AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
11.434

Adaptivt chassi eller passivt M-sportchassi?

Sida 1 av 2
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Beklagar att jag startar en ny tråd i detta ämne, men jag har huvudbry avseende chassit i vår nyligen beställda BMW 430i gran coupe RWD. Bilen är beställd med standard (passivt) M-sportchassi men endast provkörd som xdrive pga tillgänglighet. Då var den komfortabel att köra men med viss understyrning - kunde ha fått vara något skarpare i framvagnen.

Jag ser nu till min förskräckelse att AMS testade en massa BMW-modeller inklusive en 4-serie GC med passivt m-sportchassi och 19-tummare i nr 15/2014 och gav bilen endast 1.5 av 5 i komfortbetyg för fjädringens skull (men i övrigt strålande kritik).

Jag undrar således om någon jämfört följande kombination av chassi och fälgstorlek vad beträffar komfort/stötighet (och övriga egenskaper):

1. Standard (passivt) M-sportchassi med 18"-fälgar.
2. Adaptivt M-sportchassi med 18"-fälgar.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Den rådande meningen är väl att komfortläget i det adaptiva M-chassit är det mest bekväma. Det passiva M-chassit är en kompromiss således, och kan kanske upplevas väl stötigt för vissa.

Jag har Adaptivt + 18", och håller med den allmänna opinionen - även om jag då iofs gillar det strama chassit i sportläget.
Skulle säga att m-sportchassit är perfekt för en bruksbil med lite sportigare inriktning, snarare vägarna det är fel på. Vet inte hur det ser ut i övriga Sverige men i Göteborg så är vägarna riktigt usla, men man lär sig undvika potthålen och de nedsjunkna brunnslocken. På vissa vägar så kan man föreställa sig att man kör en konbana.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Jag skulle inte tveka på adaptivt chassi på 4-serien
Verdi
Välj det adaptiva chassit och byt bort rft däcken mot vanliga. Sen har du en tystare och bekvämare bil.

Du kommer även inse att du kör minst 90% av tiden i komfortläget.

Väljer du M-chassit blir du säkert inte missnöjd och du vänjer dig. Men när man kan växla med ett knapptryck så blir det så tydligt hur mycket obekvämare det blir. Jag skulle nog inte stå ut med att vara tvungen att köra i sportläget hela tiden.
Håller helt med Verdi, har provat båda versionerna, dock osäker på om det var med 18".

Detta med hjul/chassie på svenska vägar blir ju allt mer löjligt - ekvationen går helt enkelt aldrig ihop. Att anpassa ett fordon för både 250km/h på autobahn samt urdåliga svenska vägar där man inte kör hälften så fort är omöjligt. Till detta ska läggas ett nästan hysteriskt, kosmetiskt behov av att fälgarna inte får se för små ut - kosta vad det vill!

Kommande tysta elbilar gör att vägljudsproblematiken tilltar. Stora däcksbredder går rakt emot förbruknings- och utsläppsmål så vilket ytterligare komplicerar det hela.
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Tack för svaren! Jag tror absolut, som Verdi säger, att komfortläget kommer att vara valt minst 90% av tiden om vi lägger till adaptivt chassi. Den enda orsaken till att inte lägga till det (förutom priset, som dock inte är så högt) vore väl om svaren hade blivit något i stil med att komfortläget upplevs alldeles för mjukt och att standardchassit (M-sport, RWD) passar bilen klart bättre.

Att de svenska vägarna lämnar övrigt att önska håller jag helt med om. :)
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Glöm inte heller variabel sportstyrning.
ma
105
mackann
428IX GC 2015
Adaptivt Chassi ja! Variabel sportstyrning nej!
Har båda men ångrar mig på variabel styrning, den minskar känslan!
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Nej variabel styrning vill jag nog inte ha (dvs inte betala för)! Den ordinarie kändes lagom och jag vill ogärna bli överraskad av oväntat hög känslighet vid stora rattutslag. Runt mittläget ska de ju vara lika ändå.
se
661
seb_540
328i M F30
Adaptivt torde vara ett lika självklart kryss som skinn..
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

För att göra detta extra komplicerat så verkar flertalet komponenter (t.ex. fjäderbenen fram och dämparna bak) ha ändrats för 4-serien under 2015 på samma sätt som 3-serien fick uppdateringar redan innan LCI:n kom. Gäller även för 704-chassit, dvs det passiva M-sportchassit, när man jämför artikelnummer på RealOEM. De tidigaste provkörningarna från 2014 (inklusive reportaget i AMS som jag nämnde i första posten i denna tråd) kan alltså råka vara helt inaktuella vad gäller sådant som fjädringskomfort.
Hämnat ut min nya 430 som jag beställde med M- sportchassi.
Seb_540
Fast eftersom det är självklart att inte välja skinn så är ju din kommentar överflödig ;)
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
@BlueScreenVW, intressant, men jag har svårt att tro det skulle göra någon större skillnad.

Att skinn skulle vara självklart är jag mycket skeptisk till, jag skulle välja alcantra/msport-klädsel alla dagar i veckan.
Jag håller med tsint ! när jag bes min 430 så valde vi alcantara i stället för skinn kallt på vinter varmt på sommarn .
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

tsint: Jag vet ju att du är nöjd med fjädringen i din 420d -16, men AMS var ganska kritiska till styvheten i m-sportchassit under 2014. Utan att själv ha haft möjlighet att provköra endera årsmodellen så undrar man ju om något ändrats sedan dess...

Lelle 430: Grattis till bilen om du alltså hämtat den nyligen! Är du nöjd med M-sportchassit på bilen? Du har inte xDrive eller adaptiv fjädring?
Tack! Ja jag är nöjd med M-sportchassi. Jag provade en BMW med adaptiva chassit och tyckte väl att M-sportchassit passade mig bättre för det adaptiva chassit kanske passar bättre om man kör på bana. Men det är bara min åsikt.Nej jag togbara M-sportchassi.För jag gillar att koppla ur alla system och köra lite brett på vintern!
Skumt, hade M Sport på min 335 och tyckte den uppförde sig som en båt typ så hur folk kan tycka den är för stötig övergår mitt förstånd.

För övrigt säger t.om BMWs chassi-ingenjörer att det är det adaptiva chassit som är en kompromiss då fjädrarna måste vara anpassade för tre olika förhållanden.
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Imolarot: Jag misstänker (och har egen erfarenhet från E91) att RFT-däck ibland kan bidra till fenomenet att bilen slår hårt i potthål, skarvar och liknande men lik förb-nnat upplevs smågungig i vissa situationer eftersom fjädringen är mjuk för att kompensera för de dåliga däcken. Provade alltså en 4-serie och en LCI 3-serie (båda xdrive dock) efter varandra i förra veckan och 4-serien hade mindre "smågungighet". Den wobblade alltså mindre vid manövrer och kändes därigenom faktiskt lite exklusivare att köra. Ingendera hade adaptivt chassi - däremot hade 4-serien 18"-hjul och 3-serien 17"-hjul.

Verdi
Bluescreen,
Kan skilja en hel del mellan två däck också. Särskilt om det är 17" mot 18". Var det vinterdäck dessutom så är testkörningen helt värdelös.

För övrigt så är "fjädringsvägen" i ett set 19" RFT-däck omärkligt mindre än på ett set vanliga 19". Så att fjädringen skulle anpassas efter RFT tycker jag låter orimligt. Däremot så verkar stötar och oljud fortplanta sig mer genom vissa RFT-däck. De nackdelarna kan du nog inte kompensera för. (är dock ingen som helst expert på området så nån som _kan_ får gärna rätta mig.)

I vilket fall så borde väl coupén och caben vara aningen mer påkostad än sedanen och touringen. Men är det nån som vet att det skiljer något vad gäller chassi-komponenter?

Imolarot,
Två lägen är det väl bara? Inte tre. Och ja, det är en kompromiss. Men för mig är det en bra sådan. Fanns någon som sa att den inte hinner med i sportläge om det är många små ojämnheter. Men är det ojämnt på det sätter så inte fan åker jag i sportläge då. :)

Lelle 430,
Exakt vad tror du det adaptiva chassit gör? Hindrar dig från att fjortissladda på stan? Det är tvärtom. Adaptiva chassit är bra för bruksbilen om man gillar att stå på lite ibland på kurviga vägar men föredrar bättre komfort till vardags. På bana ska du nog ha nåt helt annat. Gissar att vanliga M-chassit är bättre val där även om det nog är alldeles för mjukt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.