AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.591

Felkoder och lysande motorlampa 525

Sida 1 av 3
An
111
Andreas_F
BMW 320 E36 96
BMW E21 Turbo breddad 80
BMW 525 M sport 03
Audi A6 1.8T Quattro Avant 04
Har fått felkoder på min 525a 03a. Misständning cylinder 1 och 2. Bränslejustering bank 1 och 2 gränsvärden överskriden och Ews överföringparitet.

Nån som haft nåt liknande elr har några tips?

Bilen går helt normalt och lampan tänds bara ibland , så känns som att det inte är nå större fel ?
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Felkoden säger tyvärr inte om det är för stor POSITIV bränslejustering (dvs tillsätter bränsle) eller för stor NEGATIV bränslejustering (dvs drar ifrån bränsle).

För stor positiv bränslejustering är mest förekommande, och det brukar ofta betyda att du har ett större vakuumläckage (men kan såklart bero på många andra saker).
Misständningen kan även förklaras av detta, men kan lika gärna bero på helt andra saker. Så fokusera inte på de felkoder nu, utan börja med felkoderna för bränslejustering.

Men är det för stor negativ bränslejustering så måste man börja felsöka inom helt andra områden (tex bränsletillförsel, spridare, MAF etc).

Första steget i felsökning är alltid att ta fram eventuella felkoder. Vilket du gjort!

Andra steget är alltid att utifrån felkoderna börja felsöka och ta fram mer information.

Ditt nästa steg (om du gör det själv eller lämnar in på verkstad) är att kolla vad de faktiska värdena på fuel trim parametrarna är.

Först ska du kolla på vad fuel trim parametrarna (både short term och long term och dessutom för båda banker dvs Bank1 STFT, Bank1 LTFT, Bank 2 STFT, Bank2 LTFT) har för värden vid tomgång.

Sen ska du observera vad som händer med dessa värden när du höjer varvtal, dvs vad har de för värden på när du ligger stabilt på typ 3500 rpm.

Ha även koll huruvida systemet är i closed loop eller open loop. Med dessa felkoder har systemet garanterat gått ut i open loop (vilket betyder att fuel trim parametrarna inte uppdateras dvs de värden du ser är vad värdena var precis innan den slutade gå in i closed loop).

Du ska även observera i realtid vad spänningsvärdena från de båda upstream syresensorerna (från både bank 1 och bank 2) och se vad de rapporterar. Eftersom du med största sannolikhet är i open loop kommer dessa att vara fixa vid någon nivå - gissningsvis nära 0.2 volt (eftersom du troligtvis har en något lean condition), men även om de är fixa i nuläget så är det ändåså nyttigt att se hur dessa signaler ser ut.

Jag skulle vilja säga att det är ett lite större fel. Du har eventuellt en så stor vakuumläcka att motorstyrsystemet har svårt att kompensera för det och du har en lean condition (och det finns risk att det kan bli värre och leda till dyrare följdskador).

Så jag skulle börja att kolla upp detta och inte låta det vänta.
Det har nämts så många ggr men värt att nämnda det igen del # 17
Länk

En gummiplugg sitter på kortsidan av insuget under röret som går mot torpetväggen.
Man ser den om man står vid förarsidans skärm och böjer sig ned och lyser med en lampa.
Du ska inte kunna dra av den med handen.
An
111
Andreas_F
BMW 320 E36 96
BMW E21 Turbo breddad 80
BMW 525 M sport 03
BMW slangen. Kan man kolla det med ett vanligt avgastest? Tack för ditt svar! Du tror på vakuum läckage, Och då är det på insugssidan man ska börja söka?

Delorian, kollade lite snabbt imorse men såg ingen plugg , får titta lite noggrannare när jag kommer hem
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Andreas_F : Nej, du ska först fastställa om bränslejusteringsparametrarna är kraftigt positiva eller kraftigt negativa.

Det avgör helt och hållet vad vi ska leta efter och vad nästa steg i felsökningen är.

Dessutom vill du ändåså ha koll på dessa bränslejusteringsparametrar för att verifiera om och hur mycket effekt en eventuell reparation har.

Du kan se dessa parametrar (och ett antal andra standardiserade parametrar) med hjälp av enkla medel som Torque-appen och en OBD BT adapter.

Man kan komma någorlunda långt med ovanstående, men efter ett tag (om felsökningen blir djupare) behövs bättre program, specialutrustning/verktyg och ofta oscilloskop.

Men börja med att kolla med Torque-appen (kommer inte ihåg om man behöver Pro versionen eller inte) hur de olika värdena ser ut.

Nja, jag bara gav vakuumläckage som exempel. Först ska vi felsöka så vi vet vad vi ska leta efter (tex om vi ska leta efter vakuumläckage eller bränsletillförselproblem).

Vad är det för mening och titta runt i hela motorn om man inte vet man vad letar efter? :-)

Här nedan kan du se exempel från Torque-appen.
Länk

Just detta exempel är från en B5254S-motor. STFT2 och LTFT2 ska vara flatlines då det bara finns en bank på denna motor.

Denna mätning gjordes som en enklare verifiering av en reparation som gjordes. Förut så låg LTFT1 på kraftigt negativa värden på typ mellan -11% och -13% vilket också skapade ett antal misständningsfelkoder på olika cylindrar, men efter reparationen är den nu tillbaka på runt 0 där den ska vara.
Skrev jag att han skulle kolla runt i hela motorn?
Meningen att kolla där jag beskrev är för att se om den är hel det tar 1 minut.

Andreas_F då kan det vara så att du inte har den men den borde sitta på ljust din bil så här såg den ut på min 528 av 98 årsmodell.

Det högst upp till vänster är disaventilen, till höger är en del av förarsidans luftfilterburk, slangen går in i torpedväggen.
Länk

Min var rejält sprucken, reagerade inte på startgas men syntes på fueltrimvärdena.
Länk
När jag hade dessa så fick jag P0171 samt P0174 får du dessa koder men en standard obd2 läsare tex tourqe så har du en luftläcka nånstans.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, nu blev det bara lite missförstånd - jag var lite otydlig och började glida in på vanliga fel som görs vid generell felsökning.

Vad jag ville poängtera med den meningen är problemet som många gör att de letar planlöst efter problem under motorhuven.
Tex om bilen inte startar så är det upp med motorhuven och de letar och letar. Efter en halv dags letande och bytande av delar så startar den fortfarande inte.
Det är fel approach, men det är många som gör såhär. Vad man ska göra är att snabbt kolla vad som saknas (tex spänning, bränsle, luft, kompression, etc).
Därefter är det lämpligt att göra visuella inspektioner när du vet inom vilket område du ska fokusera på.
Dessa scenarios uppstår pga av att många kan skruva, men att felsöka har inget med att kunna skruva att göra (det är helt annat mindset och andra verktyg som används). Bara för att man kan skruva betyder inte att man kan felsöka - tyvärr sätter många ett likhetstecken mellan dessa två kompetensområden.

Jag är definitivt positiv till visuell inspektion, är bland det första man ska göra - när man fastställt inom vilket område det handlar om.

Jag ville få trådskaparen med enkla medel (som tex Torque och en OBD BT adapter) att först fastställa att det faktiskt ÄR en lean condition vi jagar. Nu är det med stor sannolikhet en vakuumläcka som är problemet.
Men sådana grundläggande verktyg som Torque (eller motsvarande) är ett absolut måste vid någon typ av felsökning så det måste man ändå ha. Och läsa av det som du beskriver (dvs gissningsvis de felkoder man kommer att se) och de livedata jag pratar om tar bara 3 minuter med Torque-appen.

Att sedan ha dessa värden som referens (och överhuvudtaget möjligheten att se dem) är mer eller mindre ett måste. Dels för att verifiera om något man åtgärdar gjorde någon skillnad, och isåfall hur mycket.
Du kanske gör en åtgärd och motorlampan slocknar, är problemet fixat? Nej. Många tror det, men så är det inte. Du kan mycket väl ha flera stora vakuumläckor. Du täppte till som tex gjorde att dina fuel trim värden sjönk PRECIS under gränsen (typiskt +- 20 procent eller däromkring) för att det ska sättas felkod.
Ingen motorlampa kommer att lysa, inga felkoder så du tror att allt är löst, fast i själva verket ligger värdena runt 19% och inom ett par månader kanske samma fel kommer tillbaka och du blir bara irriterad och sparkar på däcken och skriker biljävel :-)

Dessutom är det bra att ha dessa värden, för vi kan ha multipla fel. Vi har även misständningsfelkoder. Kanske det beror på en överdrivet lean condition, men det kan även bero på annat.

En annan situation (dock ganska ovanlig) är om du inte kollar på värdena om de är max positiva eller max negativa är att du kanske gör ett par åtgärder och värdena går från max positivt till max negativt.
Motorlampan kommer fortfarande att lysa, fast nu har problemet gått från vakuumläckage (som du kanske fixade) till något annat problem - men du kommer fortfarande att tro det är vakuumläckor och letar desperat efter vakuumläckor fast det inte finns några.
Andreas att lampan tänds ibland är för att databoxen klarar av att justera blandningen, lyckas den göra det inom angivna intervaller så släcks lampan tills den hamnar utan för reglerområdet igen och när det uppstår ett antal ggr så tänds lampan igen.

Min kom och gick för att allt bli mer frekevent till slut lyser den konstant.
Vilket verktyg använder du för att läsa av?
Det du vill läsa av är fueltrimvärden och short fuel trim på varmkörd bil påp tomgång, när det är tjuvluft så brukar det ligga och pendla, min låg och pumpade mellan
+5 till +15% det syntes tydligt att databoxen försökte kompensera med bensin.
Den reagerade inte på startgas när jag sprutade på pluggen, bytte den och startade bilen igen började på +15 % stod still en minut sen började värdet röra sig nedåt på en minut var den nere runt 0% vilket är den ultimata blandningen.

Nästa dag när jag startade bilen så släcktes lampan, man ska alltid låta bilen släcka Motorlampan själv, det är ytterligare en indikering att man löst felet.
Blir alltid less på verkstäder som släcker den i förtid och den börjara lysa på vägen hem för att felet består.

Detta är ett exempel som du kan gå efter om det är tjuvluft felsökningen går till på samma sätt man tittar på värden.
Nu är detta en e46 men det är likt din motor.

Ett vanligt fel är att "tarmen " till inre insugsslangen blir dålig och spriker, om du tar isär allt och den ändå är hel så byt den då den garanterat kommer bli dålig i framtiden och är bökig att byta.
Jag köpte båda och bytte bara den inre, klart värt 150kr att slippa göra om jobbet när man ändå hade loss den, den yttre behöll jag den byter man på några minuter om det behövs.

6:55 så syns slangen som brukar vara dålig, den kan man komma åt utan att plocka bort disan.

11:19 in i videon så syns ett B på insuget, pluggarna sitter där under och vätter mot torpedväggen, den stora syns om man står på sidan och lyser in med en lampa.

Som sagt är det tjuvluft så kan du kika lite på dessa punkter.
An
111
Andreas_F
BMW 320 E36 96
BMW E21 Turbo breddad 80
BMW 525 M sport 03
När har det skrivits och diskuteras mycket , men .
BMW slangen, kan du kolla upp en bra OBD som passar mina behov för felsökningen? Så beställer jag en sådan . Såg att det fanns en Torque app till iPhone för 109kr. Är inga pengar att bråka om man får se bränsle tillförseln .

Delorian, först gången jag läste av var det med en Biltemas OBD 2 läsare . Och andra gången va hos en kamrats bilverkstad, vet ej vad han använde för verktyg, men båda gångerna samma felkoder . Ska kolla upp lite under helgen utan att riva allt för mycket .

Tack för era tips o råd än så länge ,Tacksamt !
Här har du en för iphone om det är bråttom.
Länk

Går dock att hitta billigare på nätet men det kan ta 4 veckor att få hem den.
An
111
Andreas_F
BMW 320 E36 96
BMW E21 Turbo breddad 80
BMW 525 M sport 03
Okej verkar vettig till ett skapligt pris.. Har inte tid att vänta dessvärre.. Och man kan läsa av tändning bränsletillförsel osv med denna då alltså?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Och för er som inte har bråttom: Länk
Den läser av allt som finns i tourqe som stöds av bilen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Andreas_F : Den där kommer garanterat att fungera, att bara läsa koder och enklare livedata fungerar med de flesta ELM327 original/kopia kretsar.

Denna vet jag fungerar bra till Android
Länk

Min OBD BT adapter köpte jag via BMW-Carly då jag hade behov av en adapter som fungerade med 100% säkerhet tilllsammans med BMW-Carly.

Så fixa en sådan adapter och köp Torque.

Läs sedan igenom noggrannt allt i denna tråden ett antal gånger (släng ut ungar, fruar och husdjur från rummet och stäng dörren så du kan fokusera), sen är du redo att ta första steget!

Självklart kommer du att ha frågor kring vad saker betyder, vad är viktigt och inte viktigt - men det är bara att fråga på så hjälper vi!

An
111
Andreas_F
BMW 320 E36 96
BMW E21 Turbo breddad 80
BMW 525 M sport 03
Kanon ! I helgen blir det en vända ner till Kjell i Gävle och införskaffa en adapter .

Haha , ja blir helt tom i skallen när barnen är vakna och man försöker fokusera. Så är mest kväll/helg man har tid att tänka riktigt.

Tack så länge så återkommer jag !
An
111
Andreas_F
BMW 320 E36 96
BMW E21 Turbo breddad 80
BMW 525 M sport 03
medans barnen va hos grannen med frun så slängde jag mig under huven på E39an. Tittade till gummipluggen #17 och den va ganska sprucken . Så en sådan plugg får ja beställa till veckan.
An
111
Andreas_F
BMW 320 E36 96
BMW E21 Turbo breddad 80
BMW 525 M sport 03
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nice!

Jag skulle dock gissa att det finns mer som är murket, ihopskrynklat och sprucket :-) Det blir så med alla motorer, det åldras helt enkelt.

Kolla främst fuel trim parametrarna (med den dåliga pluggen installerad) och skriv ned dessa värden (räcker nu i början att du mäter på tomgång och med varm motor).

Sätt dit den nya pluggen (eller bara täta med eltejp/vulktejp eller annat) och se om fuel trim parametrarna ändras (mät på samma sätt dvs med varm motor och på tomgång).

Jag skulle gissa på att du kommer att se att fuel trim parametrarna sjunker (troligtvis under nivån så att check engine lampan inte lyser längre) men det kommer ändåså att vara för höga värden vilket tyder på att du har fler vakuumläckor som tas om hand.
Den där såg ganska hel ut :)
An
111
Andreas_F
BMW 320 E36 96
BMW E21 Turbo breddad 80
BMW 525 M sport 03
SÅ, nu har jag kollat lite data med OBD adapter och OBD doctor app till iPhone.
Kan säga att ja fattar inte ett dugg. Men har tagit printscreens på det du vill se, hoppas jag . Är värdena enklare att läsa med Torque appen har frun en som ja kan ta hem Torque till. BMW slangen, har du nån mail ja kan skicka lite bilder på till dej?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.