AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.661

Debattartikel i DN som kastar skit på BMW-förare

Sida 1 av 2
Verdi
Självklart skriver han med "vänsterhanden". Stinker avundsjuka.

Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Såg den där i morse i tidningen. Vissa människor borde ha insändarförbud.....
Bra svar av BMW i alla fall.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Om bondläppar, pensionärer och vänsterpartister bara håller till höger och fortsätter med sitt tunnelseende så blir allt bra.
Upplever precis samma sak fast det gäller de där skåpbilarna tillhörande olika hantverkarföretag.
Kan ju inte säga att han har fel heller... ;-)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
En myt är väl att bilarna är motorstarka, 95% av alla Audi, Mercedes och BMW har väl någon form av 2-liters dieselfyra under huven. Så effekten, eller motorns storlek, spelar nog ingen större roll i det här sammanhanget.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror att han ser ett falskt samband mellan orsak och verkan.

Det är inte bilmärket i sig som är problemet, utan att vissa motorstarka och "körglada" bilar attraheras av unga killar som gärna gasar lite extra...ingen nyhet under solen precis!

Att Toyota är kraftigt underrepresenterat i singelolyckor beror nog i hög utsträckning av att de bilarna är så extremt tråkiga att köra så att merparten av deras förare är personer som inte alls tycker det är kul att "gasa" - jag har gjort en egen liten icke empirisk undersökning genom att kika in i Toyota-bilar när jag möter dem och försöka då se vilka det är som kör dem; merparten verkar vara pensionärer och en mindre andel småbarnsföräldrar...

Just BMW verkar sticka i ögonen på många.
Min fru jobbade på Volvo för några år sedan och då parkerade hon vår gamla E46:a som var över tio år gammal och hade gått typ 30.000 mil jämte splitter nya Volvo V70XC och liknande - kommentaren var ofta: "Kör du en BMW?" med viss avund.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det är ju svårt att veta vad han menar med att hålla hastigheten med.

Ligger han strax över (vilket ju i regel är på med tanke på att mätare visar något för mycket), prick på mätaren eller under för att vara säker på att följa reglerna?

Är han en av dessa som envisas med att bygga kö i en halvmil på motorvägen för att snigla sig om en bil som minsann kör en halv kilometer långsammare än han själv?

Är han en av dem som envisas med att ligga i vänsterfilen för att det "tycks gå fortare där" utan att egentligen gasa för att köra om?

Ligger han 110 prick på mätaren eller under men ändå envisas med att han ska ut i vänsterfilen i tid och otid så har han säkert retat upp sig på de som signalerar att han ska flytta på sig. Och det kan han ju göra, men det är säkert många som retar sig på honom med.

Sen att det finns folk som kör som dårar, och att det ofta handlar om motorstarka bilar av de nämnda märkena ska man väl inte förneka. Men har svårt att se det som ett samhällsproblem på den nivån han gör.

em
906
em3
M3 cab -03
Lus, kan bli knepigt det där med vänsterpartister och höger, liksom mot deras natur!! :)

Jag kör också en hel i Stockholm med omnejd, och tycker inte det är så många som står på riktigt ordentligt. Jag ser hellre en stabilare bil med både motor, väghållning och bromskapacitet i 170, än en motorsvag och ofta mindre stabil småbil i 120 km/h!!!

em3

No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
Varje gång jag ligger på motorvägen, antingen i högerfilen och håller hastighetsbegränsningen eller i vänsterfilen över hastighetsbegränsningen, så ligger en SAAB i röven på mig och ska köra om.
Förutom BMW, Audi kan även äldre Passat kombi samt Volvo V40 utan grill läggas till listan. Inte sällan framförda av en reflexväst.
D.
31
D.E
i4 M50 -24
Jag ska snart avyttra min Toyota till förmån för en ny BMW. Det ska bli spännande att se om det innebär att man utvecklas till ett svin i trafiken ;)

Dock måste jag hålla med om SAAB- förare och hantverkare. Speciellt den senare kategorin verkar ha ett överskott av pensionerade sportvagnsförare som har lagt hjälmen på hyllan till förmån för att måla eller skruva rör.
Egentligen så blir jag inte särskilt upprörd av såna här artiklar. Han skriver ju bara vad han ser. Och att det finns BMW förare som beter sig illa i trafiken är väl ingen direkt nyhet. Men sambandet han anger är ju helt uppåt väggarna. Framför allt eftersom BMW bilar idag inte är mycket motorstarkare än andra märken. Så om förarna av dessa beter sig illa så har det inte att göra med motorn i alla fall.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Tycker att Volvo V40 fas 2, i mörkgrå metallic, oftast kör extremt fort...
Skåpbilar och hantverkare är ett riktigt mögel, nog värst av alla, dom har varken respekt för sin bil eller sig själva.
Verdi
De kallas "White van man" på engelska.
Länk

"White van man" is a stereotype used in the United Kingdom for a smaller-sized commercial van driver,[1] perceived as selfish, inconsiderate, mostly working class and aggressive.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Knappast något att uppröras över, hos vissa går lixom ränderna aldrig ur.

Här en länk tillbaka till drömlandet

och 13 min in finns ju BMW(EMW)-anknytning.

Mest förvånad över att BMW faktiskt svarade
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Synd att han inte hade något ovanligt namn då hade man ju kollat vad han åkte själv. Min gissning är en 10 år gammal Toyota Avensis. Eller Skoda. Ständigt framförd i mittfilen i 108km/h på 110 väg...

-------
//Lövet
Just mittfilskörare förstår jag mig inte på, är det så svårt hålla sig till höger på trefilig väg?

Nära där jag bor har dom börjat med en mobilväghastighetskamera på ett släp till och från, de tycker man ska hålla 40km/h vilket dom i övrigt har sänkt från 50km/h, en väg som är byggd för 70km/h, att det sen finns tomtar som blint ska hålla exakt 40 för att provocera bakomliggande bilar bara för att dom är så jävla jante....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Verdi, jag har hört ett ännu bättre begrepp från England:

"Deadly white van man"

Skall enligt uppgift vara den mest olycksdrabbade gruppen förare - ofta runt 20-22 år gamla och firmabil á la hantverksbil.

Lanab, själv har jag svårt att bli upprörd av någon som håller lagstadgad hastighet - det känns lite konstigt att "kräva" att någon bryter mot lagen bara för att man skall känna sig komfortabel själv! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.