|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
We 2.001 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Kan ju återkoppla hur det gick att justera mina JOM coilovers efter en vinter i salt. Innan jag försökte justera något smorde jag med 5/56 och borstade rent gängorna med stålborste. På förarsidan gick det lätt men på passagerarsidan satt det ganska ordentligt, men det gick. Till nästa vinter ska jag nog smörja in fjäderbenen i någon typ av rostskyddande vax eller dylikt. Om du inte har något emot en hårdare fjädring kan jag rekommendera JOM, väldigt mycket coilover för pengarna. Svårt att slå ett pris på ca 2600:- inkl frakt från England för nytt runt om. Dock var pundet lägre när jag beställde än idag. |
|
Reddanger: såg dessa också när jag tittade runt lite. Så du menar att dessa passar på min bolt on? Jag har m-sport chassie på min. Det är väl nåt som skiljer mot vanligt då eller? Angående JOM så har jag kollat lite på ebay och jag håller fortfarande på och bollar vad jag ska ha. Men nu börjar det bli akut för jag har knappt kontroll på bilen längre. Den gungar och kränger mer än ett slagskepp så jag tänkte kolla om det finns nåt bättre begagnat så länge. Men om.nu M3 dämparr passar så skulle det vara intressant. Dom var dessutom inte så långt bort 😊 |
|
|
Ja m3 passar bolt on Men du måste oxå ha pendelstagen till krängningshämmarna då de har infästningen till dessa på Fjäderbenet och om du ska byta bärarmsbussning tar du orginal m3 3.0 som är excentrisk och ger dig mer caster = bättre instyrning |
|
| Är det inte så att på sportchassie så sitter fästet på fjäderbenet redan? Men jag måste väl inte byta bärarmsbussning för att få dit stötdämparen? | |
|
Nej dom sitter på bärarm Nej du behöver inte byta bärarmsbussning |
|
| Låter ju kanon. Men då passar alla dämpare oavsett motor? Skiljer det nåt mellan olika årsmodeller? | |
| Reddanger: är det såna här du menar Länk | |
|
Skulle dessa kunna funka?Länk Kändes rätt så prisvärt. Vet nån hur kvalitén är på dessa? |
|
| Jag skrev på förra sidan att jag har coilovers från MTS-Technik. Har än så länge bara haft dom i ca ett halvår, men kvalitén känns rätt ok med tanke på vad man lägger ut för dom. Hur mycket sämre eller bättre väghållningskittet är vågar jag inte svara på. Men det är ju i princip samma dämpare och fjädrar bak. Min känns varken stötig eller hoppig. Komforten finns där och samtidigt bra väghållning. Dämparna känns rätt progressiva, men gillar verkligen inte gropar i vägen. | |
|
Ahhhh! Blir galen snart. Sån här beslutsångest har jag nog aldrig haft. Egentligen skulle jag nog vilja ha coilovers men är rädd att komforten försvinner helt. Hade jag varit 18 så hade jag inte tvekat en sekund men nu börjar man ju bli gubbe :). Är det nån som vet nåt om AP coilovers? Dom är ju inte riktigt så billiga som tex TA technix men inte så dyra som tex KW. Alltså nånstans mitt i mellan. Är dom ok eller ligger dom i den billiga skitklassen ändå? |
|
| Sunk: Jag är 33% äldre o kör med TA. Vela inte så jäkla mycket nu. TA funkar, o frågan är om AP är så mycket bättre? KW lär ju oxå vara betydligt "stramare", så när det gäller coils så är det nog inte för komfortens skull man köper de. | |
| Alltså jag är inte rädd för att det blir stötigt. MEN jag vill inte åka runt i en epa traktor om ni fattar vad jag menar 😀 | |
| Nu är jag igång igen med mina jobbiga frågor. Jag hittade ett kit som jag tyckte kändes prisvärt men det är en sak jag inte fattar. Vad är det för skillnad på 318Ti och 323Ti? Motorn är inte samma det vet jag. Men dämparna bör väl inte skilja det minsta? Eller? Jag undrar för att ett kit är billigare till 323Ti än till 318Ti. Nån som vet vad skillnaden är? | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, klart de skiljer. Motorn är ju rejält mycket tyngre i en 323Ti än en 318Ti! Du har ju redan skrivit att det är så i inlägget 2016-04-14 21:51 och jag bekräftade det i efterföljande inlägg :-) Dock så ser dimensionerna ut att vara samma på själva fjäderbenet, troligtvis är det bara dämparkaraktäristiken som skiljer (men ibland är det olika som tex på E30-modellerna). |
| Det som jag reagerade på var att det var billigare till 323ti än till 318Ti. Känns som att det borde varit tvärtom | |
|
Själva stötdämparen bak på e36, från tex TA technix, visst är det samma typ av stötdämpare (längd, fästen, etc) som sitter bak original? Enda som skiljer då är fjädern samt att man kan gänga ut/in den fjädern står på då. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.