AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.015

varning för m5 e60 på blocket wzn696

Sida 1 av 2
he
9
henkae
bmw m5 e61 2007
bmw 520d f11 2012
Länk

vill upplysa er att ni ska va extra observanta om ni är intresserade av denna m5an och kolla så felen är åtgärdade så ni undviker överraskningar på över 100 000:-

var och tittade på den när förra ägaren hade den ute i somras

vid provkörning tändes motorlampan och bilen gick in i nödläge (malfunction) ägaren på påstod att det var för att den stått länge men vi körde bort till en bekants verkstad där vi läste ut felkoder och där fanns bland annat vanosproblem (reglering utanför tolerans insug/avgas cylinderrad 1 och 2 samt för högt oljetryck) och spjällhus fel signal m.m. enligt mekanikern var det vanosen som kärvar och i värsta fall skulle man få byta hela vanosen samt spjällhus

ägaren erbjöd sig gå ner i pris men jag avstog.

kan va värt att säga att denna bilen körts väldigt hårt Länk
Länk Länk Länk Länk

wzn 696 wzn696 WBSNB910X0B561936 B561936
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det är väl inte så schysst att hänga ut den så om det var ett år sedan du tittade på bilen... Det kan ju mycket väl vara åtgärdat.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Fast om jag var spekulant på en M5 E60 skulle jag definitivt klassa detta som intressant information och det skulle kunna hjälpa mig att ställa rätt frågor till säljaren.

TS rekommenderar ju spekulanter till att vara observanta på om detta är åtgärdat eller inte.

Han skriver ju inte: "köp ej!"
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Givetvis är det intressant information, men bilen är ju nu permanent brännmärkt, på gammal information. Sedan var det ju förra ägaren som försökte dölja det för TS, tycker bara lite synd om nuvarande ägaren om det är så att bilen är åtgärdad. Vanos problem är ju inte ovanligt på en BMW
Pe
157
Pekki
320dT -14
Vem gasar INTE ur sin M5:a rejält nångång ibland..

Vad är de för vits med o köpa en sån bil annars.
Skulle ja oxo ha gjort om ja hade en sån.

Så den av er som har bilar med värre motorer i o säger att ni inte gör de ljuger ju..

Köp en Fiat Panda lr nåt istället då
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är den verkligen brännmärkt av detta?

Säljaren beskriver det som att den är i ett exemplariskt skick. Då måste han ju åtgärdat dessa fel och så är saken klar med det. Annars ljuger han ju om det exemplariska skicket?

Att den körts hårt är inte heller direkt anmärkningsvärt. Det är en begagnad bil med 500hk+, så det antar man väl. Nu har jag inte sett filmerna som det länkas till. Men misstänker fullgasrepor och inte burn-outs vid Max.
henkae: Detta tycker jag var ett ovanligt fånigt uthängande. Videoerna har inget med vanosproblemet att göra. Att du blivit sur på dåvarande ägaren är tråkigt men kom igen detta är överdrivet.

Hur får du att Vanos och spjällhus skulle kosta 100tkr? Vanos går på €623,87 + frakt per enhet på ebay.co.uk för begagnade. Nya från BMW i Tyskland utan rabatt går på €1832/st (man får ca 18% rabatt från Autohaus Cuntz).

Körningarna på Gustavs event och på gatan är inget konstigt. Håller inte alls med om att den är hårt körd. Den är normalt körd. Vem gasar inte på det sättet??? Jag har kört VW T4 2,5 dubbelhytt på det sättet!

Här har du en av mina 540i/6 på GTboard event

M5an är en extremt fin Individual-92

Den har även varit på ringen precis som två andra 540i/6, en av dem är såld tillbaka till Tyskland, den andra har jag kvar.

Som sagt kraftigt överdrivet.

Stephan
Trådskaparen har aldrig varvat ut sin M5:a när motorn är varm?
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Utmärkt tråd och info sen är det utifrån eventuella spekulanter att bedöma den.
Om säljaren kan uppvisa kvitton på åtgärdade problem som styrker den kända historiken är det seriöst.

Det är alltid riskfyllt att köpa den här typen av bilar, man får nog budgetera 50% av inköpspriset på framtida reparationer i kalkylen.

Tekniken går snabbt och en ny Golf R gör 0-100 under 5 sek och kostar 350'. Just sayin' :)

sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
50% av inköpspriset till rep på en bil som kostar över 200 000 är ju bara löjligt. Om man köper en för 50 000 så kanske
he
9
henkae
bmw m5 e61 2007
bmw 520d f11 2012
ute igen

Länk

och du stephan de skadar väl inte att man informerar eventuella köpare....
samt så är inte alla ebaysurfare och mekaniker. kolla du vad bmw tar för att byta vanos och spjällhus..
ska tilläggas att bilen inte gick i nödläge på hela vägen hem från verkstaden förrän precis vi va framme hos honom när bilen stått på tomgång en stund. då höjdes tom gången o motorlampa+malfunction va igång igen. vi körde ca 2 mil från verkstaden.
Ba
328
Basilika
E39 530im
Dyrt..
St
8
Stuntp
Bmw m5 e60 2005
525 tds e34 1992
Hej gott folk vill bara säga att jag är nuvarande ägare på den nämda m5an wzn696. Vill tillägga att jag köpte bilen förra sommaren men nyligen gjorde reperationer för styvt 80 tusen kroner! Bilen går som en dröm i både motor och låda. Jag har kört styt 600 mil med bilen sen jag hämtade den utan en ända felkod som kommer upp! Jag har kvitton och papper på allt som är gjort med bilen så den förståsigpåaren som startade detta inlägget! Kan du va snäll och ta bort svartflaggan. Tack på förhand
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Stuntp: Ok, tråkigt att höra att du fått göra stora reparationer som kostat mycket pengar. Får man fråga vad som åtgärdats och vilka som utfört reparationerna?

St
8
Stuntp
Bmw m5 e60 2005
525 tds e34 1992
Ribban_ : Det är inte jag som har stått för alla reperationer, den va åtgärdad när jag hämtade den! Bmw har gjort dem mesta reperationerna men även en annan kille i Stockholms trakten har utfört en rad olika arbeten på den. Dessutom så drog det ena felet det andra med sig, har inte alla papper i huvudet med vet att spjällhus är bytt på bmw och att dem även har gjort en vanoskontroll på den. De va bland annat 2 liter för mkt olja i maskinen när den tände på högt oljetryck till vanos så då tömde dem ut all olja och i med ny tws 10-w60 (rätt mängd) och nollade felkoder. Sen dess har den felkoden varit släckt. (Ca 1000 mil sen) har som sagt kvitto på alla reperationer och undersökningar som är utfört på bilen! Mvh
Nå, svartflagg eller ej, bilen tycks vara såld nu. Annonsen borta, åtminstone.

Så kanske Stunp fick lite extra reklam via tråden, ändå... ;)

/Lennart
St
8
Stuntp
Bmw m5 e60 2005
525 tds e34 1992
Annonsen är kvar på blocket men jag har fått en handpenning på bilen så annonsen finns kvar sålänge bilen är i min ägo varesig handpenning elr inte. Jag tycker bara det är riktigt dålig stil att hänga ut en bil som man inte har en aning om! Menmen människan slutar aldrig att förvåna... Mvh P
he
9
henkae
bmw m5 e61 2007
bmw 520d f11 2012
inte en aning o m? felen fanns ju där då och om jag hade haft oturen att inte bilen varnade just vid provkörning så hade jag antagligen blivit lurad o köpt en bil med massa dyra fel o vill varna så de inte händer andra. inte roligt att åka flera tiotals mil att titta på en bil där varningslampor börjar lysa . mekanikern sa att spjällhus och vanos problem är vanligt på just försra årsmodellerna och när det väl börja r varna för att vanosen kärvar så slutar det i 9fall av 10 med att allt byts till slut . nu är det upp till dig att bevisa att allt är åtgärdat för eventuella köpare och det var därför jag skrev här
St
8
Stuntp
Bmw m5 e60 2005
525 tds e34 1992
Jo men som näms i kommentarsfältet så är bilen brännmärkt på gammal info pga ditt lilla inlägg! Som du uppenbarligen inte känne till så är det väldigt sällan just vanosenheterna byts ut, ofta är det runt om kring saker som kan behöva repareras. Spjällhusen är bytta på den, högt ojletryck försvann när det blev rätt mängd olja i motorn. Även en styrbox vet jag ör bytt på den. Allt detta finns det kvitto på.
St
8
Stuntp
Bmw m5 e60 2005
525 tds e34 1992
Det där med att den ska vara väldigt hårt körd får du gårna förklara också.. Bilen har gått på lite olika event ja men ska det inte Användas lite redigt då?! Vi snackar fullgasrepor på ett flygfält inte 10-15 varv runt Mantorp 8 tusen rpm.. Man kan ju tycka att man ska kunna gasa med bilen som den är byggd för.. Stackars din bil om du aldrig gasar ur den lite redigt!
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Så länge allt är lagat seriöst och detta kan styrkas samt inget annat är dolt i historiken förstår jag att stuntp känner sig irriterad över tråden.

Scanna in dokumenten som styrker reparationerna och lägg ut så kan denna tråd läggas till historien och tråden tas nog bort av admin?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.