|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Ja eller som i mitt fall 800kr i onödan. | |
|
Nej inte i onödan alls. 1: Du kan få lägre förbrukning 2: Bilen kan gå liiiite bättre 3: Nya sonden kan rädda dig från ett ras... 800 kr är inga pengar när vi snackar M eller Alpina. Lär er att det är alltid billigare att byta "saker som är kända för att ge upp" innan de går sönder speciellt om man inte vet när de bytts och att de dessutom, som i fallet med lambdasonder, har ett inofficiellt rekommenderat bytes intervall. Saker som är viktiga för tex driftsäkerheten (lambda, kamkedjesträckare,kylare mm) snålar man inte med. Ponera att bilen börjar gå skit 60 mil hemifrån, pga en kass sond. Har man redig otur tar massor med komponenter stryk (cylinderväggarna, kolvarna eller varför inte katalysatorn?). Better safe (safer) than sorry... |
|
| Nu skrämmer du upp folk i onödan. | |
|
E man så lättskrämd bör man undvika Alpina och M- modellerna! Äger man dessa bör plånboken vara i ordning, det kan börja kosta och då ska man vara beredd att kunna betala! |
|
| Nu var det ju inte min poäng men, byt sond och se vad som händer vi får hoppas på en enkel lösning. | |
| Att byta sonden är det enklaste felet man kan ha. Allt annat kostar mer. Felsökning med "startgas" kan man göra själv men då gäller det att man har lite tur oxå o sprayar på rätt ställe, och att man kommer åt att spraya ordentligt... Finns många exempel där man felsökt med "startgas" som amatör, utan att kunna hitta något. Sedan lämnar man till en kunnig verkstad för att kolla efter läckage (á 1000 kr/timme) med "rökmaskin", och typ 2000 kr fattigare har de hittat ett läckage, som kanske kräver att hela insuget tas bort för att kunna åtgärdas. Min filosofi är att om jag misstänker tex läckage på insugssidan, så plockar jag ner allt o byter alla slangar mm samtidigt, på så sätt är jag 99% säker på att det inte läcker. Och iom att man gör jobbet själv behöver det inte ens bli dyrt, bara tidskrävande...Och på en så gammal bil som B10 E34 så är det inte så blodigt svårt då det mesta är av metall o dessutom inte lika späckat motorutrymme som på nyare bilar. | |
|
Där har du en poäng. Felsökning med startgas på en bil med fungerande lambdasensor är lönlöst. Då måste man samtidigt vara uppkopplad med dator. Och det är en massa packningar mm som kan läcka. På tomgång är gasflödet extremt lågt så inverkan av en liten läcka kan vara stor på tomgång men obefintlig under last! Ang. lamda så har ju nyare bilar (E39) inbyggd mätning av lambdasensorns responstid för växling både åt ena och andra hållet. Där menar jag att så länge man har perfekta avgasvärden och bra responstid på sonderna (totalt 4st) så är det pengar i sjön med byte. Särskilt om man har en bil med ny sond att jämföra med, eller har noterat värdena på.sin egen bil när den var yngre. Jobbigare på äldre bilar, där får man fundera på vad 800kr för ett byte är värt jämfört med 800kr fritid för att diagnosticera. ;) "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Alpina B10/X motorerna brukar lida av hög HC halt om de inte är ordentligt varmkörda och/eller man använder fel tändstift (inte samma som till M30 3.5). Kontrollera att du har rätt tändstift, är de inte bytta på ett tag så byt! Antar att du redan kontrollerat ventilspel och att den fått en normal service. Det är normalt att dessa motorerna går en aning ruffigt på tomgång. -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
| Stiften är NGK BPR6ES och byttes i samband med ventilkontroll förra året. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.