|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
Danne Umeå |
Jag får nog prova ta lös och mäta. Börjar bli jäääävligt trött på bilen. Inte en enda felkod. |
Danne Umeå |
Förjävla skummt... Provade nu igen att ta lös stiften å kollade gnisatan. Nu slår den inga! Kollade felkoderna och fick nu upp ews manipulation. Den gick dock att radera och kom inte tillbaka. Kollar jag i menyerna på ews står det start tillåten. Men uppenbarligen så måste väl startspärren ha slagit in nu när jag har varken gnista eller bränsle? |
|
Hasso: Är det en 316 compact silver med taklucka du har på jobbet kanske? Mvh Kahn-d |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Silver compact stämmer. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det är min lillebrors bil. Han är helt okunnig när det gäller bilar så när den stoppade ringde han så klart till mig och frågade vad göra. Jag sa till han att ta kontakt med er. Bor själv i Norrköping och far vår bor i Uddevalla så det är inte lätt att hjälpa till på distans. Lillebror skulle åkt ner till Uddevalla över påsken där vi skulle passa på att serva pärlan men det sket sig. Men nu är den i trygga händer:) Ursäkta för off topic. Mvh Kahn-d |
|
Danne Umeå |
Okey dax för en liten update. Som jag skrev så hade jag lyckats aktivera startspärren Jag har inhandlat Rheingold och har synkat dme och ews. Så nu har jag gnista igen men tyvärr inget mer, så jag är tillbaka på ruta 1. Har gnista men bränslepumpen snurrar inte när jag vrider på tändingen. Men aktiverar jag den med Rheingold/autocom så snurrar den snällt. Finns det något mer jag kan prova nu när jag har Rheingold som kan ta mig närmare lösningen? |
Danne Umeå |
Jag har fipplat lite mer idag och nu börjar den faktiskt tända till när jag gnuggar på starten. Jag får 2 felmeddelanden dock. Någon som vet vad detta betyder 000009 keine asc2 botschaft 00000F power on reset. Har naturligtvis nollat bort alla koder och dessa 2 kommer tillbaka när jag gnuggar på starten ett tag |
Danne Umeå |
Jag har tagit lös spridarna och vridit på nyckeln. Spridarna puffar in bensin och jag har gnista . Detta lämnar väl bara worst case, att kedjan har kuggat över. Går detta att se på något smidigt sätt utan att riva hela motorn? |
Danne Umeå |
Borde inte detta ge felkoder? |
|
Kuggandet ger inga felkoder förutom kamaxel sensorn. Du behöver ta av kåpan, har den kuggat så märker du det på kedjan när du vevar runt och har du otur har dreven på Vanos tuggats ner.... Motor går inte att starta om den har kuggat, den hittar inte äng-lägen.... |
|
Danne Umeå |
Hej igen. Tänkte ta och återkomma med lösningen på problemet. Det visade sig att avgaskammen hade kuggat över. |
| Gott att du hittade det, klassikt fel. Byt kedjan och se om du kan hitta en avgas Vanos på eBay för vettig slant. Burkar ge sig också när kedjan tuggar över... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.