AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.956

Vanliga dämpare eller coilovers

Sida 1 av 2
su
97
sunkmaster
318Ti E36 -95
Min högra stötdämpare är kass på compacten. Är det minusgrader ute så fryser den. Jag sitter nu och funderar på om man skall köpa nya dämpare eller byta till coilovers. Detta är ju en bruksbil så behöver inte vara några värstinggrejer men vill inte ha allt för dåligt skit heller. Fördel med coils är ju att man kan få in höjden lite som man vill men nackdelen är att dom blir kanske för hårda istället. Bilen är sänkt just nu och det vill jag att den ska fortsätta att vara. Skulle dock vilja få ner den lite mer i fram ☺. Jag har kollat lite på TA technix eftersom dom är billiga men det kanske bara är skit?

Kom gärna med lite tips

Mvh
Fredrik
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Bruksar du den?
En säsong med coils sen hoppas jag du satte höjden korrekt från början, för då kan du nog glömma att dra de fina fina gängorna som stoppen sätts med. Kleggar igen och ärgar o har sig efter en vinter. Har erfarenhet. Bruksade en Golf 3'a på coils nån säsong, endast till/från jobbet typ, och när andra köpte vårjacka köpte jag njurbälte. :-)

Ja, TA-technics är billiga. For a reason. Sen finns det massor med folk som har dem flera år i rad utan problem (ja förutom stötigheten då) men visst, det är TA och FK o liknande som är de billigaste och enklaste.

Kör Golf 2 på sommaren, svinlåg, den har Bilstein Clubsport, hårt visst, men ändå en annan "riktig" fjädringskänsla liksom.

Jag hade rekommenderat vanliga dämpare/fjädrar, men av lite lägre/sportigare snitt.

/Anders
su
97
sunkmaster
318Ti E36 -95
Ja den brukas dagligen. Du har nog rätt angående stötigheten. Det kommer man nog tröttna på ganska rejält. Vad ska man ta för stötisar som är prisvärda?
Nu vill du säkert inte köpa kvalité till en såpass gammal bil men det är inga som helst problem att ändra höjd efter en vinter eller två om man köper KW/Bilstein eller liknande.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Kolla priser på Koni S.T.R.T. Billig sportstötdämpare som ska kunna lira med sänkfjädrar och dessutom har "bra" fabrikatnamn. Jag har inte provat men skulle vilja, verkar vara nice med sportstötdämpare som kostar som eller mindre än motsvarande originaldämpare (tex Bilstein B4).
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Koni STR.T menar jag givetvis ;) Länk
su
97
sunkmaster
318Ti E36 -95
Enligt utrustninglistan på min bil så har jag M sport suspension. Vad det innebär vet jag inte helt säkert men borde ju vara lite sportigare. Vill nog ha nåt som motsvarar det iaf.

Jag hittade inga priser på konidämparna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
M-fjädringen är ca 15mm lägre än standardfjädringen och även lite hårdare.
Har även grövre/hårdare krängningshämmare (inte jättestor skillnad men ändå).

Tror det blir svårt att hitta en eftermarknadssportfjädring som sänker mindre än 30 mm.

Men det kan finnas bättre beg. BMW M-sportfjädringskit (med fjädrar och dämpare) om man håller ögonen öppna.
Blir väl allt glesare med åren dock - så till en E36:a kan det vara kärvt...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
sunkmaster, hittade endast STR.T dämpare fram för 323Ti med m-sportfjädring. 1262kr/st här Länk (en svensk återförsäljare). Bakvagnen är väl lite special på Ti så verkar inte finnas så stort urval hos Koni. Gula Sportdämparen finns för 937kr/st där för montering bak, men då kostar framdämparna 2100-2200kr/st istället i den serien :P
su
97
sunkmaster
318Ti E36 -95
Jag var inne på schmeidmann och kollade lite. Dom har stötdämpare som heter Lowtec. Är det prisvärt eller bara skräp? Det fanns även nåt med och utan M-technic. Vad är det? Sen undrar jag om det är samma dämpare fram på alla E36? Det är olika artikelnummer beroende på om det är sedan eller compact osv. Även olika på 4 cyl och 6 cyl. Men dom borde väl ha samma framvagn?
su
97
sunkmaster
318Ti E36 -95
Steifan: jag såg det precis innan du postade :). Min är en 318 men borde inte det passa även om det är till 323?
su
97
sunkmaster
318Ti E36 -95
Nu har jag konstaterat att mer än stötdämpare behöver bytas. Framvagnen är väldigt svajjig och kränger i mellan åt plus att det blir en del efterskakningar när man kör på tex ett brunnslock. Jag tänkte jag skulle byta lite leder och så men det blir väl hela länkarmar. Jag tänkte fråga om det är samma på alla eller är det olika om man har M-sport chassie?

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Efterskakningarna när du kör över ett brunnslock (som inte sitter flush med vägbanan) beror just på att dämparen är dålig.

Att framvagnen känns svajjig brukar också vara ett resultat av att en eller båda dämpare är helt slut. Dämparens uppgift är ju att dämpa rörelseutslagen dvs att få rörelsen att bli mindre och mindre.

Tänk dig själv om du tog bort dämparna helt och det bara satt fjädrar där. Om du körde över en ojämnhet så hade ju bilen fortsatt i gunga i all oändlighet (om vi bortsåg från friktion). Dämparens uppgift är ju att se till att dämpa/reducera denna rörelse vid varje upp- och ner-rörelse.
Jag behövde också byta dämpare på min förra året och gick i samma tankar, dvs att byta till coilovers. Blev till slut ett kit från MTS-Technik. Fortfarande billigare än att bara byta dämpare, men inte det billigaste kittet.
su
97
sunkmaster
318Ti E36 -95
Min tanke är att byta dämpare först men så småningom även byta leder. Därför jag undrar om det är samma på alla eller är det annorlunda när man har m-sport chasie
an
25
ander64k
BMW 120i E87 08
Samma saker på alla , är bara M3 som har annat om jag inte missminner mig angående E 36 or
su
97
sunkmaster
318Ti E36 -95
Så bra :). Då vet jag det. Men det här med M-technic. Vad innebär det? Jag trodde det enbart handla om utseendet men verkar ju finnas stötdämpare med och utan M-technic. Är det sportdämpare eller innebär det nåt annat?
We
2.001
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag har JOM på Compacten, kostade 2400:- inkl frakt från England. Fungerar över förväntan och dom gick att justera efter första vintern. Dags att ställa ner den igen, får se om det går bra. Rengöra och smörja lite så blir det nog bra.

Dom är ganska hårda i fjädringen, men inte så att det är jobbigt. Vanlig körning går alldeles utmärkt och det blir en jävla väghållning. Farthinder är väl ingen höjdare med lågprofildäck dock.
su
97
sunkmaster
318Ti E36 -95
Nu kommer jag med mina dumma frågor igen :).

Vad är det för skillnad på dämpare till 6cyl och 4cyl? Att dom kanske är mer anpassade för en tyngre motor är jag med på men det är väl samma framvagn oavsett? Eller? Jag undrar ifall man hittar nåt bättre begagnat. Möjligheten blir ju större ifall man tex hittar från en 320 eller 328 etc

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du har redan gett svaret :-)

Det är ofta pga skillnader i vikt som ska hanteras (men ibland kan det även vara rent fysiska mått eller infästningar som skiljer - som tex på E30).
re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
Jag körde m3 fjäderben Pä min, dessa har dessutom kränghämmar i festmingel på Fjäderbenet = innebär styvare kräng jämnare pga den
Ändrade utväxlingen. M3 ägare brukar byta till coil och säljer dessa.
Sökte lite och hittade dessa som du säkert kan pruta på :-)
Tips: "Bmw M3 E36 Kompletta fjäderben/dämpare"

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.