motor för 90000:-. Jag tycker det är för jvl dåligt resonerat. Rena skämtverkstaden...

Nu ska Niklas gå vidare för att lokalisera mer exakt var felet ligger. Än så länge är hoppet uppe att kostnaderna går att hållas nere.

Återkommer !
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Kolvar slagit i avgasventiler på 2 cylindrar. Byter alla avgasventiler "just in case"
Enda anledningen är felväxling så växellådan dragit runt motorn...därav inget varvstopp. Jag har inte växlat fel så vet inte vad jag ska tro riktigt. Körde i 40 km/h när detta hände ( börja hacka och pluddra )

Kommer tillbaka med kostnad m.m
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Usch vad drygt och märkligt!
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
ja så in i bomben...jag förstår hans teori. Sök på "Money shift " på tuben så ska du får höra på felväxlingar :)

det låter dyrt....

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Mechanum verkar vara ena riktiga klåpare. Har en kollega som lämnade in sin bil i samband med att de satsade hårt på marknadsföring. Han gick aldrig dit igen.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Kolla gärna, och rapportera, om det är ytterligare "förebyggande åtgärder" man kan göra när bilen ändå får nya delar och kärlek.
Typ vanos, spridare, ventiler eller magnettjosan.

Någonting i mig vill gärna prova en 6-cyl. 330i ... Så man måste läsa på lite...
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Hur har det gått?
Har en N52B25 som saknar komp på cylinder 5.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
hör av mig i morgon då jag får tillbaka bilen från verkstaden.

pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Ventilfjädrar ( avgas ) knäckta. Inte alla dock. Kolv gick i ventil som kröktes.

Nu är alla ventiler och fjädrar bytade. Massa annat krafts runtom. 1 bultskalle på toppbulten var av. Det är ett vanligt fel på dessa motorer...vad jag läst.

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Är allt lagat nu då? Kostnad?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.