AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.742

N52 låg drifttemperatur

Sida 2 av 3
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Kan även tillägga att jag provade att värma upp den gamla termostaten i en kastrull med vatten, och redan vid 93 grader var det en öppning på ca 1 mm, dvs det borde blandats in rätt mycket kallvatten och det är nog därför den oftast inte gick så mycket högre än ca 93 grader.

Kanske var den dagen då jag fick upp den i över 100 grader ett resultat av en kass termostat och en trött pump? Kanske var pumpen på väg att ge upp och därför pumpade så lite vatten att tempen gick upp? Gud vet... men nu kan jag sova gott!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hur ska man komma upp i 112C om termostaten har en öppningstemp på 97?

Genom att vattenpumpen i princip är avstängd?? Då får man ju stora temperaturskillnader i motorn om termostaten är fullt öppen och pumpen i princip helt avstängd.
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Ja vattenpumpen går då på lågvarv. Man hoppas att bmw har koll på läget men man vet ju aldrig. Ibland är visst funktioner av alla de slag viktigare än tillförlitlighet.

Har nu noterat att motorn alltid jämt och ständigt är fast i 80 grader regionen förutom när man kör över 90 km/h för då ökar den till omkring 100-105 grader. Det är uteslutande hastighetsberoende nu som det verkar. Gränsen är knivskarp, vid 89 km/h blir det 80 grader, vid 90 km/h 100+ grader. Råkar man för en stund dippa ner under 90 så ser man direkt tempen falla som en fura för att sedan öka igen när man kommit över 90. Haha wtf är det för idiotisk styrning... Måste vara något adaptivt värde den går på, kanske för att jag gasat så djävulskt sen jag bytte grejerna. "Han kör som satan, bäst att alltid ha låg temp" kanske den tänker. Ska nog testa att cleara alla "adaptations" och köra försiktigare för och se om den ändrar beteende.

Fortsätter 80-graders-vansinnet kanske elkabeln till termostaten "råkar" lossna, vem vet :-D
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja motorstyrningen är svår att förstå, lämnar många frågor.

När man startar har det hänt att vattenpumpen inte går (drar 0A, trodde först att vattenpumpen hade gett sej). Den kommer igång (~3A) när motortempen passerat 90°.
Har hänt när motortempen vid start både varit 20°, 50° och 80°.

Oftast brukar pumpen dra 5-7A vid start.

Efter att man stängt av motorn drar vattenpumpen 0,5A (inte kollat hur länge).

Förutom när pumpen inte gått, då blev motorn rätt fort varm, så tycker jag att det tar rätt lång tid innan motorn blir varm.
Har lyckas få upp motortempen till 100° på motorväg, men på landsväg blir motorn aldrig så varm, även fast värmeelementet i termostaten är urkopplat. Det märks att motorstyrningen försöker sänka motortempen även på andra sätt när man kör under 90km/h, som vattenpump och kylfläkt. Extra tydligt blir det när man just sänkt hastigheten under 90.

Att motorstyrningen inte fungerar "som den ska" har vi väl konstaterat. Men undrar även på min om vattenpumpen och/eller termostaten är friska...

Kan tilläggas att jag inte gjort några direkta långkörningar med koll på motorparametrar.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Ok, ja jag läste någonstans att pumpen är avstägd då motorn är kall, just för att värma den fortare.

Det stämmer att den försöker köra pumpen osv för att sänka tempen fastän elementet är urkopplat, precis det hände mig med min dåliga termostat när jag testade att dra ur kontakten. Den kom ibland ner till omkring 85 grader vill jag minnas. Måste vara ett tufft liv för pumpen kan man tänka sig.

Jag har nu konstaterat att vilken nyckel jag väljer tycks ge olika beteende hos motorstyrningen. Den ena nyckeln ger lägre temp och den andra ger högre. Precis som att man kan ha olika radiostationer sparade med olika nycklar tycks någon form av adaptivt värde vara kopplat till vilken nyckel som är i. Weird.

Jag tror lösningen för att komma upp i normala temperaturer är att över lag inte gasa så förbannat. Men då kan man lika görna köra peugeot istället...
Byt vattenpump samt t.stat, inte löst problemet :/.
Jag har E60 523i manuellt 2007 motor n52b25.
Motor går på väldigt låg temperatur mellan 40 och 60 C. Bägge temperaturgivare är byt( köpt från mekonomen).
Har någon löst problemet?
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Har du luftat systemet ordentligt? Motorn genererar ändå ganska så många kW och en stor del blir till värme. Låter osannolikt med så låg temp. Kanske mäter givarna i luft och inte vätska? Bränner du dig om du tar på topplocket där oljefilterhuset sitter fast? En annan, kanske lite mer långsökt sak... är motorns jordfläta intakt?
Tack för svaret Strålaren :)

Motorn är luftat i 20 min ( bleeding process) efter tstat och vattempump byte. Tempgivarena mätar i vätskan, detta kollade jag sist när jag byt gummi ring i oljefilterhuset. Vad menar du med jordfläta intakt?
Vad jag kan se är att tstat får högre ström/spänning från DME, för den är alltid öppet. Vill lägga till att vattenpump går på 75% när kuppéfläkt är på, och 25% när kuppéfläkt är av.
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Ok bra. Det jag menade med jordflätan är att om den är av kanske det handlar om ett elfel. Men det är nog lite långsökt tror jag. Iofs märker man ju rätt tydligt om man aldrig får värme i kupen t.ex..

Vattenpumpen på 25% med kupefläkten av, och tempen blir ändå inte högre??
Har du provat att dra ur termostatens elkontakt och kolla tempen? Borde närma sig 90 åtminstone...

Under vilka omständigheter mäter du upp dessa temperaturer? Yttertemp? Hur länge har du då kört? Hur fort?
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Har du tillgång till inpa eller annan vettig diagnosutrustning förresten? Låter som det eftersom du kan kolla vattenpumpens signal?
Jag använder INPA för läsa av värden.
Vid kupefläkten av då märks inga skillnader men på KTEMP då visar 10 till 20 grader högre.
Temperaturem sjunker ner så fort k.fläkten på.
Körningen från gbg till Ängelholm (44 mil tur och retur) 70 km/tim - 170 km/ tim.
Jag har dragit ur kontakten i tstat temperaturen gick upp till 90-98 C
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Låter lite märkligt. På min sjunker tempen något med kupefläkten på men det är kanske 5-10 grader om jag minns rätt. Det är ändå normalt att den sjunker litegrann eftersom det är värme som tas från samma vätska. Men att den skulle gå ner till 40-60 grader låter för mycket. Får nästan kolla min när jag kör långkörning om ett par dar. Återkommer med info om det sen.
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Kom på en sak, om du har automatlåda så har du en till termostat (17217559962). Tror den sitter till vänster på kylaren men det är lite svårt att tolka bildetna på realoem ibland. Så har du automatlåda, kolla den termostaten. Där kan du ha felet.
Jag vet vilken tstat du menar, men jag har manuell växellåda. En sån finns inte på min E60 ( bensin ). :/
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Någon som kollat vilken mjukvara ni har i DME? Kanske läge att uppdatera till senaste? BMW kan ju mycket väl ha förändrat funktionen i kylningen.
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Jag uppdaterade min men märkte ingen skillnad.
Jag har mjukvaran: 69.51.03 Är den senaste version?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Istep 15-11-500 är senaste samlade mjukvaran till e89x och e60.
Uppdatering :
Problemet är löst :)
Bilen är BMW 523i motorkod N52B25, manuell växellåda, bensin 2007.

Byt:
# vattebnpump PIERBURG+ termostat VEMO, både nya delar.
# både temperaturgivare från mekonomen.

Symptomen vid kallt väder samt kupévärme på max:
# motor temperatur är max 57 C när bilen står still
# motor temperatur vid all typ av körning är max 39 C.
# missljud från toppackning.

Har gjort men inte fick lösa problemet:
# uppdaterad DME till den senaste.
# rensat LMM samt oljekylan ( som ligger vid oljefilter framsida motorn)
# byt all gummislang för kylsystemet.

Lösningen:
Byt termostaten igen men köpte OEM del från mekonomen denna gången. Hade alldrig tänkt på termostaten imatt den är nyligen byt och var i nyskick, samt att temperaturen går upp till 9X C när man drar ur kontakten ( element kontakt), men körde med kontakten ur en bit då sjunker temperaturen igen och blir lika kall som innan !!

Då svängde igen till verkstaden och plockade ned tstaten then : THERMOSTATEN VAR ÖPPET OCH UR FUNKTION !!! vilket innebär att tstaten håller inte kylvätska för att få upp temperaturen, utan vidare och kyla ner motorn.

Efter tstat byte då gick temperaturen upp till 75 C inom en kvart, vid körning gick så lätt upp 100 C.

Värme funkar jättebra nu och bilen har helt annat upplevelse :D

Märkligt att man får inget fel meddelande när man åker och kontakten är urdragen från tstat. Och att missljud försvinner så fort motor blir varm.

GLÖM EJ ATT LUFTA KYLSYSTEMET EFTER BYTET ( bleeding process) för bra resultat.

Tack för er

St
94
Strålaren
E61 523i -06
Det var ju bra att det löste sig! Ja en öppen termostat låter ju såhär i efterhand som det mest logiska. Men man misstänker ju inte att en ny termostat är kass.

Detta förstärker min övertygelse att man alltid bör välja OEM prylar om möjligt, alternativt prylar från de större leverantörerna. Jag hade själv problem med styrleder från biltema där gummidamaskerna klarade endast EN enda vinter (som dessutom var mild) och därefter var spruckna. Sålde bilen så jag tog aldrig tag i det..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.