AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.097

Oljetyp versus vevhusventilationsproblem e39

Sida 1 av 2
316
Sörgissjö
E39 525ia touring M-sport -04 topaz blue met
Hej skall till att byta olja och har fått meddelat av bmw verkstaden att vevhusventilationen är på väg att sättas igen !
Bmw använder castrol olja kan det vara ide att byta till något annat oljemärke . Har hört vissa rykten att castrol oljan har en tendens att producera mer föroreningar som sätter igen ventilationen lättare ! Ligger det något i detta påstående ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det verkar figurera vissa spekulationer på nätet men ingen verkar ha riktigt underbyggda argument mer än "känsla" och "tro".

Personligen funderar jag på om det är de hydrocrackade mineraloljorna som inte pallar med de långa oljebytesintervallen - Castrol och många andra oljebolag benämner ju dem som "helsyntetiska" men det är de inte...

T om. Mobil har nu frångått principen om att bara äkta syntetisk olja (PAO- och/eller Ester-baserade basoljor) säljs som helsyntetisk under varumärket "Mobil 1"!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
316
Sörgissjö
E39 525ia touring M-sport -04 topaz blue met
Ok så castrols oljor är inte riktiga syntetoljor ?
Vilka oljor är det som är riktiga syntetoljor då ? Hur avgör man det ?
Bmw byter nu oljeleverantör till shell efter många år med castrol .
Verkarn på lokala bmw verkstaden nämnde ev något om bättre egenskaper mot oil sludge för bytet men det var bara antaganden !!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bytet till Shell har enbart ekonomiska skäl!

Shell har varit väldigt aggressiva för att få in sina oljor som OEM-leverantör, inte bara bilindustrin utan även när det gäller tyngre motorer som lastbilar och entreprenad-/skogsmaskiner mm.

Castrol har några få riktiga synteiska oljor, bland annat 0W40 och 10W60.

Man får luska en hel del för att få fram vilka oljor som är äkta syntetiska och "ful-syntetiska", men generellt är det relativt få oljor som är äkta syntetiska oljor numer. Det har blivit brist på PAO- och esterbasoljor globalt och de flesta tillverkarna har alltmer gått över till högraffinerade hydrocrackade mineraloljor som "godtagbara" substitut.

Mvh
Johan B

BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Johan: Hur är det med Castrol Edge 0w-30, är det en äkta helsyntet?
Jag väntar nu på att få hem Aral 0w-40 oljan jag beställt från oeldepot.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Castrol har ett antal olika edge 0W30 i sitt sortiment, vilken variant är det du syftar på?

Mvh
Johan B

BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Ja du, bra fråga :-) Jag tänker närmast på den Castrol 0w-30 BMW använt senaste åren. Vet inte mer än så.
Sm
39
Smärgel
525d xDrive E61 -10
Om jag får lägga mig i lite. Castrol Edge Titanium FST 0W-30 som fins hos Motoroel100. Har följande spec:

Density @ 15C, Relative ASTM D4052 g/ml 0.842
Viscosity, Kinematic 100C ASTM D445 mm²/s 12.3
Viscosity, CCS -35C (0W) ASTM D5293 mPa.s (cP) 5800
Viscosity, Kinematic 40C ASTM D445 mm²/s 72
Viscosity Index ASTM D2270 None 169
Pour Point ASTM D97 °C -51
Flash Point, PMCC ASTM D93 °C 200
Ash, Sulphated ASTM D874 % wt 0.8

Ligger nära Supertronic i viskositet och lite högre i PP. Är den PAO?
öv
12
övik
520i-02
Pröva Rustas(dyrolja)jag har använt den oljan i 18000 mil utan problem bilen har gått 28000 mil
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Experiement och tester utvärderas på ett mycket mer rigoröst sätt när det gäller motorolja - att motorn inte rasat säger faktiskt ingenting förutom att du har hällt i motorolja :-)

Det gäller all typ av försök/experiment där du nästan uteslutande alltid har kontrollobjekt (vilket vi inte har i detta fall).

@övik : Vilket är "dyroljan"? Kan det vara Pennasol Super Pace 5W-40 oljan du tänker på?

Om det är den så har den helt acceptabla specifikationer för din motor och ska fungera i din motor utan problem - inga konstigheter där.

Oljan har ACEA A3 och API SN klassning (de uppger även själva BMW LL-01 klassning).

@övik : Men eftersom du kör i fjällen och verkar göra en hel del kallstarter skulle jag rekommendera att gå ned till 0W-40 för att reducera det enorma slitage som uppstår varje gång en motor kallstartas (speciellt i en mycket kall miljö).

@övik : Hade inte du några andra tips för att undvika problem med vevhusventilationen? Just korta turer i kall miljö verkar ju öka risken radikalt för problem med vevhusventatilationen.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vad jag vet är föregångaren till titanium, Castrol Edgde FST 0-30,5-30 äkta helsyntet. Likaså mobil 1 ESP 5-30 som jag kör med o har gjort länge.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För att vara lite säkrare på om Castrol-oljan är äkta helsyntetisk eller inte, är det säkrast om man kan få fram ett art.nr., de har som sagt flera olika oljor under snarlika namn....

Mobil1-oljan är inte heller en äkta syntetisk olja längre, särskilt 5W30-oljan lär vara helt av hydrocrackad mineralolja möjligen med mindre mängd PAO-olja.
Det var tyvärr flera år sedan som Mobil slutade med att ha enbart syntetisk olja i sina Mobil1-produkter.

Hydrocrackad mineralolja är mycket billigare att framställa och kan man då ta nästan lika mycket betalt för den som med äkta syntetiska oljor så har man plötsligt fått en betydligt bättre vinstmarginal...

De flesta oljorna med viskositet 5W30 är inte helsyntetiska oavsett vad det står på flaskorna och i reklamen.

Mvh
Johan B

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Då ljuger alltså i princip alla tillverkare! Mobil 1 ESP står ju klar o tydligt att det är en helsyntetisk olja. Priset är i princip detsamma som Castrol. Mobil ESP finns bara som 5/30 och skall vara en av dom bättre oljorna dom tillverkar. Castrols BMW olja heter: ACEA C3 Castrol TI FST 0W-30. Både mobil ESP och Castrol TI FST ACEA C3 förstahandsval på respektive sida. Jag tror inte en sekund på att mobil skulle göra en sämre olja än Castrol.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Förlåt mig såg nu på mobil hemsida att ESP finns som 0/30 och 0/40. Men man får som förstahandsval 5/30 till tex min bil.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
ESP 0/30 är inte godkänd av BMW men däremot 0/40 LL04. Konstigt att man får upp ESP 5/30 som första handsval och alltid fått.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jag igen :-) ESP 0/40 är en helt nyutvecklad olja.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mobil började som sagt för många år sedan att ersätta PAO-oljorna med hydrocrackade mineraloljor.
I många av deras produkter har de fortfarande kvar en viss mängd äkta PAO-oljor, men de är inte 100% helsyntetiska längre...

Ja, de flesta tillverkarna "ljuger" när de anger oljorna som helsyntetiska - det var för övrigt Castrol som började med detta otyg, men de fick rätt i domstol i USA när Mobil stämde Castrol för falsk marknadsföring - domaren köpte Castrols argument att hydrocrackade högraffinerade mineraloljor är så hårt processerade att de kan kallas syntetiska.
Kort därefter följde de flesta oljetillverkarna efter Castrol och gjorde samma sak.
Mobil höll ut rätt länge men släppte också på detta och började blanda in mineraloljor i "syntetiska" oljorna.

Inte ens ESP 0W40 är 100% helsyntetisk längre (den var det i början) - jag har sett Mobils interndokument om att man "inte skulle kommunicera ut mineraloljeinblandningen" till kunderna utan "föra över fokus på produkternas prestanda i stället". I samma dokument skriver även Mobil att oljans prestandanivå är "nästan lika bra" - men att högtemperaturegenskaperna är sämre då det blir mer avlagringar med mineraloljeinblandningen.

Mvh
Johan B

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
ESP 0/30 helt nyutvecklad också. Går däremot inte o köpa någonstans. Mobil oljeväljare har inte funkat på ett tag. Testade nu och fick då upp ESP 0/30 som förstaval. Men den är inte specad för LL04 eller BMW överhuvdtaget. Kanske så ny att dom inte hunnit uppdatera. Nu verkar den bara vara MB approval.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
ESP 0W30 lär inte klassas som BMW LL om den inte redan är det - dessa klassningar görs när oljan tas fram.

Ibland ändras klassningarna men det är i samband med att man gör omformuleringar i oljan och det brukar dröja många år innan det görs om det görs alls.

ESP 0W30 verkar innehålla mer PAO-olja men fortfarande innehåller den rätt stora mängder mineralolja (troligen 50/50 eller så).

Mvh
Johan B

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Mycket underligt att man får upp den som förstahandsval på mobil oljeväljare. Men som sagt den måste vara helt ny! För den finns inte o köpa vilket e underligt. Innan fick man upp ESP 5/30 som förstahandsval.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
ESP 0/40 är tredjehands alt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.