AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.791

Däckval sommardäck

Sida 1 av 2
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Hej! I färd med att beställa nya sommardäck i dimension 225/45 18"

Har nu Goodyear Eagle F1 Assymmetric 2 som jag varit riktigt nöjd med, både vad gäller prestanda och slitstyrka/livslängd och överväger att beställa dem igen. Men ser nu att Dunlop har ett SP Sport Maxx RT, som har bättre värden vad gäller bränsleekonomi - någon som testat detta Dunlopdäck och har några erfarenheter att dela med sig av?

Har även funderat på Nokian Hakka Black, men de ligger rätt högt i pris i min dimension, och min tidigare erfarenhet av Nokian sommardäck (Nokian Hakka Z) är att livslängden inte är nåt vidare.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hakka är överprisade när det gäller sommardäck!

Michelin släpper Pilot Sport 4 nu i vår - troligen ett kanondäck alla kategorier!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Har på andra märken haft GoodYear EfficientGrip och varit väldigt nöjd med det.
Nokian sommardäck verkar tyvärr vara gjorda av suddigummi-gummi, slits ut på nolltid.
Min mycket begränsade erfarenhet av Dunlop så gillade jag dem inte, de var väldigt hårda över tvärgående skarvar, ingen flex alls.
Som vanligt gäller Michelin om du ska ha det bästa, jag har testat det mesta och faller tillbaks jämt på Michelin, man får vad man betalar för.
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Årets test av 225/45 R17Y i Råd & Rön fick följande poängordning:

72p Continental - ContiSportContact 5
67p Pirelli - P Zero
65p Vredestein - Ultrac Vorti
59p Hankook - Ventus S1 evo2 K117
59p Sava - Intensa UHP
57p Nokian - zLine
56p Yokohama - Advan Sport V105
55p Michelin - Pilot Sport 3
55p Unriroyal - RainSport 3
54p Toyo - Proxes T1 Sport
51p Firestone - Firehawk SZ90
51p Semperit - Speed-Life 2
50p Fulda - SportControl
48p GT Radial - Champiro HPY
35p Maxxis - Vectra VS01

Själv funderar jag på ContiSportContact 5 som ersättning till befintliga RunFlat däck.

Därav en följdfråga, är någon av internethandlarna bättre eller sämre då det gäller att beställa däck?
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Ser nu att Continental har ett sport contact 6 som ersättare till contact 5. Även Goodyear kommer med en ersättare till asymmetric 2 - asymmetric 3. Två intressanta alternativ!!

Håller nog inte med om Michelin kategoriskt skulle vara det bästa valet när det gäller sommardäck. Kanske om man väljer pilot sport, men i 225 45 18" så ligger de onödigt högt i pris.
Köpte Conti Sport Contact 2 till min första bil, varit trogen Conti sen dess och aldrig varit missnöjd.

Har precis fått tillgång till Pirellis ambassadörprogram så kommer byta märke, redan beställt en uppsättning P Zero till min f31 som ska säljas. Känns ändå bra att lämna bort den med fina däck, trodde faktiskt inte att de skulle hamna så långt upp i listan.
@BMWE21323

Jag menade då Pilot Sport serien av deras däck, självklart är dom dyra men har marknadens bästa däckstomme.

Continental SC5 är också ett toppen däck men når inte upp till ett Michelin PSS däck tex.

Värt notera är att Michelin PS3 inte är en efterföljare till PS2, det som ersatt PS2 är PSS.

Pirelli P-zero bygger på en gammal design som reviderats med små ändringar under åren, ett bra däck men för mjukt gummi, man kör slut det ganska fort är min erfarenhet...

Sava ägs av Good Year och använder sig av äldre designer, ett budgetdäck.
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Angående Nokian däcken så skiljer det sig en hel del på z-line och hakka black. Z-line är gjort för den centraleuropiska marknaden och hakka black är gjort för den nordiska. Det gäller förövrigt alla Nokian däck att hakka serien är ett nordiskt däck oavsätt sommar eller vinterdäck. Med det sagt hade jag nog ändå valt bort hakka black med hänvisning till priset.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Ibland undrar jag om folk på det här forumet är sponsrade av Michelin. Så jäkla bra däck kan de inte göra när Continental vinner typ 90% av däcktesterna Länk , eller?
Continental SPC5 är ett utmärkt däck. Jag vill också slå ett slag för Hankook Ventus S1 Evo 2 som är nära vad gäller prestanda och känsla, men bra mycket billigare.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tycker att Conti-däcken slits för fort, även om de är bra i övrigt.

Det märke jag har haft absolut bäst erfarenhet av är Michelin - de strular aldrig, är lättbalanserade, håller länge och framförallt behåller skärpan även om de är halvslitna.

Kort och gott - även om de inte är billiga i inköp (men där ligger Pirelli, Conti, GY, Dunlop och Bridgestone i samma prisklass, skiljer några hundralappar på fyra däck som mest) är Michelin prisvärda sett ur ett totalperspektiv under hela däckens livslängd.

De märken jag har testat är bland annat:
Michelin, Bridgestone, Continental, Dunlop, Yokohama, Nokian, Good Year, Hankook, Kumho, Pirelli och några märken till.
Inget annat fabrikat funkar lika bra som Michelin sett under däckens hela livslängd, enligt mina egna erfarenheter.

Och nej, jag är inte sponsrad av Michelin på något sätt, men om de är villiga att sponsra mig så är jag öppen för förslag! ;)

Mvh
Johan B

Jag håller med om Johans erfarenheter vad gäller Michelin - de behåller skärpan och prestandan väldigt länge. Dessutom är de ofta lättrullade. Har också haft Conti SC (3 och 5) på flera olika bilar och det är också ett väldigt bra däck men det håller inte riktigt lika länge i min körcykel som med Michelin.

Är inte heller sponsrad av Michelin då jag kör på Conti på BMWn just nu ;-)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Är det Pilot Sport eller Primacy ni hyllar när det gäller Michelin?
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Delar Erik W reflektion om att man sällan ser Michelin som vinnare av däcktest, vare sig på sommar eller vinterdäck. Men jag har å andra sidan inte provat nåt av Michelins bättre sommardäck. Som det ser ut nu så står det mellan Goodyear asymmetric 3, Continental sport contact 6 eller Michelin Pilot Sport 4 i mitt val av sommardäck. Livslängd har en viss betydelse, men det kan ju hända att Michelin kan matcha Goodyear på den punkten.
Jamtime
Sitter Bridgestone Potenza S001 original på min F31 M-sport. Har inte hunnit haft dem på ännu, bara kört vintersulor. Hur tänker BMW när de väljer däck? Bästa deal som de får eller bästa däck de kan tänka sig? Potenza S001 tillhör det dyraste segmentet vad jag kan förstå.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW ställer vissa kravspecifikationer och sedan gör de upphandlingar med olika leverantörer där "lowest bidder" får leverera. Dock väljer alla biltillverkare att ha ett antal leverantörer för att inte stå utan däck om en leverantör får problem att leverera av någon anledning.

Både Michelin, Continental och Bridgestone är OEM-leverantörer av däck till BMW, men även andra tillverkare brukar leverera stundtals. Pirelli, Good Year och Uniroyal har också varit (kanske fortfarande är) OEM-leverantörer.

Jag har t om sett Sumitomo-däck på en fabriksny BMW hos en handlare.

Personligen anser jag att Bridgestone är överprisade däck i förhållande till prestanda/kvalitet.

Att Michelin sällan vinner något däcktest (men nästan alltid har jämna höga prestanda i alla testkategorier) kan hänga ihop med att det är enda däckmärket som inte har misstänkts för fusk vid däcktester (där tillverkarna levererar "dopade" däck till testerna)...

Mvh
Johan B

BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Håller med, Bridgestone ligger relativt högt i pris och tex s001 hamnar ofta en bra bit ner i däcktester.

Att Michelin inte skulle placera sig i topp oftare grundat på att övriga fuskar köper jag inte. Däremot ska man ta i beaktande att det oftast är små marginaler mellan däcken i toppen, och att ett däck som blivit testvinnare på en asfaltbana i tex Italien kanske inte skulle vinna testet på nordisk (grövre) asfalt och lägre temperaturer.

Ska bli spännande att se om det kommer något test mellan asymmetric 3, pilot sport 4, och sport contact 6.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Håller med helt där. Är så små marginaler mellan många däck att de inte är någonting en vanlig förare i vanliga miljöer så att säga märker någon skillnad på.

Vi har Michelin på ena bilen och kumho däck på den andra bilen och kan väl inte påstå att jag märker någon större skillnad. Är väl inte helt rätt att göra en jämförelse mellan 2 olika biltyper egentligen, men poängen är att de är så små skillnader även fast dessa 2 olika däck ska skilja en hel del på om man kollar på olika tester etc..
Jamtime
"Man" köper ju inte så jäkla många däck under ett liv, inte jag i alla fall. Så det är svårt att själv dra säkra slutsatser. Men jag har provat lågbudget en gång, Interstate från Mekonomen och det var inte alls samma styrrespons som med Michelinarna eller Pirelli Cinturato som jag hade innan. Men framför allt så var det ett otrevligt malande och böljande oljud i de billiga Interstate däcken. Jag har också haft en uppsättning Cinturato som aldrig blev av med vibrationer. Michelin och Continental har jag varit nöjd med, tysta och vibrationsfria. Något av dessa märken blir det för mig nästa gång, känns som säkra val. Vibrationer och oljud gör mig galen och man kan lägga ned många timmar och pengar på detta, för att sedan bara konstatera att det behövs nya däck.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Jag kör conti men tittade på fars däck på ena bilen bridgedone sommar däck firesone vinterdäck och den bilen har inte kört mycket och var redan slitna. Hans gamla c4 satt michelin däcken vinter allround på i 9000 mil dem första 7 åren åren skifta han mellan sommar och vinterdäck på säsongen sen körde han slut på allround däck på sommaren också helt klart ett bra däck. Men kan säga att däcket var inte bra på på vintern var 9 år gamla och 1,6 mönster innan dem bytes
Jamtime
Potenza S001:orna åkte på idag. Blev överraskad att de gick så pass mycket tystare än ContiWinterContact TS830. Båda RFT. Hade förväntat mig tvärtom med 255/40 kontra mjukare 225/50. Potenza känns som en mycket trevlig bekantskap. Blev en mycket trevligare bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.