|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
För att en turbo ska höja effekten måste den både ge tillräckligt och tillräckligt flöde av luft. För att höja effekten på låga varv krävs inte så stort flöde som på höga varv. Av det skälet är det ofta lättare att höja effekten mer, procentuellt sätt, på lägre varvtal. Jag misstänker att när flåklypa pratar om sänkning av vridet så menar han maximalt vridmoment, vilket oftast finns vid lägre varvtal än de man använder för maximala prestanda. När det gäller vridmomentsänkning på lägre växlar är det ganska vanligt. Vitsen med att ha massor av vridmoment vid 2000-2500 rpm på ettan och tvåan är tveksam, eftersom det ofta bara resulterar i hjulspinn och sämre körbarhet. |
|
| Första meningen ska vara "För att en turbo ska höja effekten måste den både ge tillräckligt LADDTRYCK och tillräckligt flöde av luft. | |
|
Jag är väl medveten om hur en vridmomentskurva ser ut och hur en turbo fungerar. Det jag menade med mitt svar var att om du behåller samma varvtal men sänker vridmomentet så sänks även effekten (hk) Var inte menat som en pekpinne från min sida utan som en del i diskussionen för att höja kunskapen hos dom som är intresserade. |
|
|
Grym tråd! *V-tech "testarna" är uteslutande nöjda med sina 300hk/ 600nm låter det som? Erbjuder de några inställningsmöjligheter? Efficient läge vs performance läge tex? *Den manuella lådan på E9x 325d är samma som på 330d och är klassad för upp till 530nm (enligt vxl-kod?) *Sista frågan, går det att byta mappar på en x25d tex genom en Cobb Accesport? (Vet att många byter å mixtrar mappar på sina e9x 335ior på det sättet) |
|
| Jag optimerade min 525d F11 204hk automat hos smo förra våren, går fortfarande som ett skott utan några som helst problem. Jag älskar att gasa, det är inte så att jag varit "lätt" med gasen. Men det återstår att se, som sagt var detta förra våren. Vilket inte är så längesedan. | |
|
Om det är 53DZ 6vlx lådan så skulle jag vilja kalla den skottsäker. Det var bland de finaste man kunde montera på sin 1000whp bmw turbo, efter rena racelådor då :) Vet att den sitter på 335i 6vxl e9x, 530D E60/61 och 330D E9x iallafall! Efter en runda på realoem så verkar 53DZ sitta på 325D E9x manuell också, då hade jag inte oroat mig för lådan det minsta iallafall. |
|
| 53DZ sitter även på 123d. | |
|
Det sitter en annan låda i 525d F10/F11 3.0. Den lådan heter 8HP45 så det är inte samma låda som sitter i 530d samt 535d F10/F11. Jag undrar om ni har några erfarenheter kring denna lådan då mitt googlande får fram många blandade svar. Många säger att den lätt ska klara 620 nm men jag är tveksam till vad den klarar ? Har bokat tid för optimering nu och inom 2 veckor har bilen 300 hk och 620 nm ..... kommer lådan palla detta över tid ? |
|
Transocean |
Jag tror din 8HP45 i en 525D F10 är specad till 500 nm av ZF. 620nm kan vara lite riskant. Vad har den original? |
|
fFalun; "om du behåller samma varvtal men sänker vridmomentet så sänks även effekten (hk)" Den regeln stämmer iofs, men i praktiken har du ju fler parametrar att ta hänsyn till. T ex: Även om både toppeffekten och max vridmoment sänks så kan en bil ändå bli mycket snabbare i acceleration t ex genom att laddtrycket (effekt/vridmoment) kommer snabbare och byggs upp snabbare vid varje växling. Kurvorna ligger tidigare/stiger snabbare och bilen blir snabbare trots att toppeffekten är lägre. Ett förenklat exempel: Om motorn vid gaspådrag ger 500Nm blixtsnabbt, och blixtsnabbt vid varje växling, men bara uppnår som max 550Nm så blir bilen mycket snabbare än om en annan bara når 300 Nm lika blixtsnabbt trots att den senare uppnår sitt max 600Nm. De siffror för toppeffekt/max vridmoment som chip-företagen uppger är i det närmaste helt ointressant. Det intressanta är hur de levererar på väg upp till toppeffekten och hur det fungerar i verklig körning... T ex en WRC-bil eller en WRX rallycross-bil har inte så imponerande toppeffekter men deras prestanda är absolut häpnadsväckande! |
|
|
Om transmissionen håller eller inte efter att man chippat beror inte på uppgiven siffra för max Nm. Det beror på hur man kör. Det är rätt enkelt att förstöra transmissionen även utan att chippa... Om en förare som har känsla för materialet kör 10 000 mil utan problem så kan en annan "bakvänd keps" förstöra transmissionen på 500 mil. "Bakvänd keps" brukar alltid tvärsäkert veta att det var fel på prylarna... |
|
|
Transocean: Min är diesel och således har den redan 500 Nm medans de kör 450 Nm med samma låda på en bensinare. Alla som optimerar även de stora vtech och bsr osv kör 300 hk 600-620 Nm. Jag har pratat med några som fått sina 525d F10/F11 optimerade hos olika företag och allas bilar fungerat bra än så länge. Jag har tänkt mest att använda kraften på landsvägar vid omkörning samt på motorvägar ink (autobahn) kommer ligga och köra i 2 dagar ner till Kroatien med övernattning i Österrike. Man vill ju att det ska hålla även när man ligger där och drar i ca 7-10 timmar med kortare pauser? Jag tänker mest så man inte blir ståendes med en trasig automatlåda när man väl har semester. Jag kommer inte köra med bilen hårt innan den blir varm och kommer inte heller dra från 0-200 var och varannan dag liksom. Alla jag pratat med ( vtech, tmc chiptuning, smo, bsr och några till) säger att den inte är några problem och att ingen av dem haft någon kund med ras på automatlådan. Smo är det företag som kör 300 hk och 570 Nm för att de vill skona automatlådan enligt dem? Hade varit bra om någon hade lite mer info kring detta som inte är "färgad" i ämnet. Har ni några tips på hur jag ska få fram mer kring detta eller någon info så får nu gärna höra av er. |
|
|
Som sagt... Vad mer behöver du, jag körde 6000mil med trimmet, killen som äger bilen nu har kört ca 4000mil utan problem? V-tech erbjöd sänkning på 1:a & 2:a och jag valde det, går även att få utan. SMO har jag också hört bra om. BSR hade jag inte valt. Vad är det för info du vill ha? |
|
|
Om man kör med automatlådan är det mycket viktigt med service och oljebyte. Om jag minns rätt rekommenderar ZF oljebyte vid 8 000 mil vid "hårda driftsförhållanden". Detta gäller alltså i en bil med original effekt. Dettea är omnämnt i flera trådar. Uppgifter om att inga automatlådor har havererat gör mig lite undrande. Det finns väl flera trådar bara på detta forum som behandlar transmissionsproblem? Även med manuell låda är det självfallet viktigt med oljebyte. BMW:s uppgift om "life-time olja" stämmer inte riktigt med tillverkaren ZF:s rekommendationer. Det bör man nog särskilt beakta när man ökar effekt och belastning. Oljebyte i automatlådan är lite krångligt och kostar en slant. Men det är väldigt mycket enklare och billigare än ett haveri... |
|
|
Trådlyft! Silversten har du hunnit optimera din bil? Om Ja vart och hur går den? är inne på lämna in min bil nu i dagarna har dock int ebestämt vart ännu. |
|
|
Kan instämma med Ulf530 att lådorna ska servas med oljebyten enligt lådtillverkaren. Även vid normal körning. Varför BMW valt att sätta livstid på det är för mig obegripligt och idiotiskt. Enda jag hört om automatlådor är på x35d före uppdateringen 07-08 där lockupen börjat slira. Men lådan är ändå fullt brukbar men kommer vandra i varv vid jämn fart. Tror inte man kan ta dö på automatlådan med vanliga steg 1 trim. |
|
|
Kan förövrigt också rekommendera smo. I alla fall i Gävle där det är självaste ägaren och han som utvecklar mjukvaran är... ? om jag inte missuppfattat något (: Väldigt hjälpsam och kunnig. Fick efter/fin-justera min 535d vilket gjordes gratis såklart. Går som en skållad råtta och har funkat problemfritt. Drar betydligt mindre med den nya mjukvaran och ingen DPF dessutom =) |
|
| Imorgon ska bilen optimeras ska bli kul att se hur stor skillnad det blir! | |
|
Hej ! Jag fick avboka min tid då jag haft fullt upp på jobbet. Tanken är att jag ska boka en tid på Smo i Kristianstad så det ligger närmst. Vet dock inte alls hur dem är som återförsäljaren till Smo. Var ska du göra din optimering catch_me ? Hade varit kul o höra vad du tycker efter din optimering :) får gärna skriva några rader här. Vad sa dem om automatlådans hållbarhet ? |
|
|
Hej ! Jag fick avboka min tid då jag haft fullt upp på jobbet. Tanken är att jag ska boka en tid på Smo i Kristianstad så det ligger närmst. Vet dock inte alls hur dem är som återförsäljaren till Smo. Var ska du göra din optimering catch_me ? Hade varit kul o höra vad du tycker efter din optimering :) får gärna skriva några rader här. Vad sa dem om automatlådans hållbarhet ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.