|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Nån i Gbg som vill tjäna en peng o byta bromsok :-) | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Du förstod mig helt rätt, ville inte kalla någon (eller dig) dumsnål på något sätt utan det var bara en fundering rent allmänt som jag vädrade i text. Jag bytte båda oken fram, inkl bromsslangar och skivor/belägg på min 330. Det är verkligen inte rocket science och jag är helt övertygad om att du kan göra det själv. För själva luftningen av systemet använde jag en kompis så en av oss satt och pumpade lite på pedalen så att systemet fick "blöda ut" eventuell luft, men det går att göra själv. Tror Biltema har en luftare som inte kostar många kronor, som är till för att man ska kunna göra själv utan ett par extra händer/fot. Ja jag tror du kan använda vad som låter som fortfarande jättefräsha belägg. Belägg ska tåla att vara heta och som du säger har de ju inte konstant legat an. Skivor däremot ska man se upp lite med, de kan slå sig o bli skeva och kombinationen slagen skiva/bromsvibrationer då ska man se till att få bytt både skiva och belägg, men i ditt fall tror jag säkert du kan fortsätta med de beläggen. Anders |
| Länk ? | |
| Svårt o se annars om det kommer luft om man e själv med en vanlig bromsluftare?Länk | |
| Va ute o körde en sväng nu o använde bromsen lite mer. Fan alla skivor var varma så man brände sig även nybytta okets skiva. Blir inte klok på detta?? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Skivorna blir varma när man bromsar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Jo men så varma att man bränner sig? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja inte ovanligt alls. har du inte sett rallybilar där dom är rödglödgade. och lyser i mörkret.:) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Ha ha jo man har ju själv kört så det glöder om dom när man var yngre. Tänkte mer på normal typ stadstrafik o en del inbromsningar. Jag automat så bromsen får ju arbeta lite mer. | |
| Tjena! Fy fan har haft isär bägge bromsarna fram idag. Gjort rent fettat in ytor och fettade in kolvarna lite o damasken. 2,5 tim jobb. Dom var rätt tröga att få tillbaka kolvarna fram. Gjorde proceduren fem gånger. Pumpa ut skruva in med bromsoksverktyg som var en jävla trögt verktyg. Blev säkert lite skit med fettet på kolven o på damasken. Men det blir säkert bra. Skivorna blir varma fortfarande. Men kände på brorsan -11 320d nästan samma värme. Lite mindre varma bak bara. Det lustiga va att när jag satt tillbaka allt. Så testa jag rulla däckena för hand. Ena framhjulet rull nått enormt lätt. Ville inte stanna :-) andra hjulet lite segare. Alla hjul förutom det som rullade lätt hörde man att klossarna eller något låg an lite. Lätt skrapande ljud. Tillägas ska att kolvarna fram var tillbaka tryckta. Alltså inget tryck när jag snurra fram. Bak snurra dom inte lika lätt långt ifrån. Men det kanske e naturligt? Orkade aldrig fixa med höger bakhjul idag. Har ryggproblem och utmattnings diagnos. Så e jävligt stolt att jag palla. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.