AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.488

Fick dessa värden på besiktningen hc halt - Alpina B10 e34

Sida 1 av 2
Je
43
Jeh
328i -95

CO: 0,1 (0,5)
HC: 639 (100)
CO2500 varv: 0,7 (0,3)
Lambdavärde: 1,00 (0,97-1,03)

HC- CO tomgång för hög

Kanske ni kan ge mig en förhandsdiagnos utav dessa värden. Bilen var inte riktigt varmkörd innan besiktning, hade nog inte hjälpt så mycket med dessa värden?
Nyligen servad med stift och olja.
Bilen går mycket bra förutom bluddrar på tomgång.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Sitter det ett annat avgassystem på bilen än original som måste bli ordentligt varmt? Annars är ett hett tips att byta ut lambdasonden om den inte har blivit bytt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att den bluddrar på tomgång är ju ett tydligt tecken på misständningar och då sticker HC-värdet och Co iväg rätt rejält!

Är det RÄTT stift?
Hur ser stiften ut? "läs"dem!

Felkoder?
Sportluftfilter?
Trim?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hade "liknande" värden på min 3.8 vid besiktningen 2005, dock så var HC "bara" runt 300, däremot var båda CO över 1.5, och lambda runt 1.1 typ. BMW Solnas dom var "Toppen är slut högst troligt"...Nääää, e de sant? Jag lyssnade inte på dem, men passade på o fråga om de inte kan vara lambdasonden? Svaret var: Nej.
Jag bytte lambdasonden på chans, och så klart, klockrena värden med en gång. Så Westersunds rekommendation är bra, om du inte vet när/om lambdasonden bytts så byt den. Tanka sedan 98 oktan. Varmkör ordentligt, byt gärna olja/filter med. Tajma ankomsten till SBP, håll tummarna!
Je
43
Jeh
328i -95
Stift är NGK BPR6ES
Bilen är helt original inget trim sportluftfilter etc
Felkoder inte kollat ännu.
Je
43
Jeh
328i -95
Ingen aning när lambdasonden bytt får kolla upp det.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Tillverkarnas rekommendation för livslängd på lambdasonder brukar vara ungefär 12000-16000 mil.

Om det är en B10 tillverkad efter 87/9 så är det en likadan lambdasond som sitter i E34 M5 3.8.

Kolla sida 23 här: Länk
Jämför med: Länk

Det finns att köpa eftermarknads från Bosch, jag tror att det är Bosch som BMW använder också. Det kanske finns nån som kan bekräfta?

Finns att köpa t ex här (med likadan kontakt som original): Länk
På min 3.8 satt det Bosch lambdasond, med Bosch logga/märkning, möjligen att det fanns nån BMW märkning med, minns ej. Iaf jag monterade inte en Bosch sond igen, köpte es sond från Denso med "direct fit", dvs identisk med original, rätt längd på kabeln o med kontakt, dvs "bara" att lossa kontakten på den gamla, skruva loss den, o sedan skruva dit den nya. Enkelt i teorin men lite mer struligt i praktiken då sonden sitter dumt till upp mot golvet så att säg...Denso sonden har annorlund hölje till känselkroppen, original Bosch har ett hål i toppen samt två hål i basen (taget ur minnet!), medans Denso sonden har ett 30-tal "perforeringshål", så den borde ha "lättare" att mäta syrehalten, i teorin iaf. Oavsett så funkar den 100% i min bil, o har gjort så de senaste 10 åren :). Du hittar Denso sonden längre ner här Länk , kostar ca 700 kr + frakt. Det är likadana sonder till 3.6 och 3.8!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bosch, Denso och NTK (NGK:s sonder) gör alla bra lambdasonder och de är alla OEM-leverantörer till olika biltillverkare världen över.

Dålig lambdasond är inte helt orimligt fel.

Men jag skulle nog börja med att lossa några stift och "läsa" dem för att se vad de indikerar för typ av fel.
Därefter en felkodsavläsning.

LMM skulle kunna vara misstänkt men står inte högst listan över misstänkta komponenter.
Brukar dock resultera i att bilen går dåligt under färd.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag skulle börja med att byta lambdasonden, 1000 kr inkl frakt är inte mycket att orda om. Byt även motorolja, oljefilter samt luftfilter. Tanka 98-oktanig soppa, varmkör ordentligt, jag brukar köra minst 3-4 mil med konstant varvtal kring 3500-4500 på lägre växlar, 2-3 främst. Tajma ankomsten till Bilprovningen, och hoppas på det bästa. Om bilen inte går igenom så har du en bra grund att stå på iaf, en känd "baseline" så att säg.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Lambdavärdet var ju 1,00 så varför byta sonden???

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
För att det är ett beräknat värde, och det kan skilja sig från det faktiska (det värde sonden signalerar!). Dessutom kan sonden "reglera för långsamt". Kopplar man upp bilen så man kan läsa av live-värden från lambdasonden, då kan man se de faktiska värdena (dvs hur bra/dålig förbränningen är) samt om sonden reagerar tillräckligt snabbt. Ligger spänningen o pendlar rätt segt mest mellan säg 0.4-0.6 V så är sonden i praktiken död.
ma
7.450
marin849
Du menar att beräkningen av lambda kan vara fel?

Om man håller konstant 3500rpm i en minut och värdena då går ner skulle jag bytt sonden. Bäst är givetvis att kolla om den är slö också.

Går bilen bra på tomgång utan sonden inkopplad?

/Martin
Beräkningen påverkas av yttre faktorer, tex läckage. Exempel: Om alla värdena är bra men lambdavärdet är något högt (säg 1.08) så är det rimligt att tro att man har ett litet avgasläckage efter sonden eller hur? I detta fall pekar ju CO samt HC på dålig förbränning och/eller bränsle i överskott. Har man då ett litet avgasläckage efter sonden så kan det beräknade lambdavärdet hamna inom gränserna, eller hur?
Länk
ma
7.450
marin849
Aha ja det har du rätt i.
Samtidigt, om felet kvarstår fast man höjer varvtalet (är ju oerhört lite flöde på tomgång) undrar jag om man inte borde märka ett avgasläckage på ljudet? För när HC är 600 är det mycket off.

/Martin
Jag hade inte bytt sonden i onödan om man kan se att den reagerar.
Tjuvluft är en bra början att kontrollera.
Till o med tillverkaren av OEM sonden (Bosch) rekommenderar att den byts efter 16000 mil så det är absolut en bra ide, även om det inte löser problemet.
ma
7.450
marin849
Dom fungerar oftast perfekt bta mycket mer än 16000mil MEN det förutsätter att motorn alltid går som den ska så att man inte "kör sönder" sensorerna.

/Martin
Je
43
Jeh
328i -95
Skall undersöka de närmaste dagarna vad som strular, bra början verkar vara kolla upp lamdban, stift, läckage och felkoder.

Återkommer..
Fel, De funkar ofta tillräckligt bra betydligt längre än 16000 mil...Men de reglerar ingalunda så snabbt och effektivt som de borde efter 16000 mil. Man kan faktiskt få något-något minskad bränsleförbrukning med nya sonder, men framförallt så kan motorstyrningen fungera effektivare. Om man nu får en lite lägre bränsleförbrukning, säg 0.03 liter mindre per mil så betyder det en "besparing" på typ 60 liter/år (2000 mil/år), eller om man så vill ca 800 kr, vilket är ungefär vad ny sond kostar...Svårt val eller hur :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.