AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.269

Fråga angående nybytt bromsok

Sida 1 av 2
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Bytte vänster bak bromsok för nån månad sedan pga kolven satt bom fast. Fick för mig idag o känna på skivorna runt om efter körning idag. Fram var dom varma men inte extremt dom blir ju varma vid körning,bromsningar. Sedan kände jag bak höger var varm men inte extremt. Sedan höger skiva den var ljummen!? Fungerar det nya bromsoket som det ska? Eller e det så att kolven arbetar mycket bättre nu,därför e skivan bara ljummen? Kanske dum fråga men,men.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Förstod det på din beskrivning att vänster bromsok är bytt och det är höger skiva som är varmare än den vänstra?

Är bromssystemet luftat tillräckligt så det inte står luft kvar i ditt nya ok?

Jag tror dock att ditt högra ok också börjar ge upp eftersom det verkar kärva. Mer friktion över tid ger mer värme. Ditt nya vänstra ok glider lätt samt att kolven går tillbak som den skall. Mindre friktion över tid ger mindre värme.

Börja med att se over ditt högra ok: Är det helt och rent med avssende på tätningsgummin etc? putsa därefter rent och smörj upp alla glidytor samt motionera kolven.

// Jonas

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ja höger skiva blir ordentligt varm. Även bägge skivor fram. Ska till verkstan imorn. Dom skall smörja upp bakoket och främre oken. Det e ju otroligt om alla oken ger upp inom en o samma månad. Alltså att alla okens kolvar har satt sig bom fast.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Sitter kolvarna i framoken bom fast kan du inte reglera bromsverkan... så illa verkar det ju inte vara.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Att skivorna fram blir varma är egentligen inte något märkligt då nästan all bromsverkan sker med frambromsarna. Oavsett är det alltid en god ide att ta isär, inspektera och smörja upp bromsarna då och då.

Hoppas verkstaden kan ge ett positivt besked.

// Jonas

re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
En anledning kan vara att gummibussningen på det nya oket orkar drar tillbaka
kolven lite då du släpper bromsen.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Va hos en verkstad idag. Dom kände på skivorna tyckte det inte var nån fara. Dom lyfte upp bilen. Rullade alla hjul,alla rullade hur lätt som helst utan friktion. Dom tyckte det inte fanns nån anledning till att göra något?
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Vill inte måla fan på väggen men så var det när jag fick byta båda oken fram på min gamla Opel. Hjulen snurrade fritt och jag kunde putta in kolvarna smärtfritt men när jag väl kört en stund och bromsat några gånger så nöp höger bromsok. Efter en stunds stillastående släppte det och löpte fritt.

Än en gång. Aldrig fel att någon gång om året ta isär, putsa rent och smörja upp bromsarna så man vet att allt är i sin ordning.

Kör vidare men ha tät uppsikt framöver så märker du om det blir värre.

// Jonas

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Det borde lukta bränt om det var riktigt illa?. Det gjorde det vänster bak när det oket gav upp. Sedan så har jag automat så man använder ju bromsarna lite mer. Men som sagt verkstan tyckte att det inte var några problem. Löper hjulen så lätt som dom gjorde på min bil så var det ingen fara. Fälgarna blir inte varma ska tillägas. Sedan sa verkstan att fram blir bromsarna riktigt varma. Eftersom det mesta av bromsverkan sker där.

När dom bytte vänster bakok så sa dom att dom även smörjde höger samtidigt. Det sattes på nya klossar också.

Sedan sa dom att självfallet blir inte skivan som siiter med det nybytta oket lika varm. Då det oket är sprillans nytt.

Men jag ska be nån verkstad inom en snar framtid en månad eller två smörja oken och tillbehör. Inget roligt om alla oken skulle vara slut nästintill samtidigt.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tror ni det e nån fara och köra? Och har verkstan rätt angående oken bak. Att det ena oket är helt nytt då fungerar kolven felfritt. Och att det andra oket har flera år nacken och kolven löper på inte lika bra. Men det är fyll normalt tyckte dom.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Kör du vidare och håll koll på utvecklingen men om du är orolig så skruva ner oket från hållaren, motionera kolven genom att trycka in den helt och pumpa ut den ett par gånger, putsa rent alla glidytor i oket, på hållaren, glidpinnar samt bromsbelägg och smörj sedan alla glidytor med rätt smörja.
Om ett utav bromsbeläggen är mer slitet än det andra kan det vittna om att något i oket eller dess komponenter kärvar.

Att be verkstad göra ovanstående kostar väl bedömt lika mycket som att köpa ett utbytesok från tex AD bildelar.

// Jonas

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tänkte en annan verkstad får kolla alla oken,smörja etc. Men som skrivet innan så borde ju det nya oket löpa bättre än 7 år gamla. Det jag försöker få fram e att det kanske inte behöver vara något fel. Tyvärr löper inte gamla ok precis lika bra som ett splitter nytt? Ena bakskivan blir ju varmare än andra.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Det är helt korrekt, gamla ok löper sämre än nya men hur mycket sämre som är normalt låter jag vara osagt. I övrigt, se tidigare inlägg.

// Jonas

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tack för svaren Jonas o ni andra uppskattas! Får be en verkstad kolla oken. Vänster bak kostade med arbete 3,500:-. Borde rimligen vara billigare att dom kollar oken först. Hade då tänkt en annan verkstad jag känner bättre o har mer förtroende för.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Körde en sväng idag i hyfsad jämnfart kanske 4km sedan lite små inbromsningar frambromsarna lite varma och vänster bak Knappt ljummen höger lite mer varm.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ni som bytt bara ett ok har ni tänkt på om den sida som inte bytts blivit varmare? Alltså skivan blir varmare på den sidan där oket inte bytts på. Det e kanske inte så många som tänkt/tänker på det när dom bytt ok. Dom flesta känner väll inte på skivorna titt som tätt :-).
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
De flesta byter inte ETT ok. Där har du nog svaret. I min bok byter man axelvis.
Men ja, jo, jag brukar/ade allt springa runt o småkänna lite av allmänintresse.

Jag är dock av den synpunkten att antingen funkar ett ok och då ska ingen skiva bli onormalt varm, eller så ligger ett ok an, och då blir skivan irriterande varm och för med sig de följder som man inte vill ha - den kan slå sig, det luktar, det drar snett, det drar bensin, det strular, fälgen blir varm etc etc.

Nej jag vet inte, jag tycker du ska byta båda jag.

/Anders
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vad jag läst på det mesta av om folk som haft ett ok som totalt beckat ihop så byts BARA det. Däremot ovanligt att man byter båda om det andra inte har beckat ihop totalt. Nog mer vanligt bland vi bilnördar :-). Belägg o skivor byts självfallet per axel.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vad jag läst på det mesta av om folk som haft ett ok som totalt beckat ihop så byts BARA det. Däremot ovanligt att man byter båda om det andra inte har beckat ihop totalt. Nog mer vanligt bland vi bilnördar :-). Belägg o skivor byts självfallet per axel.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Du kanske har rätt gaspo.
Det är ett så fascinerande snålt tilltag bara kan jag tycka. Nuförtiden gör jag ju det mesta själv, men även som lite yngre med en Audi som var inne för kärvande ok, så sa verkstaden att de absolut ville ta båda snarare än att bara ta det som fastnat. Båda hade ju liksom hängt med de 17K milen (som gällde den bilen), så det brukar väl rimligen bara vara en tidsfråga innan motstående sida kastar in handduken.
Och så får man stå o slabba med luftning av bromssystem o grejer en gång till.

Aja, jag ska inte lägga mig i, du får nog stil på det där. ;-)

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tycker det e jättebra att du kommer med input. Jag kommer nog byta det andra också. Synd bara att verkstan som är en erkänt bra verkstad inte föreslog byte av bägge oken. Nu får man lämna in igen o då ska det luftas o grejas. Hade säker blivit lite billigare om man bytt bägge samtidigt. Hade jag kunnat så hade jag bytt oket själv. Men saknar kunskapen om luftningen. Förhoppningsvis slipper jag byta beläggen igen som byttes samtidigt vid bytet av oket. Det e en två månad sedan bytet av belägg o ok. Vad tror du beläggen borde klarat sig? Oken ligger ju inte på vid körning utan broms.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.