|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Verdi. Det är lustigt att någon som inte äger en 4 serie kan uttala sig så mycket om en bil, och vad det gäller att sladda som en fjortis , har du ställt upp bilen på en fin vinterväg och haft kontroll över bilen utan en massa hjälpmedel så vet du vad jag pratar om. |
|
| Jo, men det är ju inte så att det adaptiva chassit förhindrar uppställ, varken på vintern eller sommaren, mer än de övriga chassialternativen. Att ha kontroll över bilen utan en massa hjälpmedel förhindras inte av att stötdämparnas hårdhet kan justeras. | |
|
Jag beställde min 428i GC med Standard M-sport chassi på grund av mina erfarenheter av det adaptiva i min förra bil - M135i. I den förra bilen kändes fjädringen mjuk i sport läget och ännu mjukare i comfort läget jämfört med polarens M135a med vanliga M-sport chassit. Jag gillar lite hårdare fjädring och därför struntade jag i det adaptiva chassit på 428an. Jag fick nyligen tillfälle att testa en 428i med det adaptiva och mina misstankar stämde, även på denna model upplevde jag bilen mjukare i både sport och comfort jämfört med standard M-sport chassi. Ett tips till den som ska beställa, om det finns möjlighet, testa en 4-serie med manuell låda. Fasiken vad skönt det var att växla själv i denna bil. jag tog genast bort automatlådan från min spec och kör nu en manuell. |
|
| Bumpar tråden lite genom att nämna att jag till slut valde det passiva M-sportchassit. Med 18"-däck är det definitivt inte alltför hårt eller stötigt, snarare åt det komfortabla hållet i jämförelse med motsvarande chassi i den gamla E91:an. Fördelen med att inte ha adaptivt chassi är dessutom att man inte "ofrivilligt" tvingas ändra chassisättningen när man byter körläge. Nu kan jag ju reglera styrningens känslighet utan att chassit påverkas, t.ex. Detta är för övrigt en programmeringsmässig dundermiss av BMW - man straffar de användare hårt som valt adaptivt chassi genom att inte tillåta helt separat inställning av chassi resp. styrning. | |
| Så är det väl ändå inte - man kan ju välja i menyn om man vill påverka chassi eller växlingar, eller både och? (Antar att styrning - om det nu ens ändras (?) - går in samtidigt som ändringar för växlingskarakteristiken..) | |
|
Nej tyvärr är fallet så. BMWs inställningar är alldeles för oflexibla. Väljer jag t.ex Comfort+ så är jag bunden till helt sladdrig styrning. Sportläget har dock mer inställningar. Här kan man ställa chassi respektive växel läge. |
|
| ...och inställningen för "chassi" påverkar alltså både styrning och adaptiva dämpare samtidigt, Sani. :( | |
| Fjädringen på sport coupéer är hårda punkt. Vill du ha mjukare fjädring köp bmw 5 serie. | |
| Någon som vet om det adaptiva chassiet är mjukare i Comfort-läget än standardfjädringen (ej M-sport)? | |
|
Jag tycker det adaptiva chassiet ger bättre komfort än standardfjädringen (förutsatt att man kör med det adaptiva i komfortläge), men jag har inga hårda data som dämparkurvor och liknande. Man ska komma ihåg att det adaptiva chassit ställer om sig efter körförhållandena. Vid t ex höga hastigheter på autobahn styvar dämparna upp sig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.