|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har det relativt vanliga "problemet" att min N52 motor inte blir så varm som den borde. Den blir hyfsat varm, dvs inte 80 grader konstant som det tycks vara för en del. Men den blir inte riktigt enligt spec och det stör mig. Jag tänkte dela med mig av min felsökning hittills och tänkte kolla om ni tror jag är på rätt spår eller ej. Temperaturen på min motor (ktmp-mom, dvs tempen vid motorns kylvätskeutlopp) är oftast 90-95 grader när jag är ute och kör lugnt, oavsett hur länge jag kört. Kör jag som en galning så går tempen direkt ner till ca 80 grader och den går rätt snabbt upp igen när man sedan kör lugnt. Ytterst sällan går den dock förbi ca 95 grader. Motorväg ger ca 94-97 grader, lägre hastigheter ca 90-93 grader. Kylsystemet är luftat och vätskenivån är bra. Börvärdena är i fyra nivåer: • 112°C ECO mode (economy) • 105°C Normal mode • 95°C High mode • 80°C High + mapped thermostat mode Man kan tro att min är fast i "high mode", men jag tvivlar på detta. Så jag körde runt lite med laptopen uppkopplad och inpa uppe för att kolla vad som står på. • DME:ns signal till termostatens värmeelement och vid lugn körning är den 0% och vid fullgas 100%. • Signalen till vattenpumpen tycks vara ca 35% vid lugn motorvägskörning, och den går snabbt upp till 100% när man gasar fullt. Jag är lite osäker på vattenpumpens flöde, huruvida 35% motsvarar "eco mode" eller ej. Åtminstone borde det väl vara normal mode? Det ser i mina ögon ut som om termostaten inte stänger helt eftersom tempen stannar vid ca 90-95 grader, trots att DME:n ej värmer den samt att vattenpumpen är i de lägre varvtalsregionerna. Manuella öppningstempen är 97 grader och dit når den ju knappt. Vad tror ni? Byta termostat = win? | |
|
Var ute en sväng och körde. Bara för jag startat denna tråd fick jag med lätthet upp motorn i 100+ grader, som mest 107. Körde ungefär som en gubbe, så gick den ändå relativt varmt mot vad den brukar. Skulle dock kalla denna körstil förbannat jvla super-eco läge och ändå inga 112 grader här inte. Men men det är kallt ute, kanske därför... Det som är intressant är att efter en sväng på motorvägen med några efterföljande start och stopp sen så fastnade den på 80 grader. När jag kom hem pluggade jag in laptopen och då visade det sig att den var den fast i high+mapped läget! Termostatens värmare stod på 100% och vägrade gå ner. Spelade ingen roll hur jag körde, det var totallåst på detta läge och således 80 grader. Så jag hade visst också detta problem som alla andra och det tycks vara mjukvarurelaterat. Visade sig att ca 90+ km/h var det enda som tycktes kunna "låsa upp" tempen!! Detta var alltså DMEn som f-kade upp sig!!! Kan tillägga att pumpen på ca 20% och tempen på 103 när DMEn "återhämtat" sig så det är kanske där den ska ligga för normal/eco läget. Skumt detta. |
|
| Det är väl iofs dags att fräscha upp kylsystemet med termostat, ny pump och fräsch kylvätska hur som helst. Allt detta har ju mig veterligen hängt med sedan 2006...vad jag förstått går grejerna sedan länge på lånad tid. Borde byta dessa prylar och sen kanske inte tänka mer på kylsystemet förrän något VERKLIGT fel visar sig, för man blir ju gråhårig och jag vet ju inte ens ifall det är något fel eller om det är en så kallad "feature". | |
| Vattenpumpen om du ej byt är i allfall en sak som brukar gå sönder om du nu ska byta ska byta min när bilen paserat 15000 mil tänkte jag hur långt har din gått med orginal pump? Byter givetvis termostat kylvätska även om det är longlife | |
| Min har gått snart 18k så det är nog dags, och då byter jag väl pump, termostat och kylvätska. Såg nu också att oljefilterhuspackningen börjar svettas, så när jag ändå håller på med kylvätska osv så får jag nog byta den också. | |
|
Min "lösning" blev att koppla värmeelementet över ett relä som styrs via omkopplare i kupén. Kör (normalt) med värmeelementet urkopplat. Känns trevligare med 94° motortemp än 74°... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
För att förtydliga, när elementet är inkopplat (relät draget) styrs det av befintlig motorstyrning. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Haha snygg lösning! Störde temperaturen dig "på riktigt" dvs hade du kallt i kupen eller fick orimlig soppaförbrukning, eller var det mer "rätt ska va rätt" dvs om bmw säger att motorn ska vara varm som tusan så ska den f-n vara det? Jag hör till den senare kategorin för jag märker ingenting om jag inte aktivt kollar tempen. Förbrukningen lider inte och jag har tillräckligt varmt.. Egentligen är jag nog rätt korkad som lägger energi på ett problem som egentligen inte är ett problem. Men jag blir så trött när saker inte är på topp. Kanske är det rent av bra för motorn med konstant 80 grader eftersom topplocksbultarna inte utsätts för så stora påfrestningar iom temperaturväxlingarna - och därmed kanske inte går av som de tycks göra ibland? Bara en tanke.. |
|
|
Tror att motorn mår bättre med rätt arbetstemperatur, att förbränningen blir bättre. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Det är ju möjligt. Men kanske är "rätt arbetstemperatur" precis vad DMEn försöker uppnå med hänsyn till körstilen? BMW-förare är ju inte direkt kända för att gubbköra. Jag har experimenterat med min "nya körstil" (som jag inte ämnar att fortsätta med för det är så förbannat tråkigt) som jag förfinat efter att ha glidit runt och kollat realtidsdata i inpa ett par vändor. Nu kan jag nära på regelmässigt hamna runt 95-105 grader. Fattar inte hur jag gjort tidigare när jag försökt, men detta tycks ju funka. Rätt lustigt sammanträffande att detta hände nu när jag fått tummen ur och startat en tråd i ämnet. Jag tror inte min bil har ändrats på något sätt, dvs allting fungerar precis som innan. Dock är jag fortfarande lite fundersam kring ev läckflöde hos termostaten då jag fortfarande inte uppnått 112 grader ens för ett ögonblick under den mest fisiga körningen jag kan frambringa. Men jag kan leva med 105. Jag tänker hur som helst byta pump, termostat och kylvätska. När jag gjort det ska jag nog sluta glo på "KTMP-MOM" för man blir ju bara orolig. |
|
|
Det känns fel att motortempen sjunker 20° bara för att man svänger av motorvägen (<90km/h). 112° låter högt. Om termostaten öppnar vid 97° kan inte vattenpumpen snurra så värst för att uppnå den tempen. Tvärtom, skulle vilja att motortempen visades konstant i färddatorn (slippa knappa in dolda menyn). Ett alternativ att ha en (kladd)telefon i bilen att visa motorparametrar med Carly. Ex Motortemp Oljetemp Oljenivå Temp på kylvätska till kylaren (termostat öppen-stängd) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Jag körde lite idag med samma resultat som tidigare dvs 100+ grader konstant. Efter att ha gasat fullt en stund sjönk det dock till 80 grader och fastnade där. Tempen ökade till 95 på motorvägen men gick ner till 80 när jag kom till småvägarna igen. Körde exakt som i början på turen men ingen skillnad. Den var helt enkelt fast i de två lägre temperaturerna. Kvack?! Något är galet och jag tror jag börjar förstå vad det eventuellt kan handla om...... Jag jobbar själv inom fordonsindustrin (dock inte på BMW) och vet mycket väl hur en del saker kan gå åt h-vete i sista sekund. Då lappas det och lagas bäst det går, för tiden för introduktion är satt och flyttas inte. Men egenskaperna är ändå precis lika bra utåt, även om ingenjörerna som jobbat med prylen vet bättre. Jag funderar på om inte N52 kan ha råkat ut för detta fenomen. Om jag får gissa vilt så tror jag att det handlar om ett väldigt specifikt (och numera väldigt väldokumenterat) problem, nämligen att topplocksskruvarna längst fram utmattas pga temperatursvängningarna, och går av. Jag gissar att BMW kört sönder dessa skruvar alldeles för fort i någon form av provning, och att de haft stora svårigheter med att lösa detta. Enda lösningen som inte krävde omkonstruktion kanske var att begränsa antalet temperatursvängningar på något sätt, och där är vi tillbaka till att motorn tycks fastna vid låga temperaturer. Det kanske är detta den gör som begränsning. När kylsystemet beter sig enligt spec och håller på och pendlar mellan 80 och 112 grader, så blir kanske belastningscyklerna i skruvarna så stora och så många att de helt enkelt havererar på tok för tidigt. Kanske är detta en "feature" som är tänkt att minska temperatursvängningarna och därmed rädda topplocksskruvarna från en för tidig död. Men jag kan förstås ha helt fel... |
|
|
Om det var temperatursvängningar som skulle undvikas borde det väl ha varit bättre med en konstant motortemp på 95°...? Byta pump och termostat i förebyggande syfte kanske är nåt att överväga, min har gått 15.000 mil. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Du kan få köpa mina grejer billigt när jag bytt, de har bara gått 18000 :-). Som nya nästan. Var in inder bilen för och byta olja idag. Passade på att kolla och det finns ju gott om plats neråt för att byta pump+termostat. Hur kan detta ta flera timmar som folk säger? Ja jag vet som sagt inte varför det är 80 konstant men de har väl en anledning till det. Kanske för att den ändå ska ner till 80 när man gasar ordentligt, vilket man ju gör i en bmw rätt ofta. Min bil verkar dock lägga sig på 95 grader på motorvägen. De högre temperaturerna jag kommit upp i var på landsvägar i något lägre fart, typ 50-80. |
|
|
De räknar väl med att man ska ta dän kylaren... Länk Länk Varifrån köper du pump och termostat? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Ta dän kylaren..? Inte hört om någon som gör det men däremot verkar några lossa krängningshämmaren så den hänger i länkarna. Men men, jag är kass på att uppskatta tider så det tar säkert halva dan för mig att göra detta. Köpte följande prylar. Dubbelkolla www.realoem.com att de verkligen passar din bil, men vad jag ser så ska det passa en E90 525xi -06. * Vattenpump - ca 2300 kr på Ebay. Pierburg, dvs OEM. Länk BMW tar mer än det dubbla för samma pryl. Våldtäkt.. * Termostat - ca 900 kr på Mister auto. Det är en "Gates", men läser man vad som står på termostathuset så är det ju en Behr termostat, dvs OEM. Yes! Länk * Kylvätskan köpte jag på BMW för ca 500 kr. * Köpte alu-skruvarna till vattenpumpen på BMW för ca 70 kr |
|
|
Man blir för övrigt rätt förbluffad över hur mycket mindre delar egentligen borde kosta. På BMW för drygt 6k: - pump - termostat Om man letar runt lite för samma peng: - pump - termostat - alu-skruvar - bmw-glykol - oljefilter - 7 liter Mobil1 0w40 - 4x ATE bromsslangar - 1,25 liter ATE bromsvätska - kamkedjesträckare Otroligt.. |
|
|
Ja, inte vet jag, men... "This can be a tough part to change as it is tucked away and behind many components. I like to remove the radiator when I have to replace a water pump/thermostat, it adds time to the job, but makes it a lot easier. If you have an all wheel drive E90 or one with active steering, you're going to have to remove the radiator anyway. So I say just go for it and make your life easier no matter which model you own." Tack för länkar. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Kanske är trängre i E90. Jag har en E61 och tyckte ändå att det ser rätt ok ut kring vattenpumpen. | |
|
Jahapp då har man glidit runt på ca 80-85 grader jämt och ständigt nästan. Satans kylsystem. Har fortfarande inte bytt grejerna än, men måste planera in detta snart. Idag kopplade jag i ala fall ur termostatens (el-) kontakt så nu borde den gå helt manuellt och lätt komma upp i 97 grader (manuella öppningstempen). Trots detta så var tempen FORTFARANDE INTE mer än ca 90-93 grader, och gasade man ordentligt gick tempen först ner till 86 och sedan snabbt upp till ca 93. Detta är i mina ögon ett solklart tecken på att temostaten är kass! Och att tempen faktiskt minskar ytterligare när man gasar indikerar ju ännu starkare att det läcker förbi kallt vatten. För om pumpen jobbar hårdare när termostaten är stängd och vattnet är 93 grader, då ska ju inte tempen minska om det inte blandas in kallare kylvatten från radiatorn? |
|
|
Termostat och vattenpump bytt! Gjorde jobbet på 2 timmar och det var inte det minsta svårt eller jobbigt på något sätt. Definitivt ett av de lättare jobben jag gjort på denna bil. Jag vet inte hur det är på E90 men gissningsvis trängre. På E60 är det bara att hänga av krängningshämmaren och köra! Så nu till resultatet: Definitivt en förbättring. Den fastnar ibland på 80 grader som innan bytet, men de högre temperaturerna är högre. Nu ligger den runt 100-105 på motorvägen och innan låg den på lite drygt 90, kanske uppåt 94. Har som mest kommit upp i 109 grader. Den tycks även öka/minska temperaturen något snabbare än innan. Jag är i alla fall nöjd! :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.