|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Johan, du som är i branschen - är det någon praktisk skillnad i prestanda mellan PAO och hydrocrack? | |
|
Hydrocrackad högraffinerad mineralolja (benämns som "Typ III-basolja") är inte direkt dålig men äkta syntetisk olja av PAO-typ (benämns som "Typ IV-basolja") har bättre egenskaper då den är mer homogen och renare i sin sammansättning. Främst hög- och lågtemperaturegenskaperna är bättre med PAO-olja. Det blir även mindre avlagringar med PAO, samt att den håller längre då den är mer homogen i sammansättningen. Kort och gott är PAO ett par snäpp bättre än hydrocrackad mineralolja. Många oljor är dock blandningar mellan typ III och typ IV. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vilken olja har mest pao? Tycker det e märkligt att mobil o Castrol benämner sina ESP och edge TI oljor som helsyntetisks. Och att dom enastående egenskaper mot avlagringar etc. Sedan är dom ju godkända av BMW. | |
|
Tja, det finns några få 100% helsyntetiska oljor kvar. T ex. Aral SuperTronic 0W40 eller dess "kusin" Castrol Edge 0W40. Även Motul gör mig veterligen en hel del 100% syntetiska oljor. Sedan finns givetvis Amzoil och en del andra "nischmärken" (hos oss - kan vara giganter i andra länder) som är helsyntetiska. Att olika oljebolag tänjer på sanningen och säger att TypIII-oljor är helsyntetiska beror enbart på att de kan göra så och att de tjänar mer pengar då... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Konstigt att tex Castrol inte rekommenderar 0/40 som första val? Inte en penny dyrare och ll04 klassad. | |
| Äh blir inte klok en sida beskriver den som LL04 klassad en annan LL01 :-) en sak som e säker är att 0/40 är väll för mer hårdare körning högre varvtal etc? | |
|
Nja, den fungerar bra för "normalkörning". Det oljan ligger ganska lågt i SAE-klassningen så det är "nära" en 0W30-olja. Jag skulle välja 0W40-varianten alla dagar i veckan, året runt om motorn klarar LL01-klassningen. Men i ditt fall skall du ha en LL04-olja och då bör du använda oljan med den klassningen. Men väljer du Aral SuperTronic 0W40, så är den LL04-klassad... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Får bli Aral nästa gång! Billigare än både mobil och Castrol också och enligt dig med mest Ester i alltså enligt dig helsyntet. | |
|
Nja, det är nog inte så mycket ester-olja i Aral 0W40, men däremot i princip 100 % PAO-basoljor. Mycket bra olja till riktigt bra pris - köps lämpligen från Tyskland i 20-litersdunkar. Kostar då ca 50 kr/litern inklusive frakten. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Jamtime |
Johan B: du skrev att "Det har blivit brist på PAO- och esterbasoljor globalt".. Beror det på att allt för många byter olja på tok för ofta? ;) |
|
Jamtime, det kan man ju spekulera i.... Jag vet inte mer än att tillgången är mindre än efterfrågan. Kanske (ren spekulation från min sida) anser oljetillverkarna att hydrocrackade mineraloljor har tillräckligt bra prestanda så att man koncentrerar tillverkningen mot den. Det är en oljetyp som är mycket enklare/billigare att tillverka och som på de flesta marknader kan säljas som "helsyntetisk", dvs. man kan ta ut större vinstmarginaler på en sådan olja genom att tänja lite på begreppet "helsyntetisk". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag Hade en skoda suberb, och Den koksade igen i vevhusventilationen så motorn pajade , Jag bråkade med Dåvarande Arver för att Castroil oljan är känd att Orsaka Igen koksning sedan tidigare , Jag fick Arver å byta motor på min skoda och ta hem den från Skövde till Eskilstuna utan att betala Någonting Så visst är det Castroil oljan som inte är bra å så skall man köra oljan varm med å inte bara korta sträckor för då koksar den igen säkert Till sist byt olja oftare efter 1500 mil vänta inte längre . Shells Oljor är bättre |
|
| Är Castrol 10-60 helsyntetisk fortfarande? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.